CV Systeem uitbreiden met Boiler...hoe integreren met Tado?

Ik heb een Tado systeem draaien, waarbij ik de Tado slimme thermostaat via OpenTherm bedraad heb aangesloten op mijn InterGaz CV-ketel.

Nu wil ik mijn CV-systeem uitbreiden met een (extra) elektrische warmwaterboiler voor douchen etc.

Als ik een Tado draadloze ontvanger toevoeg aan het systeem, kan ik dan zowel mijn boiler als mijn ketel via OpenTherm aansluiten op deze draadlozen ontvanger? M.a.w. kan de draadloze ontvanger 2 OpenTherm apparaten aansturen?

Ik heb mijn Tado systeem gekoppeld met mijn Home Assistant, wat prima werkt :-) Mijn uiteindelijke doel is om via de Tado integratie van Home Assistant de boiler ook te gaan aansturen, zodat ik de boiler bijv. alleen laat verwarmen als mijn zonnepanelen voldoende vermogen leveren.

Alle raad is welkom :-)


Beste Antwoord

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Antwoord ✓

    Nee dat is zeker niet mogelijk. Er zijn wel "bus" systemen die dat wel kunnen, maar dan ondersteunt Tado dat gebruik niet (dwz er kan evengoed maar 1 apparaat op de bus zitten als Tado daar aan hangt).

Antwoorden

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    mei 2022 aangepast

    Volgens mij is dit niet mogelijk met een Tado zoals in Nederland geleverd.

    Het schijnt dat men in Engeland vaker werkt met dit soort gescheiden systemen en daar wordt er kennelijk een andere hardwareversie geleverd die 2 aparte circuits kan aansturen voor verwarming en warm water.

    Maar de Nederlandse versie kan dat dus niet. Zelfs het onafhankelijk aansturen van de opentherm aansluiting en het relais, voor 2 doeleinden zoals het sturen van de ketel en het sturen van een klep, is niet mogelijk.

    Uiteraard kun je wel overwegen om de boiler helemaal buiten het Tado systeem te houden en apart aan te sturen vanuit de home automation met een ander merk interface.

  • Zoals ik begrijp is OpenTherm en bus-protocol. Betekent dat, dat er meerdere OpenTherm apparaten parallel op een 2-aderige kabel kunnen worden aangesloten? Zou dat een oplossing kunnen zijn?
  • OpenTherm is een soort bus, maar het is wel een één op één protocol. Één is de baas, de ander de volger.
    Dit in tegenstelling tot de bus die bijvoorbeeld Nefit/Bosch gebruikt, daar kunnen meer dan twee apparaten aan. Daar kan de warmwaterbereider inderdaad fysiek een ander apparaat zijn aangezien warmwater met aparte berichten aangestuurd wordt.
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭

    Ja dat antwoord had ik em al gegeven. Helaas zet deze forumsoftware als iemand een antwoord als "antwoord op mijn vraag" markeert, dit antwoord helemaal bovenaan in plaats van in de tijdlijn. Erg onduidelijk.

    Zoals ik al schreef: er zijn wel andere bus systemen waarin dat technisch kan, maar dan ondersteunt Tado dat niet. Dwz als je dit bus protocol instelt dan ondersteunt Tado evengoed alleen de situatie met 1 ketel en 1 thermostaat, zelfs al kan het systeem veel meer.

  • Aha, nu zie ik het inderdaad...

    Ik ben toevallig bezig om het EMS bus protocol een beetje te leren kennen, zoals Nefit en Bosch gebruikt. Daar zijn aparte berichten voor de waterbereiding. Met wat geknutsel zou je zelf een controller kunnen maken die daar op reageert, aangezien je op de tado wel warm water bereiding in kan stellen. Maar goed, een combinatie OpenTherm en EMS is niet mogelijk dus niet relevant hier... Ik ben wel een beetje teleurgesteld dat ik erg weinig in kan stellen in mijn Tado. Daar waar bij OpenTherm de maximale C.V. watertemperatuur op de ketel ingesteld wordt, moet dit bij een EMS bus systeem door de thermostaat gedaan worden. Maar dat is dus niet door de gebruiker aan te passen.

    On topic, als je toch home-assistant gebruikt, kan je alsnog zelf een controller maken die bijvoorbeeld d.m.v. MQTT berichten aangestuurd wordt vanuit home-assistant. Gewoon een ESP32 achting ding.

    Ik laat bijvoorbeeld mijn rolluiken dicht gaan als ik niet thuis ben door home-assistant een MQTT bericht naar Shelly switches te sturen.

  • @ErnstvV Ken je https://bbqkees-electronics.nl/ ?
  • Jazeker, daar heb ik al een printje van in huis. Er is ook een Duitse site die veel EMS bus berichten gedecodeerd heeft.