Thermostaat icm radiator knoppen

Goedemiddag,

Zojuist de slimme thermostaat geïnstalleerd. Ik heb 4 knoppen die ik vanaf 21:00 uur op 18 graden zet. De thermostaat laat ik staan op 21 graden. Is het zo dat indien de temperatuur in de ruimtes onder de 18 graden komt dat die dan automatisch worden verwarmd naar 18 graden?

Reacties

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭

    Je zult wel ook knoppen in de ruimte moeten installeren waar de thermostaat hangt, anders gaat dit niet goed werken. Een steeds weer terugkerend misverstand is dat de thermostaat de temperatuur in die ruimte goed houdt, dat werkt niet zo.

  • Andreplusplus
    Andreplusplus ✭✭✭
    februari 2022 aangepast

    @Rob2 Dan moet je wel het hele verhaal vertellen.

    @Rinaldo2409 Je moet in de app ruimtes definieren die overeenkomen met de ruimtes waar je de knoppen hebt zitten.

    Bijvoorbeeld woonkamer: thermostaat en 4 knoppen. Dan is de thermostaat ingesteld als ‘meettoestel’ en die bepaalt de temperatuur in de ruimte. De knoppen doen gewoon mee naar noodzaak van openen/sluiten.

    Of Woonkamer met thermostaat en 1 radiator met knop. Zelfde verhaal als hierboven. En dan 3 kamers met elk een eigen knop. Elke knop is het meettoestel voor die ruimte en bepaalt de temperatuur. De 3 ruimtes hebben de thermostaat als ‘zoneregelaar’, want die is de enige die de ketel kan aansturen.

    Heb je een kamer met twee knoppen, dan is 1 van de 2 meettoestel (je kan kiezen welke), meestal de eerste die je aan de kamer toevoegt in de app. Die bepaalt de temperatuur en de andere knop hobbelt vrolijk mee. Ik weet niet zeker of je de kamertemperatuur op 1 of op beide knoppen kunt instellen - ik heb die situatie niet. Maar beide knoppen werken samen om de ruimte op de ingestelde temperatuur te krijgen.

    Het meesttoestel in een ruimte geeft de warmtevraag van de ruimte door aan de zoneregelaar en die stuurt de ketel aan.

    Wat wel eens misgaat, is wat Rob schetst. In de ruimte (woonkamer) met de thermostaat moet je ook de radiatoren automatisch kunnen sluiten (met tado knoppen). Anders wordt het daar warm als er elders in huis warmte wordt gevraagd (en dus de CV ketel heet water gaat rondpompen). Elke radiator die dan open staat geeft warmte af.

  • @Andreplusplus de thermostaat hangt op de beganegrond. Daar heb ik dus een knop in de woonkamer en de keuken. Op de 1ste verdieping heb ik in de 2 kamers ook knoppen en op zolder eentje. Nu heb ik in de app bij alle knoppen de zonneregelaar onafhankelijk gemaakt. Is dat dus de juiste instelling.
  • @Andreplusplus

    Correctie op mn vorige post.

    Ik heb nu 3 kamers in de app.

    HUISKAMER

    • thermostaat —> meettoestel
    • 2 radiatorknoppen

    STUDEERKAMER

    • 1 radiatorknop

    ZOLDER

    • 1 radiatorknop

    alle kamers hebben als zonneregelaar de thermostaat.

    Volgens mij is dit dan de juiste configuratie of zie ik iets nog over het hoofd?

  • @Rinaldo2409 Volgens mij moet dat kloppen, inderdaad de ene thermostaat is zoneregelaar in alle ruimtes.

  • @Andreplusplus thanks voor je hulp. Alles werkt m.i. nu correct

  • Aha! Ik wil het precies andersom, denk ik. Ik heb een radiatorknop in de badkamer, maar ik wil NIET dat deze de ketel aan zet. Dan moet ik dus als zoneregelaar "Niet toegewezen" kiezen?