Thuis Aan de slag met tado°

Wat betekent VERWARM NAAR in de app precies

Wij zijn overgestapt van een Nest naar tado aangezien de mogelijkheden met een tado beter lijken. Wat ik echter zeer lastig vindt aan de tado thermostaat en de terminologie in de app, is dat ik niet exact kan zien of de CV nu aan is of uit.

Bij de Nest was dat heel helder. Als het rood was, dan wist je zeker dat de CV aan was. Maar nu, ik weet het gewoon niet. In de app staat of bij 1 van de tado knoppen en/of bij de thermostaat de term VERWARM NAAR, maar is de CV dan aan?

Reden dat ik het vraag is omdat ik eraan twijfel. Als de CV namelijk aan is, hoor je dat aan onze leidingen. Maar nou hoor ik soms wel iets en soms niets. Een voorbeeld waarom ik dit vaag vindt en hieraan twijfel: Gister duurde het anderhalf uur voordat de temperatuur van 20 naar 21 graden was verhoogd. Normaal duurde dat een kwartier.

De vraag is dus: Hoe wordt de CV exact aangestuurd, is dat niet constant, wat betekent de term verwarm naar, etc. etc. Het lijkt mij sowieso niet goed dat we anderhalf uur moeten wachten op een graad verhoging, kan ook niet goed voor de kosten zijn lijkt mij.

Dank voor de reactie.

Antwoorden

• Om een of andere mysterieuze reden verbergt Tado de status van de boiler. In de grafieken kan je wel min of meer zien of er warmte vraag is, maar dat is procentueel en tenzij je een opentherm CV hebt, weet je nog niet of "20%" (een bepaalde kleur grijs) nu betekent dat de boiler aan is of niet. Ik vind het ook onbegrijpelijk, maar het is wat het is. Heb je een opentherm boiler of een klassieke met aan/uit sturing?

De regeling zelf werkt bij mij wel vrij goed. Als ik bv verwarm van 18 naar 21c stopt hij al lang voor 21c zodat de restwarmte gebruikt wordt en de 21 niet te hard voorbij wordt geschoten. Ik denk dat het systeem zogezegd leert hoeveel warmte capaciteit je verwarming heeft en wanneer de boiler uit moet geschakeld worden, maar of dat ook echt is, ben ik nog niet van overtuigd. Hij kijkt ook zogezegd/echt? naar de weersvoorspelling. De fuzzy logic daarvan is nergens beschreven. Dat het anderhalf uur zou duren is wel vreemd. Als je Tado contacteert kunnen ze die dingen tunen.

• Rob2Rob2 ✭✭✭

Ik vind het inderdaad ook heel onhandig dat er geen indicatie van de ketel staat op de thermostaat.

Mijn oude Honeywell Chronoterm had dat wel. Als je er voorbij liep kon je meteen zien wat de kamertemperatuur is, hoe hard de ketel brandt, en of die brandt voor verwarming of voor warm water. En ook of er een storing is.

Dat heeft Tado allemaal niet. Ik snap wel dat men geen dingen voortdurend kan laten zien omdat er gekozen is voor die ledjes ipv een LCD scherm zoals iedereen heeft, maar op zijn minst zou er toch een scherm tussen gevoegd kunnen worden met deze status informatie als je op de knop drukt.

• VertigoVertigo ✭✭✭
    november 2019 aangepast

Als je kon zien hoe hard de ketel brandt, dan heb je wellicht een opentherm ketel. Dan moet je toch even Tado contacteren, misschien moeten die je instellingen wat tweaken.

Wat betreft monitoring; ik ben met openhab aan het experimenteren, daar zie ik toch wat meer:

oa "heating power". In mijn geval zegt dat nog niet heel veel, want mijn ketel kent enkel aan of uit, en ik weet nog niet of 36% nu wil zeggen dat mijn boiler aanstaat of niet, of even wordt aangezet, maar in jouw geval is dat wellicht duidelijker. Mogelijk heb je met opentherm ook veel meer informatie.

Openhab is wel een beetje een... studie project :)

Log In of Registreer om te reageren.