Herlaadbare batterijen

Jem
Jem
Zijn enkel Panasonic Eneloop 1900mAh geschikt voor VA2-radiatorkranen? Er bestaan ook 2500mAh batterijen van Eneloop. Mag je die ook gebruiken?

Beste Antwoorden

  • de_bigMaq
    de_bigMaq ✭✭
    Antwoord ✓

    Het advies van Tado mbt de Panasonic Eneloop heeft te maken met de diameter dikte van de batterij en de batterijruimte in de knop denk ik

    https://community.tado.com/nl/home/leaving?allowTrusted=1&target=https%3A%2F%2Fus.v-cdn.net%2F6031070%2Fuploads%2FRK2LFNCLTYX2%2Fimage.png

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Antwoord ✓

    Ja dat zei iemand van Tado een keer op het forum. Ze hebben de batterijvakken ontworpen door gewoon een batterij op te meten en te zorgen dat die past, ipv door de industry standard voor AA batterijen er bij te nemen.

    Daardoor zijn de vakken te klein om een willekeurige batterij te kunnen gebruiken.

Antwoorden

  • @Rob2 Dat vind ik nogal een stevige bewering richting tado. Feit is dat oplaadbare batterijen in vele afmetingen komen om maar het laatste beetje mAh erin te persen. Blijkbaar passen de eneloops wel, en kunnen ze voldoende vermogen leveren.

    En alleen de Eneloop 1900: zie dit topic van tado .

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭

    Ja klopt daar heb ik al dezelfde reactie gegeven. De standaard zegt 14.5 mm. Daar passen alle batterijen in. Maar Tado volgt niet de standaard, en daarom passen niet alle batterijen.

    Dat is geen "stevige bewering richting Tado", daar zijn ze zelf mee gekomen en ze geven hun eigen fout toe.

  • @Rob2 LR06 voldoen prima aan de standaard en passen gewoon in de tado apparaten. Alle oplaadbare hebben 2 problemen: 1,2 V ipv 1,5 V (ok,ok er zijn ook 1,5V exemplaren), lagere piekstroommen afwijkende afmetingen. Daarom adviseert tado LR06 en heen andere batterijen, muv de Eneloop 1900

  • Ik heb er al tijden de ladda’s van Ikea in! De 2450mah passen iets minder goed dan de 1900mah

    Er gaan veel verhalen dat de ladda’s gelijk zijn aan de eneloop maar ze zijn toch wel een stuk goedkoper!
  • Ik heb aan de helpdesk gevraagd of die Panasonic Eneloop Pro 2500mAh herlaadbare batterijen aangeraden worden. Het antwoord was dat ze die batterijen nog niet kennen en ze er dus geen evaring mee hebben. Er werd me aangeraden dit in de Community te plaatsen.

    Wat ik zelf al vastgesteld heb is dat het aantal oplaadcycli van die Pro versie veel lager is: 500 ipv 2100 cycli. Al de rest lijkt beter.

  • DaniMol
    DaniMol
    mei 2023 aangepast
    Tado houdt zich wel degelijk aan de standaard, maar ze hadden het batterijvak wel iets ruimer kunnen maken, zodat er meer types (oplaadbare) batterijen in passen. Zelf gebruik ik de Ladda 2450 van Ikea. Beetje friemelen en draaien om ze er in te krijgen, maar meestal gaat dit prima. Deze komen ook erg goed uit de test.

    Sommige van mijn radiatorknoppen lijken het vrij kort te doen op deze batterijen, maar dat zal misschien een hardware dingetje zijn. Slechte pasvorm of matig contact oid. Batterijen even bewegen of draaien laat deze melding vaak weer verdwijnen.
    Met niet-oplaadbare batterijen overigens nooit problemen gehad.

    Even ter verduidelijking over de standaard, deze is vrij ruim:

    “An AA cell measures 49.2–50.5 mm (1.94–1.99 in) in length, including the button terminal—and 13.5–14.5 mm (0.53–0.57 in) in diameter. The positive terminal button should be a minimum 1 mm high and a maximum 5.5 mm in diameter, the flat negative terminal should be a minimum diameter of 7 mm. 14500 Lithium Batteries are longer if they feature a protection circuit up to 53 mm.

    Alkaline AA cells have a weight of roughly 23 g (0.81 oz), lithium AA cells around 15 g (0.53 oz), and rechargeable Ni-MH cells around 31 g (1.1 oz).”

    Bron: Wikipedia
  • Het bijzondere is dat TADO je in de herinnering om batterijen te vervangen de 1900 mAh adviseert, maar in de online adviezen de 2000 mAh ... Dat is de 5e(laatste) generatie.
    https://eneloop101.com/batteries/how-to-distinguish-the-different-generations/?utm_content=cmp-true

    Opvallend: de 2000 versie is minder duur dan de 1900. Heeft 2100 oplaadcycli!
    Panasonic Eneloop, Ready-to-Use Ni-MH accu, AA/Mignon, 8-pack, verbeterde capaciteit: min 2000 mAh, 2100 laadcycli, hoge prestaties en lage zelfontlading, oplaadbaar, plasticvrije verpakking https://amzn.eu/d/gTHEdmw
  • Rokil
    Rokil
    september 2023 aangepast

    Ik heb 7 knoppen die geen van allen beginnen met serienummer VA01 of VA02. Wel hebben ze allemaal firmware versie 95.1 op dit moment.

    Betekent dit dat ik oplaadbare batterijen kan gaan gebruiken, want ondanks dat 4 knoppen slechts één keer per week de radiatoren open en dicht zetten en de 3 andere knoppen alleen gebruikt worden als temperatuursensor en dus niet op een radiator zitten, krijg ik meestal binnen 4 maanden alweer de melding dat de batterijen leeg zijn. Ik gebruik altijd Duracell batterijen, maar dat begint nu toch een dure grap te worden.

    Graag zou ik dus de Ikea Ladda oplaadbare batterijen gaan gebruiken, maar in de binnenkant van alle knoppen staat "input 3V (2xAA)" en oplaadbare batterijen geven maar 1,2V. Ik heb hier wel een setje Panasonic Eneloop Pro 2450 mAh, maar die passen er niet in.