Thermostaatknop staat op OFF, maar radiator toch gloeiend heet

Opties
Ik heb afgelopen jaar een tado v3 thermostaat geïnstalleerd en alle Radiatoren voorzien van slimme tado thermostaatknoppen. Helaas heeft dit geresulteerd een een veel hogere energie rekening.
Na onderzoek blijkt dat radiatoren Konstant branden en echt gloeiend heet zijn. Zelfs als ze op “off” staan ingesteld handmatig.
Wat te doen?

Antwoorden

  • Jammer dat er niet gereageerd wordt. Ondertussen de 2 knoppen van de radiatoren waar het om gaat vervangen door “normale” thermostaat knoppen. De overige 8 knoppen werken ogenschijnlijk prima.
    Probleem blijkt nu opgelost. Maar raar blijft het wel. Tado is voor mij geen aanrader.
  • Hi

    Ik heb net hetzelfde probleem, ik heb ze al eens afgekoppeld en opnieuw laten kalibreren, maar het heeft niet geholpen.
  • morris
    Opties

    Ik denk dat de thermostaat knop (met of zonder adapters) er niet ver genoeg opzit. Hierdoor kan de thermostaat het pinnetje niet volledig tot het einde indrukken om de radiator af te sluiten.

  • Micha
    Opties
    Wel raar want met kalibreren zou hij min en max moeten afstellen. Kan zijn dat er kalkaanslag in de kraan zelf zit. Tado eraf schroeven en pin met iets van ijzer proberen in te drukken. Kost wat kracht maar dan weet je wel of je die pin volledig in kan drukken. Volledig in = kraan dicht = radiator koud.
    Ik weet niet of OFF betekent dat tado de pen volledig indrukt of naar de startpositie gaat (kraan open) is dus radiator heet. Kan iemand dat bevestigen?
  • Havele
    Opties
    Ik heb sinds een aantal dagen ook het Tado systeem aangeschaft. Als ik 1 ruimte wilde verwarmen was altijd de radiator in de tuinkamer gloeiend heet terwijl de tado knop op OFF stond! Blijkbaar zit de pin van de radiator zelf helemaal vast waardoor deze radiator nooit 100% word afgesloten! Heb me laveloos het internet afgezocht naar een oplossing maar vond het niet.. heel veel mensen hebben dit probleem! Voortaan eerst alle pinnen insmeren met WD40 en de pin wat soepel maken.. dan krijgt tado de pin ook gemakkelijk gesloten!
  • Andreplusplus
    Opties

    @Micha OFF betekent dicht=radiator koud.

    Als calibreren gelukt is, dan heeft in principe de knop het minimum en maximum punt van de pin gevonden. Als de pin vast zit of heel zwaar gaat, komt dat dus niet goed overeen en krijgt de knop de pin niet of niet ver genoeg ingedrukt, dus blijft de radiator heet.

    En wat @morris zegt, de knop kan iets losraken na een tijdje, dus evt adapter en de bevestiging van de knop goed aandraaien en dan de knop erop zetten.

  • thorevdw
    Opties

    In mijn appartement werkte tado perfect.

    Ik ben toen verhuisd naar een nieuw huis. Ik had hetzelfde probleem.

    De radiatoren bleven heet. (dat was ook al met de oude thermostaatkranen die er al op waren).

    Met TADO was het zelfs erger, ik heb toen ergens gelezen om er muntjes in te steken. Dus nu kunnen de radiatoren afgesloten worden. Ik woon er nog maar net, maar het is uitzoeken, wat de perfecte combi is.

  • thorevdw
    Opties

    Het pinnetje kon manueel ingedrukt worden, dus het was niet het probleem dat het pinnetjes niet werkte. Het mechnanisme van de kraan kwam niet ver genoeg

  • davidvl
    Opties

    Mogelijk heb je de adapter niet voldoende vastgedraaid op de kraan, waardoor de pin niet (voldoende) wordt ingedrukt. Dat was het bij mij.

    Oplossing in dit geval:

    Adapter zover mogelijk op de kraan vastdraaien, daarna altijd de knop opnieuw kalibreren (verwijder de batterijen uit het apparaat en wacht 10 seconden voordat je ze weer terug plaatst; sluit daarna het batterijvak; wacht dan 1 minuut voordat je het apparaat opnieuw monteert).

  • Hoever is voldoende, met de hand vast of met de tang zo vast mogelijk. Ik heb veel last van piepende/ brommend / soms fluiten bij de knoppen
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Dat betekent meestal dat je kraan "verkeerd om" gemonteerd is, dwz het water loopt er andersom doorheen dan de ontwerper van de kraan bedoeld heeft (kijk of er een pijl op staat).

  • Wist niet dat er een pijl op moest staan maar ik heb het gezien. Hij zit goed gemonteerd, het water stroomt in de richting van de pijl.
  • OPadre
    OPadre
    februari 2023 aangepast
    Opties

    Ik heb een nieuwe thermostaat kraan, nieuwe Tado Thermostaten maar op 1 radiator blijft de leiding open. Thermostaat verwisseld met nieuw exemplaar die ik nog over had maar geen resultaat. Iemand een idee? Zou het kunnen zijn dat de thermostaat te ver van de internet-bridge verwijderd is en daardoor geen verbinding heeft? Zie hem wel gewoon in de app....

  • Andreplusplus
    Opties

    Dan is ofwel de knop niet goed gemonteerd en gecalibreerd, ofwel de pin van het ventiel gaat niet makkelijk in/uit. Probeer deze voorzichting in te duwen met een hard voorwerp.