Dé oplossing voor vloerverwarming, radiatoren en tado

24567

Reacties

  • Ok, en als ik het dan goed begrijp moet ik die 2e thermostaat in dezelfde kamer toevoegen als de eerste met behulp van de helpdesk .
    En dan 1 draadje van de sensor onderbreken en aansluiten op de thermostaat.
    Tot zover begrijp ik het maar hoe werkt dat dan met die warmte vraag?
    Gaat de pomp dan draaien bij iedere warmtevraag ook bij 1 golfje, want dat is toch wat mis gaat als je een thermostaat knop gebruik, dat deze knijpt ipv open of dicht.
    Ik probeer het als leek een beetje te begrijpen.
  • Dat is allemaal correct, @AlexHofman. Maar een radiatorknop heeft meerdere standen tussen open en dicht. Pomp aan of pomp uit, daar zit niets tussen.
    De pomp gaat draaien als de ST de verbinding met de sensor maakt én de aanvoerwatertemp zo hoog is dat de pompschakelaar de pomp inschakelt.
  • Bedankt voor je snelle reactie.

    Nou dan is dit idd de beste en mogelijk zelfs de goedkoopste oplossing, zeker als je al een pompschakelaar hebt.
    Nou wie weet ziet tado hier ook brood in en zelf een slimme pompschakelaar op de markt zet want dat zou een perfecte oplossing zijn voor heel veel vloerverwarmingen.

    Nog een vraag: ik verwarm mijn woonkamer met een airco of houtkachel. Dan gaat de vv uit omdat de temperatuur snel hoog is, en eigenlijk is dat niet wenselijk en zou deze beter op 19/20 graden blijven (vv is bijverwarming bij ons) een constante temp is beter voor de vv.
    Nu lift alleen de vv en de badkamer mee met iedere warmte vraag, en deze is er altijd vanuit de slaapkamers die na 10:00 op 19 graden staan.
    Dus eigenlijk werkt dat al prima want ik zie nu dat er in blokken van 20 minuten wordt gestookt en dat is precies goed om de vv op warmte te houden. (Temp vv geeft 20/21 aan)
    Is het wel beter om alsnog de hier beschreven methode te gebruiken? Of als het niet nodig is dat zo laten.
    Wat overigens opval is dat het gemiddelde gasverbruik nu al minder is per dag, en geen idee waarin dat zit.
  • @AlexHofman Tja, je wilt dus eigenlijk altijd de vloerverwarming aan hebben - ongeacht wat er verder voor warmtebronnen in de kamer aan staan. De vloertemperatuur regel je met de thermostaat op de verdeler, de enige voorwaarde daar is dat er voldoende warm water door de CV wordt geleverd. De ruimtetemperatuur kun je dan niet meer regelen als je niet alle warmtebronnen meeneemt in de regeling. Met andere woorden, als de houtkachel de temperatuur in de woonkamer omhoog jaagt, zal tado niet ook nog proberen de ruimte te verwarmen.

    Dus op die manier met tado de vvw op constante temperatuur houden zal niet werken.

    Wil je dat wel, dan moet je tado 'voor de gek houden' met een temperatuursensor die de vloertemperatuur kan meten, maar ik zou niet weten hoe je dat kan realiseren. De enige tado sensoren meten luchttemperatuur (slimme radiatorknop(SRK), slimme thermostaat, draadloze temperatuursensor(DTS). Het beste wat ik kan bedenken is dat je een DTS of SRK in 'koud' hoekje op de vloer legt, maar dat lijkt me niet echt bruikbaar.

  • Toevallig (ik was met iets heeeel anders bezig) vond ik ook deze blog om een pomp te schakelen met een Philips Hue smart plug. Wellicht iets ingewikkelder, maar ik wilde jullie dit alternatief niet onthouden 🙃.

  • Precies dat, en wat ik nu zie is dat de vv meelift met de warmte vraag van de zolder slaapkamer deze heeft de meeste warmte vraag. En nu zie ik dat de vv toch prima op temperatuur komt want de overige huiskamer radiatoren blijven dicht.

    Ik denk dat ik voorlopig geen zoneklep of pompschakelaar gaat gebruiken en eens kijk of dit werkt.
  • Hoi Andre, moet ik vantevoren nog iets speciaals doen met de 2e thermostaat? Ik heb hem geinstalleerd in een willekeurige kamer en op R01 protocol gezet. De rest van de settings heb ik op defaults laten staan.

    Ik had aan de helpdesk gevraagd om hem aan de woonkamer toe te voegen en mijn huidige slimme thermostaat als meettoestel en zoneregelaar te houden. Dat was gelukt maar ik kreeg geen schakelgedrag op het relais gemeten met een multimeter als ik een warmtevraag deed op mijn 1e thermostaat.

    Daarna heb ik voor de zekerheid gekeken of ik wel R01 ingesteld had, maar bij het saven sprong de 2e thermostaat helaas weer terug naar de oorsponkelijke kamer waar ik hem geinstalleerd had. Dus nu eerst weer even de helpdesk benaderen.

  • Ik weet het niet meer exact, ik had de ST inderdaad op R01 ingesteld en helpdesk gevraagd. Ik weet niet meer of ik die meteen in de woonkamer had geplaatst, of in een tijdelijk ruimte.
    Ik durf nu niet goed meer te checken, want don't fix a working system en liever niet afhankelijk van helpdesk worden als het niet hoeft...

    Overigens is e.e.a. wel een geduldzaakje, verwacht bij elke handeling die je doet een paar minuten voor je wat ziet gebeuren.
  • Goedemorgen!


    Ik heb sinds een week ook een Tado systeem aangelegd in huis. De huidige situatie:

    Er hangt een 1 jaar oude Remeha Avanta HR ketel. Het is een jaren 30 woning waar ik een etage bovenop heb gebouwd, die voorzien is van vloerverwarming. Beneden hangen 6 radiatoren, waarvan er 3 zijn voorzien van Tado thermostaat knoppen. De overige 3; badkamer (heeft geen radiator knop, altijd open) , overloop en logeerkamer staan altijd deels open zodat ze wat mee verwarmen als de verwarming draait.

    Nu is mijn woonkamer naar boven verhuisd, waar dus de vloerverwarming ligt. Voor alsnog is deze direct aangesloten op mijn cv, zonder zoneklep of pompschakelaar. Mijn draadloze ST hangt boven, en is met de extensie kit geschakeld aan mijn CV.

    Ik ben nu aan het proberen om het hele systeem goed afgesteld te krijgen, want ik heb nog veel last van temperatuur schommelingen of een over enthousiaste warmte uitvraag, maar dat terzijde.

    De vraag: Hoe kan ik mijn temperatuur boven (vvw) nu het beste regelen? Kan ik de setup gebruiken die hier wordt door @Andreplusplus omschreven? En functioneren mijn draadloze thermostaat en extensie kit dan als 2 thermostaten (zoals omschreven). Ik heb dezelfde pompschakelaar besteld als @HalloRuud . Kan ik nu de opstelling maken zoals @Andreplusplus hem heeft omschreven, of moet ik er ook 2 weerstandjes tussen zetten?

    En is daarnaast een bypass aan te raden in dit systeem? (omdat hij nu zijn warmte nog kwijt kan in de altijd open staande radiatoren) Deze is nu niet geïnstalleerd maar kan ik nog wel toevoegen.

    Alvast dank!

  • Goedemiddag,

    Allereerst heel erg bedankt voor alle uitgebreide uitleg en geboden oplossingen voor alle situaties.

    Ik ben voornemende(winkelwagentje al gevuld) om een Tado systeem voor mijn huis aan te schaffen en dan de oplossing van @Andreplusplus toe te passen.

    Mijn Situatie:

    Begane grond:

    WK: Vvw + TS Honeywell Home Wireless bedraad aangesloten op Intergas ketel

    1e verdieping:

    SK1 Radiator 1

    SK2 Radiator 2

    Zolder:

    SK3 radiator 3

    CV Ketel(half jaar oud) met Bypass geïnstalleerd.

    Nu wil ik graag de oplossing van @Andreplusplus gaan toepassen, maar was ik benieuwd of de huidige TS van Honeywell ook vervangen dient te worden of kan worden gebruikt in het systeem.

    Verder dien ik dus naast het systeem van Tado, alleen nog een pompschakelaar te installeren met een ST van Tado ertussen, als ik het goed begrijp.

    Deze dient dan bij de woonkamer te worden toegevoegd door de helpdesk van Tado in de Tado software.

    Wat betreft het systeem icm vloerverwarming begrijp ik het dan goed?

    Alvast bedankt!

  • @JoJoran Op zich goed, alleen moet je ook zorgen dat tado de ketel aanstuurt. Ofwel door een bedrade thermostaat, ofwel door een draadloze ontvanger die gekoppeld is een tado thermostaat.

    Als je de bestaande thermostaat handhaaft, kan tado de ketel niet aansturen en heb je eigenlijk twee systemen naast elkaar.

  • @ShaneMassa Het kan even duren (aantal weken) totdat het tado systeem een beetjes ingeleerd is en stabiel wordt (als dat al helemaal gebeurd, de berichten hierover zijn wisselend).

    Hoe kan ik mijn temperatuur boven (vvw) nu het beste regelen? Kan ik de setup gebruiken die hier wordt door @Andreplusplus omschreven?

    Ja dat kan, en is vooral bedoeld om te voorkomen dat het in de vvw ruimte te warm wordt terwijl er elders in huis warmte gevraagd wordt. Daarvoor moet je voorkomen dat er nieuw heet water in de vvw verdeler wordt bijgemengd en door de vloer wordt gepompt. Daarvoor kun je een zoneklep toepassen (blokkeert waterstroom van de cv naar de verdeler) of de setup als in dit topic besproken (voorkomt dat de pomp warm water door de vvw pompt wanneer dat niet hoeft).

    En functioneren mijn draadloze thermostaat en extensie kit dan als 2 thermostaten (zoals omschreven).

    De ene functioneert als meettoestel (meet de ruimtetemperatuur) en stuurt de ketel aan. De andere is een ‘domme’ schakelaar om de pomp aan/uit te zetten wanneer nodig.

    Ik heb dezelfde pompschakelaar besteld als @HalloRuud . Kan ik nu de opstelling maken zoals @Andreplusplus hem heeft omschreven, of moet ik er ook 2 weerstandjes tussen zetten?

    Ja, dat kan. In bovenstaande setup doe ik eigenlijk hetzelfde, maar niet met vaste weerstanden. Als de thermostaat aan staat is het de effectieve weerstand van de sensor die ik op de aanvoerbuis heb geklemd (weerstand neemt af als de temp toeneemt). Als de thermostaat uit staat is de weerstand oneindig.

    @HalloRuud heeft dat iets eleganter gedaan door twee weerstandswaarden te bepalen en die te gebruiken bij aan en uit. Maar het principe en de werking is hetzelfde.

    En is daarnaast een bypass aan te raden in dit systeem?

    Het is niet per se noodzakelijk als de CV de warmte en druk voldoende kwijt kan. Heb je het risico dat alle radiatoren en de vvw tegelijk dicht staan dan pompt de CV pomp (in de ketel) wel water rond, maar dat kan niet stromen en bouwt er overdruk op. Een bypass voorkomt dat. Maar als er altijd een radiator open staat, dan is dat eigenlijk hetzelfde.

    Overigens kan het nog steeds zijn dat de retourtemperatuur door de ketel te hoog wordt gevonden, en dan gaat de ketel pendelen (aan/uit/aan/uit in korte tijd). Dat is slecht voor de ketel en voor het energieverbruik. Een bypass lost dat niet op, maar dan moet je of zorgen dat er genoeg warmteafgifte in het huis is, of de ketelinstellingen aanpassen.

  • Dank voor je reactie! Ik ga van het weekend even knutselen!

  • Kleine update, het is mij nu ook gelukt om de 2e thermostaat als schakelaar te gebruiken met hulp van de helpdesk. In eerste instantie was hij toegevoegd aan de woonkamer maar vertoonde hij geen schakel gedrag op het relais (de COM/NC/NO poortjes). Daarna hebben ze nog een keer remote iets in de instellingen aangepast en nu schakelt hij netjes mee op de warmtevraag van de kamer. Je kan het relais ook horen omschakelen als je goed luistert. Het duurt inderdaad een seconde of 20/30 voordat hij de warmtevraag door heeft gekregen.

  • Hoi mede Tado-pioniers,

    Ik heb vandaag de oplossing van o.a. @Andreplusplus geïnstalleerd. Dus 2e ST in de kelder naast de pomp van mijn VV-unit gehangen en deze door de Tado helpdesk in mijn woonkamer laten plaatsen. Vooraf heb ik de ST in R01 gezet. Een van de draadjes van mijn pompschakelaar (Eco pumpswitch) heb ik doorgeknipt en via de NO/COM poort laten lopen. In een testopstelling heb ik dit met een multimeter doorgemeten en daar meet ik spanning op de draadjes. So far so good. Maar zodra ik warmte ga vragen via de ST in de woonkamer, hoor ik de relais in de ST tbv de pomp niet schakelen. Ook niet na een paar minuten (er zou natuurlijk wat vertraging in kunnen zitten). In de Tado app ziet lijkt alles goed te zitten mbt meetapparaat/zoneregelaar, dat is namelijk de ST die fysiek in de woonkamer hangt.

    Door de bomen zie ik het bos even niet meer. Kan iemand hier me helpen/tips geven?
  • Herres
    Herres ✭✭✭

    Als ST- zoneregelaar als meetapparaat is ingesteld voor de ST- vloerverwarming, en je hoort ST- vloerverwarming niet klikken dan lijkt het erop alsof de ST- vvw toch als open therm is ingesteld i.p.v. als relais (aan-uit).

    Bij mij was de instelling van beide thermostaten ook pas na een paar keer helemaal goed ingesteld. Het helpt misschien om per thermostaat een overzichtje te maken welke functie en welke instellingen er nodig zijn.

  • Andreplusplus
    Andreplusplus ✭✭✭
    februari 2022 aangepast
    @Herres ik begrijp geloof ik niet helemaal wat je schrijft.
    Er zijn 2 STs. 1 in de kamer, modulerend, aangesloten op de ketel. Dat is de zoneregelaar én meettoestel voor de ruimte. De 2e ST op de pompschakelaar, en is On/Off=R01 ingesteld.

    Mijn ervaring is dat als je via het installateursmenu iets probeert te bekijken op 1 vd STs, de instellingen van de ruimte onbedoeld gewijzigd worden en 1 ST wordt in Kamerx geplaatst. Dan moet de helpdesk er weer aan te pas komen om de boel weer juist in te stellen.
  • Herres
    Herres ✭✭✭
    februari 2022 aangepast

    @Andreplusplus simpel gezegd krijg ik de indruk dat de ST vvw in de kelder niet in de relaismode staat (als de rest wel goed is ingesteld).

  • HPotter
    HPotter
    maart 2022 aangepast

    nb degene met een Intergas Xtreme kunnen dit veel eenvoudiger oplossen zoals in mijn post van 3 maart hier beschreven. Ik noem het maar "De oplossing Xtreme" ;)

  • MaSw85
    MaSw85
    maart 2022 aangepast

    Interessant topic! Wij hebben sinds kort Tado in onze woning, maar de vvw blijft stoken bij warmtevraag en daarom heb ik voor nu de pompschakelaar van de stroom gehaald. Nu dus op zoek naar een oplossing, waarbij dit topic interessant is omdat ik toevallig twee startersets heb besteld en dus al twee ST's in huis heb. De eerste is al werkend, de tweede kan wellicht tussen de sensor en de pompschakelaar gemaakt worden.

    Zie hier de huidige situatie bij de waterpomp en de pompschakelaar:

    Linksboven zie je de aanvoer en bypass, met daaronder de afvoer. Op de aanvoer zit de sensor van de schakelaar geklemd. Dit is wel een ander soort schakelaar dan de schakelaars die eerder in dit topic voorbij kwamen...

    Verder zit er nog een thermostaatknop op voor de temperatuur (stond op 53 graden) die door de vvw stroomt en kan ook de pomp nog ingesteld worden op drie standen (deze stond op II).

    Mijn vraag is nu of het mogelijk is om een ST tussen de sensor en deze pompschakelaar kan gebruiken. En zo ja, sluit ik dat dan simpel aan zoals aangegeven in het schema in de openingspost waarna ik de Helpdesk bel en het dan na niet al te lange tijd geregeld is? Ik ben een beetje op zoek naar een stappenplan om dit te regelen. Ben best technisch en snap IT erg goed, maar dit is nieuw voor me 😊

  • De ST krijgt zijn schakelinfo van de andere ST (die de temp meet in de kamer). De ST bij de vvw meet dus niet zelf de temperatuur. Je kan kiezen om de pompschakelaar aan/uit te schakelen (230V) of de draad van de sensor te onderbreken en daar de ST tussen te zetten. Dat laatste heeft het voordeel dat je alleen met laagspanning hoeft te werken, en dat een eventuele functie van de pompschakelaar om ieder etmaal even te draaien tegen vastzitten van de pomp ook werkt.
  • Ja, mijn idee was dat er een tweede ST tussen zetten wel de oplossing gaat zijn. Dus dan sluit ik dat simpel aan zoals aangegeven in het schema in de openingspost waarna ik de Tado Helpdesk bel en het dan na niet al te lange tijd geregeld is? Ik ben een beetje op zoek naar een stappenplan om dit te regelen.

  • Ja @MaSw85 dat is precies de juiste aanpak. Contact leggen met tado gaat het makkelijkst via de chat op de website.

    Geef aan welk email adres hoort bij je installatie, en welke serienummers van de STs welke functie hebben (ruimtethermostaat, meettoestel en zoneregelaar en de bedrade aansturing van de pompschakelaar) met de vraag of men de twee STs aan dezelfde ruimte (“Woonkamer” oid) wil koppelen. Bij mij al een aantal maal binnen 24 uur (werkdagen) geregeld.

  • Nog even terugkoppeling maar het is vorige week gelukt! De tweede ST hangt tussen de sensor en de pompschakelaar welke deze in- en uitschakelt. Contact met de Helpdesk is inderdaad het makkelijkst via de chat en het was uiteindelijk zo geregeld. Dank allen voor het al eerder uitzoeken van deze optie en het delen ervan op deze community!

  • Ik snap het toch niet helemaal. Als je de tweede ST bij de vvw koppelt aan de draad van de warmtesensor, deze suggestie las ik op het forum, waar haalt die ST dan zijn voeding vandaan? Hij is immers draadloos…

  • @Pietza54 De ST is zelf gevoed door een batterij en de functie is alleen een schakelaar, daar hoeft de ST geen stroom voor te leveren.
  • Maakt het nog wat uit of die extra ST een V3 is of niet?

  • Mijn basis ST is wel V3

  • V3 of V3+ Dat weet ik niet zeker, maar ik zou eigenlijk niet weten waarom niet.
  • Ik heb de V3+ in de woonkamer.
    Welke andere ST kan ik gebruiken als aan/uit voor de vw?
    V1, V2, V3, V3+??