Infrarood verwarmen

RC920
RC920
Nu we met z'n alle wat sneller geneigd zijn elektrisch te verwarmen, zou het fijn zijn als er een slimme aan/uit stopcontact thermostaat komt voor o.a. infrarood verwarmingspanelen. Voor mij zou het ideaal zijn voor de kleinere ruimtes zoals de wc, badkamer of hal. Ik ben nu genoodzaakt andere apps te gebruiken terwijl dit volgens mij een goede toevoeging had kunnen zijn voor tado

Reacties

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭

    Je hoeft het geen 3 keer te plaatsen hoor!

    Overigens kan dit al met de nu leverbare slimme thermostaat, je moet alleen een hulprelais hebben voor de wat grotere vermogens.

  • Ok, Rob Dank voor het antwoord op RC920.
    Ik kan alleen nergens meer info vinden hierover. Wat voor relais, waar koop ik die, hoe regel je de rest van je Tado systeem?
    Kan je mij en de rest van de innoverende Tado gebruiker op weg helpen?
    Dank je
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭

    Als je dit niet zelf weet raad ik je aan dit te laten doen door een electricien!

  • Herres
    Herres ✭✭✭
    Infrarood verwarmingspanelen. Als ik het goed begrijp verwarmen die niet de ruimte maar alleen aangestraalde objecten. Dan kun je die niet goed schakelen met Tado, want dat is gericht op ruimtetemperatuur. Ook niet met een relais.
  • Komijn
    Komijn
    juli 2022 aangepast
    @Herres: Een infrarood systeem verwarmt inderdaad de objecten maar maakt zelf ook gebruik van een thermostaat die de ruimtetemperatuur meet (heb ik gecheckt met de leverancier), dus het zou moeten werken. Het is me alleen niet duidelijk welke ontvanger van tado het relais aan kan sturen.
  • Ik heb nu een aardige setup hiervoor draaien. Simpel een slimme schakelaar in combinatie met een beweging sensor en een draadloze thermostaat.

    De thermostaat geeft een signaal dat die wil verwarmen. De beweging sensor geeft aan of de ruimte bezet is. In Apple HomeKit heb ik een automatisering gemaakt die de zaakjes combineert en het IR paneel aan/uit schakelt wanneer dat nodig is. Om dit te maken heb je wel een extra appje nodig omdat de standaard app deze logische bewerkingen niet kan maken.

    Oja, wel in elke ruime een eigen thermostaat, wat in mijn geval nu neerkomt op 1 per paneel.

    Wat mbt de nieuwere mogelijkheden van de tado app handig zou zijn is om het feit dat met een simpele aan/uit schakelaar wordt gewerkt, die een bepaald vermogen vertegenwoordigd.
  • b3rry
    b3rry
    oktober 2022 aangepast
    Dit soort oplossingen kun je beter regelen met domotica, zoals bijvoorbeeld Home Assistant. Ik heb een Infraroodpaneel aan het plafond van de woonkamer. Ik stuur deze aan via Home Assistant en gebruik de Tado thermostaat voor het meten van de temperatuur en gebruik een Shelly voor de aansturing. Als het paneel aan gaat wordt deze ingesteld op current temp + 0,2. HA houdt vervolgens de temp steady via de Tado thermostaat. Temperatuur kan handmatig hoger gezet worden maar dit is een goede basis. Als extra heb ik een motion sensor toegevoegd die het paneel uitschakelt na 30min geen beweging.

    Op dit moment wordt de kamer voldoende warm door alleen het paneel. Maar als het straks kouder wordt dan wordt het infraroodpaneel gelijktijdig mee gestart wanneer Tado de CV in de woonkamer activeert (hvac heating).

    Tussen het paneel zit ook een fysieke schakelaar om het circuit te verbreken (voor in de zomer). Deze schakelaar heeft een lampje welke brand wanneer het paneel aan staat. Erg handig.

    Met Home Assistant kun je echt alle kanten op. Ik stuur hier ook de pomp van de VVW mee aan (en uit)(bypass nodig) en kan ook de CV automatisch aanzetten wanneer de luchtvochtigheid te hoog wordt.
  • Ja, met een beetje handigheid is best veel te doen. Ik doe dit als appelaar natuurlijk in homekit waar ik verder prima tevreden mee ben. Qua meting van energie verbruik zou het handig zijn als je het vermogen van het paneel in tado zou kunnen configureren. Nu meet ik die met de eve enery switch.
  • Persoonlijk vind ik het een misser dat Tado nog geen ontvanger/schakelaar (draadloos) heeft om een IR-paneel te schakelen. Zeker op slaapkamers en badkamers gaat het verwarmen in de richting van elektrisch verwarmen. Hopelijk komt daar snel verandering in.

  • Douwe
    Douwe ✭✭✭
    Met een draadloze extensie kit kan het
  • Bedrade thermostaat ook.