Hoe komt Tado tot besparingen en andere Feedback?

Jan58
Jan58
Ik kreeg zojuist de felicitaties dat ik de afgelopen periode 15,5% bespaard had met mijn Tado installatie.
Ook wist Tado te vertellen dat ik 2x meer ventileer dan anderen.

Mijn realiteit is dat mijn jaarverbruik prognose van 900m3 voor Tado installatie daarna is teruggezakt tot 878 m3. Belangrijkste oorzaak: warmer weer dan gemiddeld...

Wat het ventileren betreft lijkt ook de verkeerde conclusie door Tado teworden getrokken. Als je veel vals positieve opn raam meldingen van Tado krijgt dan zou dat mogelijke een goede basis voor die verkeerde conclusie kunnen zijn...

Wellicht toch maar wat terughoudend zijn met het rapporteren van Tado 'prestaties'?

Antwoorden

  • Zie hier https://support.tado.com/nl/articles/3478786-wat-laat-energiebesparingen-energy-iq-mij-zien

    en trek je conclusies. De besparingscijfers slaan wat mij betreft nergens op (1,5% volgens mijn rapport van feb). Maar ik ben juist meer gaan verbruiken doordat ik nu extra kamers verwarm die ik voorheen zonder tado niet kon verwarmen omdat de ketel niet meer aansloeg als het beneden warm was. En ivm vloerverwarming heb ik niet minder verwarmd op de benedenverdieping.

  • Ja, ik kom ook steeds meer tot de conclusie dat het onzin is wat er gerapporteerd wordt.
    Het lijkt er meer op dat er een rechtvaardiging gezocht wordt voor je aanschaf van Tado spullen, terwijl dit voor mensen die al energie zuinig waren voor de aanschaf niet echt veel oplevert.
    Het levert hooguit gemak.
  • B79
    B79 ✭✭✭
    Ja precies dat dus. Meeste mensen halen sneller het gemak en comfort eruit dan een besparing van 30%
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭

    Besparen gaat alleen lukken als je voorheen nog geen klokthermostaat had en/of als je altijd zonder de verwarming laag te zetten je huis uit gaat.

    De besparing die bij mij wordt aangegeven is het percentage van de tijd dat ik boven wat het "slimme schema" aangeeft alsnog de verwarming uit zet. Dat deed ik ook al toen ik nog een Honeywell klokthermostaat had, dus ik bespaar helemaal niks.

  • Dragunov
    Dragunov ✭✭✭

    Ze beloven als je binnen het jaar geen besparing hebt met dit systeem dat ze alles terug betalen, dus daarom krijg je wss rapport dat je aan het besparen bent ;)