Heeft tado° je energieverbruik veranderd?

Rob
Rob | Admin

Energieprijzen per M3/kWh etc zijn flink gestegen. Dat is simpelweg een feit waar jij of tado° niets aan kan doen. Waar we wel wat aan kunnen doen is hoeveel energie voor verwarming gebruikt wordt.

Onze vraag aan jullie is:

Nu dat je tado° gebruikt, is je energieverbruik (dus niet de kosten) voor verwarming veranderd? Zo ja, op wat voor manier?

Heeft tado° je energieverbruik veranderd? 15 stemmen

Mijn energieverbruik is gedaald
26%
RobAdriaanRinyMarl 4 stemmen
Mijn energieverbruik is ongeveer gelijk gebleven
40%
Rob2B79HerresRuud73OnCaKip 6 stemmen
Mijn energieverbruik is gestegen
33%
AndreplusplusEvertKuikenErnstvVpatrickmaastankgrun 5 stemmen

Reacties

  • Herres
    Herres ✭✭✭
    april 2022 aangepast
    Mijn energieverbruik is ongeveer gelijk gebleven

    Energiegebruik is ongeveer gelijk gebleven. Maar in de tijd dat ik Tado gebruik heb ik de thermische schil van mijn woning verbeterd op veel punten. Dus eigenlijk zou ik om correct te vergelijken moeten zeggen dat het verbruik is gestegen.

    Staat tegenover dat er ruimtes warmer gestookt worden dan voorheen. Dus wooncomfort is verbeterd.

  • B79
    B79 ✭✭✭
    Mijn energieverbruik is ongeveer gelijk gebleven
    Dit is ook heel persoonlijk. Voor mij is denk ik het verbruik zelfs iets gestegen. Maar het heft dan ook weer op omdat het gezin is veranderd. Krijg nu ruimtes wel warm die eerder met een centrale thermostaat koeler bleven. De zachte winter heeft ook in het voordeel gewerkt.
    Ik denk dat de meeste mensen het systeem zo gebruiken dat er op slaap of werkkamers nu eindelijk een oplossing is om gericht te kunnen stoken.
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Mijn energieverbruik is ongeveer gelijk gebleven

    Ik had voorheen al een "klokthermostaat" en de gewoonte om de verwarming uit te doen als ik het huis verlaat of naar bed ga. Daar kan Tado niet veel aan verbeteren. Het enige voordeel is dat ik nu de verwarming aan kan doen als ik onderweg naar huis ben. Ik had ook verwacht meer mogelijkheden te hebben met het programmeren van een tijdschema, maar dat valt nogal tegen bij Tado (dwz schema's die niet statisch zijn maar waar je bijvoorbeeld feestdagen of vakanties gemakkelijk in kunt plannen vanuit een kalender in de app/website)

  • Mijn energieverbruik is gestegen

    Mijn verbruik is (een heel klein beetje) gestegen omdat ik pas nu merk dat mijn losse tado thermostaatknop die ik op de CV in de badkamer heb gezet ook de CV-ketel aan laat gaan als de woonkamerthermostaat uit staat. Ik had de hoop dat ik met deze nieuwe thermostaatkraan mijn verbruik verder kon terugdringen omdat de badkamer dan alleen nog in de ochtend verwarmd wordt. Maar nu de woonkamer rond de 20 graden is en de thermostaat daar de ketel niet meer aan laat gaan, doet de thermostaatknop in de badkamer dat nog wel, elke ochtend. In onze badkamer is het doorgaans kouder dan in de woonkamer. Ik heb dus een feature request: de thermostaatkraan mag de CV-ketel niet inschakelen.

    Verder is het voor mij ondoenlijk om na te gaan waardoor ons verbruik precies lager wordt. Ik neem regelmatig maatregelen. Meer radiatorfolie, een SpeedComfort, een steeds lagere watertemperatuur van de CV-ketel. En dan moet je ook de buitentemperatuur nog meerekenen en de invloed van thuiswerken door corona.

  • Herres
    Herres ✭✭✭
    Mijn energieverbruik is ongeveer gelijk gebleven
    @EvertKuiken , die feature zit er al standaard op. In de app verwarmingszone zoneregelaar uit te zetten kan de knop niet meer zelf de cv aanzetten.
  • Mijn energieverbruik is gestegen

    Ja, die vond ik later in een andere post. Dank!

  • Riny
    Riny
    april 2022 aangepast
    Mijn energieverbruik is gedaald

    Ons verbruik is gedaald. We hebben tado nu één jaar in gebruik. We hebben een besparing van 13,5% gehaald. Naar dit lag niet alleen aan het ingebruik nemen van een Tado thermostaat.

    1. Het was een zachte winter, waardoor er al minder gestookt hoefde te worden.
    2. We hebben een serre aan het huis gezet. Deze verwarmt wellicht mede de woonkamer, waar deze op aansluit. Dit zal voornamelijk het geval zijn in het voorjaar en najaar. Ook omdat onze serre op het zuiden staat en dus snel warm wordt.
    3. Een nieuwe ketel is in gebruik genomen. De oude was 18 jaar oud. Ik neem aan dat de veel nieuwere ketel ook iets zuiniger is geworden.
    4. En dus een Tado thermostaat in gebruik genomen. We hebben geen termostaatknoppen op de radiatoren want we verwarmen alleen de woonkamer en de keuken.

    We zijn dus dik tevreden met de behaalde bezuiniging, maar waar het allemaal precies aan gelegen heeft, ik kan het niet zeggen.

  • Mijn energieverbruik is gedaald

    Mijn gasverbruik is onwaarschijnlijk veel gedaald: van normaal 1400-1500 m3 nu naar 1010 m3. Met behulp van de app ‘MinderGas.nl’, die rekening houdt met warme of zachte winter, kom ik uit op een besparing van 32%.

    Nou is het wel zo dat ik meer gedaan heb dan een slimme thermostaat in de woonkamer en 2 slimme knoppen in de (aparte) woonkeuken, namelijk: Geofencing, heatfans onder de radiatoren in de woonkamer, aanvoertemperatuur CV-water van 85 naar 65 graden, vermogen van de (te grote) CV-ketel naar beneden bijgesteld en ook dat van de pompcapaciteit.

    Wat nou het aandeel is van Tado in de totale besparing van 32% weet ik niet.

  • Mijn energieverbruik is gestegen

    Mijn verbruik is sterk gestegen. Maar dat komt vooral omdat ruimtes die voorheen niet warm werden, nu wel verwarmt worden. Voorheen ging de verwarming uit als de (woon)kamer waarin de thermostaat hing warm was, wat vrij snel gebeurd. De woonkamer koelt niet veel af, waardoor er eigenlijk alleen 's morgens gestookt werd. Gevolg was dat de rest van de ruimtes die sneller afkoelen of niet zo snel opwarmen, niet warm werden.

    Nu is dat niet meer het geval, dus wel vrij logisch dat mijn verbruik sterk gestegen is.

    In November de boel geïnstalleerd, in Oktober (opnieuw) begonnen met meten. In Maart (en Oktober even) lag de sensor er af...