Met welke thermische motor werkt Tado samen

Goedemorgen,

Boven krijgen wij binnenkort ook vloerverwarming en hier wil ik net als beneden gebruik maken van een tado systeem. Iedere zone wil ik apart bedienen door middel van een thermische motor op elke zone (op de vloerverwarmingverdelen) die aangestuurd word door een bedrade slimme thermostaat.

Op verschillende plekken lees is dat dit mogelijk is maar nergens kan ik vinden met welke thermische motoren Tado goed samen kan werken en hoe je het aan moet sluiten. Ook Tado zelf geeft hier geen duidelijk antwoord op.

Heb gelezen dat een Honeywell thermische motor MT-4 230 V samen zou kunnen werken. En kom ik er alleen niet achter hoe je dit moet koppelen met de bedrade thermostaat van Tado.

Kan iemand mijn verder helpen? of hebben wij andere ervaringen/manieren gevonden?

Alvast bedankt voor jullie input.

Beste Antwoord

  • P_Veldhorst
    P_Veldhorst ✭✭
    februari 2022 aangepast Antwoord ✓

    Ik heb het zo opgelost. Tado gelooft zelf niet echt in deze oplossing, maar het werkt naar tevredenheid. De knoppen passen niet rechtop naast elkaar, dus heb ik er hoekjes tussen geplaatst. Kortom, ipv thermische motoren kun je gewoon tadoknoppen gebruiken. Een voordeel vergeleken met thermische knoppen is dat ze behalve aan en uit ook twee instellingen daartussen kunnen aannemen. Nadeel, de pomp wordt niet door tado uitgezet dus je zult er een met constante druk regeling moeten hebben. Dat zijn de energiezuinige pompen, dus sowieso verstandig om er zo een te hebben.

    Als je toch voor thermische knoppen gaat, de thermostaten hebben een relais, als je die in serie schakelt met je knop dan werkt dat natuurlijk ook. Echter denk ik dat het dan logischer is dat je voor een Honeywell evohome systeem gaat ipv tado.

Antwoorden

  • Goedemorgen meneer Velthorst, bedankt voor uw reactie. Ik wil liever bij tado blijven ipv met 2 verschillende systemen werken ( beneden tado, boven honeywell evohome) beneden zit er een zoneklep van honeywell op mijn leidingen die aangestuurd wordt door een bedrade tado thermostaat. Lijkt mij dat je met een bedrade thermostaat ook een thermische motor van honeywell moet kunnen aansturen. Kom alleen niet op de oplossing hoe is die kabels met elkaar moet verbieden omdat een thermische motor anders bedraad is.
    Heeft u hier een idee over?
  • Het lijkt mij eenvoudig, je hebt een thermische motor een voeding en een relais en deze moeten in een kring worden geschakeld. Misschien heb je een schema van de motor om duidelijk te maken waarin hierin voor jou de moeilijkheid zit?

    Ik zou echter toch mijn eerdere advies nog willen toelichten.

    Als je kiest voor thermische motoren verlies je het voordeel van een tadoknop die in staat is de doorstroming van een groep in 4 standen te regelen: open, gedeeltelijk open, bijna dicht en volledig dicht. Dit is vergelijkbaar met de situatie waarop tado zijn systeem heeft toegespitst: het beheersen van radiator groepen.

    Ik vermoed dat de vloerverwarmingsregelaar van Honeywell de warmte over de groepen onderling verdeeld door een ‘intelligente’ pulsbreedte modulatie toe te passen.

    Combineer je echter tado met thermische motoren, dan verwacht ik daar juist weer een weinig intelligente regeling. Volgens mij ga je dan voor ‘het slechtste uit twee werelden’.

    Zoals de meesten hier heb ik ook alleen de ervaring van mijn eigen installatie, dus denk vooral zelf goed welke keuze je maakt. En je hoeft geen meneer te zeggen hoor ;-).
  • Herres
    Herres ✭✭✭
    Het probleem zit hem in de traagheid van de thermische kleppen. Openen duurt ca. 3 minuten. Als er op slechts 1 groep warmte gevraagd wordt geeft de ketel dus 3 minuten warmte vóórdat er afgifte is. Daardoor kan de ketel in storing gaan ondanks aanwezigheid van een bypass.
    Misschien is het op te lossen met een buffervat of een permanent open groep.
    Een ander probleem is het zogenaamde “pulsbreedtemoduleren” van Tado. Dit houdt in dat bij geringe warmtevraag Tado 5 minuten aan gaat en 15 minuten uit. Met een thermische klep die 3 minuten nodig heeft om open te gaan zijn er dan nog 2 minuten warmte over. Dat is te weinig om goed te functioneren.
  • P_Veldhorst
    P_Veldhorst ✭✭
    februari 2022 aangepast
    Dat klinkt als een bevestiging dat merken verschillende filosofieën op na houden en dat je moet oppassen met het combineren daarvan.

    @Herres, betreffende de pulsbreedte modulatie van tado: wil je hiermee stellen dat de tadoknop de doorstroom niet in drie standen kan regelen, of is dit een extra fijnregeling naast die drie standen?
  • Herres
    Herres ✭✭✭
    februari 2022 aangepast
    Het pulsbreedtemoduleren wordt uitgelegd in onderstaand item door Tado Rob:
    https://community.tado.com/nl/discussion/comment/36074#Comment_36074
    Dit heeft betrekking op het aansturen van de ketel, en niet op de Tado knoppen. De knoppen kunnen uiteraard in meerdere standen regelen.
  • Ah, duidelijk, het pwm’en wordt juist toegepast waar aanpassing van de doorstroomopening niet mogelijk is, dwz bij sturing dmv een relais.
  • P_Veldhorst
    P_Veldhorst ✭✭
    februari 2022 aangepast
    @LeDuc89, het lijkt er dus op dat je met tado wel iets zou kunnen maken wat vergelijkbaar is met de Honeywell regelaar zoals ik eerder beschreef.

    Moet je natuurlijk wel het door @Herres genoemde probleem oplossen en dat zou nog wel eens kunnen tegenvallen. Die thermische motoren concurreren met elkaar om het opgenomen vermogen laag te krijgen, wat waarschijnlijk ten koste gaat van de tijd die nodig is om de kraan te sluiten/ openen. Wat over het algemeen geen issue is gezien de traagheid van een verwarmingssysteem.
  • Bryan88
    Bryan88
    augustus 2022 aangepast

    @P_Veldhorst,

    Ik ben heel benieuwd naar je ervaringen nu een aantal maanden later. Na dagen gegoogled te hebben naar verschillende systemen eindelijk iemand tegengekomen die gedaan heeft wat ik ook voor ogen had. Ik dacht initieel ook dat de radiatorknoppen hiervoor bedoeld waren.

    Eerder was ik dit systeem tegengekomen van Homematic IP, welke machanisch precies doet wat ik van een (draadloos) zoneverdelingsysteem zou verwachten. Probleem is dat het systeem alleen niet zo mooi en slim is als Tado.

    Verder had ik nog een tweetal vragen:

    Klopt het dat je één groep altijd open hebt gelaten vanwege het druk probleem / vastlopen motor?

    Hoe ziet je installatie er verder uit met meerdere slimme bedrade / draadloze thermostaten?

  • Hoi Bryan,
    Ik raak een beetje verward, ik heb toch zojuist antwoord gegeven op je vraag? Ik zie mijn antwoord hier niet staan, dus hoop niet dat mijn hele verhaal verloren is gegaan. Het antwoord verstuurde ik zojuist via de mail die je mij had gestuurd en niet via dit forum, dus mogelijk is dat de oorzaak. Ik meen iig dat ik via die mail je vragen heb beantwoord en anders hoor ik het wel.
  • Ik heb inderdaad een heel verhaal verkregen als privé bericht. 👍🏼
  • @P_Veldhorst en @Bryan88 Ik ben ook wel geïnteresseerd in dat verhaal.

    Ik heb in wat zitten prutsen maar vraag me sterk af of ik het juiste heb gedaan. (ps. het is wel door professionals geïnstalleerd maar ik kon niemand vinden die me met Tado kon/wilde helpen hier in Zwitserland (ook in Nederland vinden installateurs Tado niet leuk omdat - naar hun zeggen - er geen fluit aan Tado verdiend kan worden)

    Dit is mijn systeem

    * Een zone- en vloerverwarmingsregelaar van Honeywell HCE20 (3e verdieping)

    * 4 Tado slimme thermostaten

    * Honeywell thermische kranen

    * Warmtepomp (Panasonic T-Cap 16kw) icm drink- en verwarmings buffertanks

    (* 20 slimme radiatorknoppen op de andere verdiepingen en de kelder)

    De Tado thermostaten gaan bedraad naar de Honeywell regelaar bij de zone ingang. De Thermische kranen natuurlijk op de zone-uitgangen.

    Omdat de Honeywell een Opentherm systeem wil, ging ik er vanuit dat ik mijn Tado thermostaat op Opentherm moest instellen, toen kwam er geen signaal door naar de thermische motoren. Ik heb het later maar op de relais on/off gedaan (Tado Standaard instellingen) en nu lijkt het te werken.

    Ik heb de verder niets op de regelaar aangesloten (dus op dit punt had ik Tado direct op de Thermische Motoren kunnen aansluiten wat ook blijkt te kunnen).

    Overal online wordt er gepraat over de boilers. Ik neem aan dat dat bij mijn Panasonic de binnen-unit is. Maar zover ik weet is zijn taak om altijd het buffervat op temperatuur te houden. Dus ik hoef toch helemaal niet de boiler aan te spreken vanuit de thermostaten (met extentiekit bijvoorbeeld). Klopt dit?

    De vloerverwarming is op de derde verdieping en hierop is een circulatiepomp aangesloten. Moet ik daar vanuit de verdeler wel een draadje naartoe trekken of mag die altijd aan staan? Mijn vermoeden is potentiële overdruk als ik die niet uitzet als al mijn groepen uitstaan. Kan iemand dat bevestigen? Als dat niet nodig is, heb ik de hele regelaar niet nodig

    En nog wat anders. Klopt het dat thermische motoren aan of uit staan. Er is daar geen middenstand op? Dat voelt zo inefficiënt. Dan schommelt je temperatuur toch altijd in huis.

    Alvast bedankt!

  • P_Veldhorst
    P_Veldhorst ✭✭
    januari 2023 aangepast
    Je hebt in ieder geval bijna de limiet van 25 tado componenten bereikt.

    De hce20 is toch in staat de pomp uit te schakelen? Dat heb je niet als je de relais direct op de thermische motoren aansluit.

    Moderne pompen passen hun vermogen aan als de doorstroom kleiner wordt, anders neemt de druk toe. Dit is ook al van belang als enkele groepen dicht staan. Als alles dicht zit zal de hce20 de pomp uitzetten, want zelfs zonder doorstroom verbruikt de pomp nog energie.

    Ik kan me voorstellen dat je een klep zou kunnen hebben na je boiler die dichtgaat als je geen warmtevraag hebt. Die zou je dan met de extentie kit kunnen schakelen.

    De thermische motoren kunnen alleen open of dicht. Als continu open ongewenst is gaat tado vermoedelijk pwm’en.

    Als alternatief voor pwm had je tadoknoppen op je verdeler kunnen plaatsen, die hebben wel tussenstanden. Maar dan wordt je pomp dus niet uitgeschakeld als alles dichtzit.

    Afgezien van die klep na de boiler denk ik dat je systeem prima in orde is. En met 1 tado component erbij zit je ook op de limiet.
  • @P_Veldhorst Thanks voor je reactie.

    Ik ben op de hoogte van het limit. Dat is 1 reden waarom ik al geen tadoknoppen wilde, maar ook omdat Tado die opzet niet aanraadt. Het lijkt nu te werken. Ik moet nog even aan de slag met de pomp (direct vanuit HCE20) en een klep na de boiler op de vloerverwarmingsgroep is wel een goed idee.

  • nd87
    nd87
    februari 2023 aangepast

    @MrTooom begrijp ik nu goed dat de werking van de HCE20 goed gaat? En daarmee een opzet als onderstaand mogelijk is?


  • Ik zou als voorwaarde toevoegen dat de vvpomp juist ingesteld is (constante druk o.i.d.)
  • fjg85
    fjg85
    juli 2023 aangepast

    @MrTooom - begrijp ik goed dat dit alleen werkte als je de extension kit (tado) niet op modulerend had staan, maar op aan/uit? of @nd87 (mooi schema trouwens! heel leesbaar!) heb jij al meer onderzoek gedaan en nieuwe inzichten? Dank!

    Ben zelf ook naarstig op zoek naar een mooie combi van zoneverdeling in vloerverwarming in combinatie met Tado radiatorknoppen in andere ruimten. Alles qua vloerverwarming moet nog aangelegd worden.