Honeywell VC4013 (3-weg zoneklep) aansluiten op Tado thermostaat?

Tussen de tientallen berichten op de Tado community over het bedraad aansluiten van de slimme thermostaat op de zoneklep, helaas geen bericht gevonden die mij gewoon in Jip & Janneke taal uitlegt ‘welk draadje’ in ‘welk gaat’ aangesloten moet worden…

Iemand die dit in simpele taal kan uitleggen?

Situatie:

-Benedenverdieping met vloerverwarming en thermostaat met draad van Honeywell

-Bovenverdieping met radiatoren met Honeywell RF thermostaat

-CV ketel: Intergas HRE 28/24 met Honeywell VC4013 (3-weg). Deze VC4013 is rechtstreeks aangesloten op de CV ketel


Gewenste situatie:

- alle slaapkamers boven voorzien van slimme radiatorknop van Tado

- op de bovenverdieping een wifi thermostaat van Tado waarmee de slaapkamers aangestuurd kunnen worden

- beneden een bedrade Tado thermostaat die de vloerverwarming regelt


Gewenste werking:

- met/in de app de vloerverwarming aan en uit kunnen zetten

- met/in de app de slaapkamers kunnen regelen


Aangeschaft:

- slimme radiatorknoppen van Tado en bridge (inmiddels aangesloten en werkt perfect!)

- bedrade thermostaat van Tado voor beneden voor de vloerverwarming (aangesloten en werkt!)

- wifi thermostaat voor de bovenverdieping en extensie kit voor bij de CV (aangesloten, maar dat werkte niet OK!)


Wat werkt er niet na aansluiten van de extensie kit:

- de 3-weg zoneregelaar van Honeywell (VC4013)


Deze zoneregelaar wordt nu ‘gemanaged’ door de Honeywell thermostaten, die rechtstreeks met de CV ketel communiceren. Na alles 'ge-tadoot' te hebben volgens de instructies van Tado en dus ook de Honeywell RF thermostaat ontkoppelt te hebben, werkt de 3-weg klep niet meer!


Aangeboden oplossing van Tado:

> De slimme thermostaat beneden moet volgens Tado rechtstreeks aangesloten worden op de 3-weg zoneregelaar van Honeywell (VC4013). 


Hoe dan? Antwoord van Tado was dat ik dat zelf maar moet uitzoeken… 

Ik heb beneden een rode en blauwe draad: in welke aansluiting op de slimme Tado thermostaat die beneden in de woonkamer hangt, sluit ik de rode en de blauwe draad aan? En waar sluit ik de rode en blauwe draad aan de andere kant op aan in de CV-ketel? Of moet ik die rode en blauwe draad met de VC4013 verbinden: welke kleur met welke kleur draad van de VC4013, want de VC4013 heeft een blauwe, zwarte en bruine draad? Of moet ik hier iets met de extensionkit doen? 


Ik hoop dat iemand mij dit of in een simpele tekening met kleurtjes of in Jip en Janneke tekst kan uitleggen! En hoeft overigens niet gratis!


Alvast bedankt! 

Antwoorden

  • Herres
    Herres ✭✭✭

    Het is een mooie opstelling met bediening van een 3-wegklep door de ketel. Iets om zo te houden. Maar de manier van Tado aansluiten is dan anders dan gebruikelijk, en wijkt af van de standaard Tado opstellingen. (Als het al lukt).

    Wat ik voorstel is om de hele installatie qua bedrading en aansluitingen zo te laten als ie is, en de Tado thermostaat en draadloze ontvanger aan te sluiten zoals de bestaande thermostaten, op dezelfde modus. Dus uitzoeken of de bestaande thermostaten modulerend of aan- uit waren, en de Tado thermostaat en draadloze ontvanger precies zo configureren. Het probleem wat je dan tegenkomt is om de Tado’s als twee circuits te configureren zodat de thermostaat beneden niet de draadloze ontvanger gaat bedienen (wat de normale manier van functioneren is). De thermostaatknoppen laten bedienen door de draadloze ontvanger.

    .Het zal wellicht nodig zijn om aan Tado support te vragen de twee thermostaten te configureren. Maar eerst moeten dus e.e.a. correct worden aangesloten. Voor aan-uit de draden op no en Com, voor modulerend op +-.

    Heb je een schema van de manier waarop je de installatie is opgezet? Die zou in de installatiehandleiding kunnen zitten.

  • Kwartje
    Kwartje
    april 2022 aangepast

    Hoi Herres,

    Ik wil nog even reageren op jouw berichtje aan MaartenL aangezien ik, op de ketel na, precies dezelfde situatie heb. In mijn geval hangt er een Intergas Kombi Kompakt HReco 36 uit 2015 met eronder een VC4013 met 3-wegklep. Oorspronkelijk zat er beneden een Honeywell Modulation (T87M2018) die aangesloten was op X4 pin 11-12 (rood/blauw). Boven zat een Honeywel Wireless (T87RF2025) die rechtstreeks was gepaired op de Intergas ketel. De VC4013 is aangesloten op X2 pin 3-5-6 volgens onderstaand diagram.

    Ik heb naar aanleiding van dit draadje https://cdn.brandfolder.io/607DGEMS/as/5fczjjnv4q4kq74hfshwqrht/Draadloze_Slimme_Thermostaat_Handleiding_-_vloerverwarming_en_radiatoren.pdf een Tado Starterskit - Bedrade Slimme Thermostaat v3+ en een Tado Draadloze Ontvanger aangeschaft + een berg Tado Slimme Thermostaatknoppen voor de 1ste en 2de verdieping.

    Uit jouw verhaal haal ik dat ik de Tado Slimme Thermostaat via NO en COM aan kan sluiten op X4 pin 6-7 en de Tado Draadloze Ontvanger comform de installatie instructie aan zou kunnen sluiten op pin 11-12. Zou in dat geval de VC4013 nog steeds zijn werk blijven doen en aangestuurd kunnen worden met de Tado Slimme Thermostaat? Of moet ik de Tado Slimme Thermostaat helemaal niet omzetten van OpenTherm naar aan/uit en zowel de Tado Slimme Thermostaat als de Tado Draadloze Ontvanger beiden aansluiten op X4 pin 11-12 (wat voor mijn gevoel een beetje vreemd is maar mischien wel zo zou moeten)?

    Alvast bedankt voor je reactie.

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭

    Het probleem is dat de Intergas ketel wordt aangestuurd door 2 thermostaten en uit die input zelf bepaalt hoeveel warmte die moet geven en de klep aanstuurt om te bepalen waar die warmte heen moet. Zodra je Tado spullen gaat gebruiken raak je die functie van de ketel kwijt omdat deze niet 2 OpenTherm thermostaten support (en wel 1 OpenTherm en 1 draadloze thermostaat). Tado kan niet de functie van die draadloze thermostaat overnemen.

    Ik zou als ik jou was contact opnemen met de servicedesk en hen vragen hoe dit moet worden opgelost.

    Je loopt wel het risico dat ze dan terugkomen met "deze situatie kan Tado niet afhandelen" maar dan kun je altijd nog kijken of je er zelf een slimme oplossing voor kunt verzinnen, bijvoorbeeld met 2 Tado thermostaten waarvan er dan 1 de ketel aanstuurt en 1 de klep. En dan hopen dat je het met de juiste configuratie van verwarmingszones allemaal goed kunt krijgen.

  • Dank voor je antwoord Rob2. Ik heb ondertussen contact met de service desk die aangegeven heeft dat dit geen standaard installatie is en bij hun nog niet eerder is binnen gekomen. De technische vraag ligt ondertussen bij het Installatie Team die op zoek gaan naar een oplossing.

    Mocht er geen oplossing zijn dan zou ik de 3-weg klep natuurlijk kunnen vervangen voor een simpel T-stuk waardoor ik 1 zone krijg. Met een extra Slimme Thermostaatknop bij de vloerverwarming wordt de installatie een stuk simpeler en is alleen een bedrade thermostaat nodig.

    Maar goed, dat is in geval dat er niets anders mogelijk is.

  • Herres
    Herres ✭✭✭

    Er is recent iemand geweest die beschreven heeft op dit forum hoe ie een klep op de Intergas Xtreme heeft geïnstalleerd op de manier waarop het optimaal gebruik maakt van de mogelijkheden van de ketel. Helaas lukt het me niet om het artikel te vinden. Misschien kun je er zelf wat tijd aan besteden om het te vinden?

  • @Herres bedoel je deze? https://community.tado.com/nl/discussion/9684/tado-aansluiten-op-een-intergas-xtreme-36-honeywell-vc4013-actuator
  • Kwartje
    Kwartje
    april 2022 aangepast

    Ik denk dat dat deze is, Herres (https://tado.vanillacommunities.com/nl/discussion/9684/tado-aansluiten-op-een-intergas-xtreme-36-honeywell-vc4013-actuator). Hierbij zijn 2 ST's aangesloten op de Intergas Xtreme. Het verschil is echter dat de Intergas Xtreme 2 OT thermostaten aan kan (op X12 en X13) terwijl de Intergas Kombi Kompakt HReco 36 maar 1 OT thermostaat op X4 pin 11-12 en 1 aan/uit thermostaat op X4 pin 6-7 aan kan én wat ik uit de tekst opmaak van de post van HPotter is dat er een 2-weg klep op zit ipv een 3-weg klep.

    Vandaar dat ik me afvraag of ik een ST als aan/uit thermostaat kan aansluiten (via de NO + COM) en daarnaast de Draadloze Ontvanger als OT en de 3-weg klep dan toch gaat werken. Heb helaas te weinig kennis van het systeem om dat in te schatten....

    ******** had even een keer eerder het scherm moeten refreshen zie ik ********

  • Herres
    Herres ✭✭✭
    @Kwartje ja, het was inderdaad deze post die ik bedoelde.
    Ondertussen wordt het mij ook te ingewikkeld/specifiek in jouw geval.
  • Beste MaartenL, de oplossing is relatief eenvoudig. Je kunt de VC4013 vervangen door een T-stuk met, richting de vloerverwarming, een simpele rechte thermostatische radiatorkraan die geschikt is voor een Tado slimme radiatorknop (Heimeier V-exact bijvoorbeeld).

    Als je deze slimme radiatorknop instelt in de app in dezelfde ruimte als je bedrade thermostaat, dan werkt deze als zone afsluiter voor je vloerverwarming.

    De VC4013 laat zich naar mijn weten alleen bedienen met een aan/uit protocol. Om het Opentherm protocol (het moduleren in vermogen van de ketel) niet te “verliezen”, zou mijn advies zijn om deze te vervangen. Daarnaast heb ik zelf als servicemonteur voor een installatiebedrijf geen denderende ervaringen met de VC kleppen van Honeywell.

    Succes verder!
  • lennard
    lennard
    september 2022 aangepast
    Beste Fabian,
    Ik sta op het punt om een 2wegklep VC4013 aan te schaffen voor schakeling van de vloerverwarming

    https://support.tado.com/nl/articles/3487152-hoe-kan-tado-verschillende-kamers-aansturen-bij-een-combinatie-van-radiatoren-en-watergebaseerde-vloerverwarming#h_a6b72280e1
    situatie 2

    Jij geeft aan geen denderende ervaring te hebben met Honeywell. (Ik herken de piston-ellende van een Vaillantketel)
    Heb je eventueel een suggestie voor een alternatieve 2weg zoneklep?
  • Ik heb zelf een vergelijkbaar systeem en draai nu een jaar probleemloos.


    Oude situatie

    Ketel: Intergas HR eco 36/30 CW5 inc VC3014

    Beneden: Vloerverwarming met bedrade Honeywell

    Boven: Radiatoren met Honeywell RF


    Ik heb het volgende gekocht:

    -Bedrade thermostaat(toen was de zwarte er nog niet😑)

    -4x Thermostaatknop

    -Draadloze ontvanger


    Dan als volgt de bedrade thermostaat aangesloten.

    Bruin op NC,

    Zwart op NO.

    Middels een wago klem blauw van de voedingdraad verbonden met blauw van de klep (buiten de thermostaat dus)


    En de draadloze ontvanger zit op de ketel aangesloten.


    Mocht je vragen hebben kan je me een PM sturen