Er zit een bug in het systeem dat mij geld kost!

Ik heb het schema maandag tot vrijdag en zaterdag + zondag apart, actief.

Ik gebruik enkel radiator kranen samen met een bridge. Dus geen slimme thermostaat.

Tijdens de week start de verwarming in een bepaalde kamer dmv een slim schema om 06:00u in de ochtend. Op zaterdag zou de verwarming om 08:30u moeten starten maar om één of andere reden (bug?) start de verwarming ook om 6u s’morgens.

De App geeft aan: “Ingesteld op 22 graden” terwijl het slimme schema van zaterdag èn zondag dit helemaal niet vraagt. Het vreemde hierbij is dat de verschillende schema’s voor de rest van de dag wél goed gevolgd worden…het is enkel de start van het schema dat misloopt.

Heeft er nog iemand dit opgemerkt? Ik hoop dat er iemand van Tado in dit forum meeleest want dit vind ik echt niet kunnen.

groeten,

Benny


Reacties

  • Herres
    Herres ✭✭✭
    maart 2022 aangepast
    Heb je misschien toevallig een knop omgewisseld? Dus de knop die Badkamer heet in een andere ruimte gezet, en een andere knop in de badkamer.
    Overigens best vreemd dat je geen aansluiting van je ketel op een Tado apparaat hebt. Klopt dat? Hoe wordt de cv ketel dan aangestuurd?

    Trouwens jammer dat je meteen zo’n verwijtende toon neerzet. Helemaal omdat je niet weet wat er aan de hand is.
  • Heb je gecontroleerd of je de ‘vroege start’ functie onbewust hebt ingeschakeld?
  • dirinck
    dirinck
    maart 2022 aangepast

    @Herres Ik weet niet waar jij een “verwijtende” toon in ziet of leest, het is alleszins niet zo bedoeld. Ik stel enkel vast wat er gebeurd. Mijn cv ketel en vloerverwarming worden aangestuurd door een slimme thermostaat van een ander merk. Tado wordt enkel gebruikt voor de radiatoren op de bovenverdieping die voordien een manueel bedienbare kraan hadden….op zich dus niks vreemd.


    @P_Veldhorst De ‘vroege start’ staat inderdaad (bewust) aan. Maar dan vraag ik me af waarom de vroege start tijdens de week maar een half uurtje bedraagt en tijdens het weekend bijna 3 uur… Als ik vandaag (zaterdag) om 06:15u op de kamer kwam was de gevraagde temperatuur al gelijk aan de gevraagde temperatuur voor 08:30u…2uur en 45min te vroeg…dit klopt toch ook niet?

    Ik weet inderdaad niet wat er aan de hand is maar ik ga er ook niet automatisch vanuit dat de software van Tado ‘perfect’ is.


    UPDATE: Tado geeft de raad om de functie ‘vroege start’ uit te zetten en het schema op zich te vervroegen. De software werkt blijkbaar nog niet zo goed …. men is er mee bezig.

  • Heb je wel continu een internetverbinding voor de bridge?
    En waar komt de 22 vandaan? Die zie ik niet in je schema?

    En dat "verwijtende" lees ik ook. "Mij geld kost" en "vind ik echt niet kunnen "
  • @Andreplusplus Die 22 komt pas zichtbaar als het blok in het schema groot genoeg is om het getal 22 te tonen. Mijn internet verbinding is zeer stabiel, trouwens mijn vaststellingen zijn niet gemaakt op een enkel weekend maar over meerdere.

    Wat dat “verwijtende” betreft, denk ik vooral hoe je het ‘wil’ interpreteren. Als ik er een smiley had bijgezet had er geen haan naar gekraaid. Ik blijf erbij; het zijn mijn vaststellingen en het ongewenst verwarmen kost me geld. En voor een bedrijf dat zijn producten verkoopt om je te laten besparen op je energiekosten, vind ik dit echt niet kunnen. Maar je moet het niet met me eens zijn 🙂

  • @dirinck Ok, als ik het goed begrijp staat de verwarming aan door een andere sturing, en gebruik je tado knoppen om radiatoren in een aantal ruimten te besturen op basis van een schema. Is dat 1 knop per ruimte, die dus dustevens de temperatuurvoeler is?

    Hoe ziet de grafiek eruit voor zo’n ruimte op zo’n weekend-dag?

    Het schema werkt als de app in thuismode is. Thuiskomen/vertrekken vanuit geo-fencing kan ook effect hebben.

    Vanuit de backend worden de temperatuurinstellingen uit het schema naar de knop(pen) van de betreffende ruimte gestuurd. Ik weet niet precies wanneer/hoe vaak. Maar als er wat gemist wordt, blijft de oude instelling van kracht. Maar spontaan extra schakelmomenten of afwijkende temperatuurinstellingen lijkt me niet logisch. Het moet toch te verklaren zijn.