Dé oplossing voor vloerverwarming, radiatoren en tado

13567

Reacties

  • Je kan toch alleen nog maar V3+ krijgen?
  • Marktplaats biedt ruime mogelijkheden

  • FF vraagje voor we bestellen , de tweede ST moet die bedraad zijn ? of moet die draadloos zijn Of maakt het niet uit ? ?

    (de ST in de kamer die temp moet gaan bepalen is bedraad , moest dat verschil maken )

  • Bedrade versie is het handigste, want je zet de tweede ST in het schema tussen de sensor en de waterpompschakelaar via een bekabelde verbinding.

  • Bedankt voor je snelle reactie , en waar haalt ie dan zn voeding vandaan , normaal op de 'bedrade' aansluiting met cv maar die word nu niet gebruikt ?

  • Een bedrade ST is niet nodig.
    De voeding komt van de batterij in de ST. De te gebruiken draadjes?
    De sensordraad knip je door…
    De ST laat je door de helpdesk in de zelfde ruimte plaatsen als de andere ST.
    Vergeet niet die 2e in te laten stellen als aan-uit.
    Fysiek plaats je die 2e natuurlijk direct bij de vw.
  • Hi @Andreplusplus! Begin dit jaar alles aangesloten zoals door jou uitgelegd en behoorlijk happy mee. Een ding zit mij wel dwars: ik heb het idee dat de pomp niet elke 24u wordt ingeschakeld.

    Ik heb de ECO Pump Switch HY-02, en deze geeft de bekende '--' aan als er geen warmtevraag is. Ik heb vóór de pompschakelaar een stroommeter gezet ter controle, deze laat in het display het maximaal verbruikte wattage zien, na 3 dagen is dit nog steeds 0.1W. Dit is dus om de pompschakelaar aan te hebben staan, maar dit geeft dus aan dat de pomp niet gedraaid heeft. Tenminste, dat maak ik eruit op. Wellicht weet jij, of iemand anders, nog een tip hoe ik dit kan controleren (24u naast de pomp blijven zitten is helaas geen optie ;-))

    De oplossing die ik voor ogen heb, ipv dagelijks de stekker er handmatig in doen:

    • Middels Domotica (het hele huis is 'slim'), elke 24u de thermostaat op 25 graden zetten voor enkele minuten. Nadeel hiervan is het gasverbruik.
    • Een andere pompschakelaar

    Zou je eens mee kunnen denken aan een oplossing?

  • ipv de pomp een apparaat aansluiten waaraan je kan zien dat die heeft aangestaan (bijv mechanische elektr klok). Of iets wat geluid maakt ;-)
  • Het lijkt er inderdaad op dat de pompschakelaar uit blijft. Heb inmiddels wat weerstanden besteld om zo de oplossing van @HalloRuud toe te passen! :-)
  • AlphaUMi
    AlphaUMi
    juni 2022 aangepast

    Goedenavond,

    Al enige maanden ben ik de diverse topics hier aan het volgen en hoop dat ik inmiddels een opstelling heb bedacht die werkt. Zou dat graag even met jullie willen verifiëren en heb nog wat vragen. Hopelijk kunnen jullie me verder helpen.

    De nieuwe situatie in mijn huis:

    Beneden:

    • VVW verdeeld over 5 groepen.
      • (Beneden is 1 open ruimte, dus ik beschouw de hele benedenverdieping als 1 zone.)
    • 1x ST (ST1) bekabeld naar de Remeha ketel (modulerend, maar hangt bij de achterpui)
    • 1x ST (ST2) met een thermostaatkabel naar de VVW-unit (zie foto, hangt boven de zithoek)
    • 1x Tado Bridge

    Boven:

    • 5 radiatoren met ieder een SRT
    • Remeha ketel

    Het is me nog niet helemaal duidelijk wat de voor- en nadelen van een zoneklep zijn tov een pompschakelaar, maar zie in dit topic veel positieve ervaringen met de pompschakelaar-opstelling. De installateur (zie rode sticker) raadt een pompschakelaar echter af ivm garantie. Zou zelf niet weten waarom, als de pomp regelmatig even aan wordt gezet.

    • Mijn idee is om de 230V van de VVW-pomp aan te sluiten op een AmfraMatic pompschakelaar (of zijn er betere alternatieven?).
    • De klem van de AmfraMatic op de aanvoer (rechter pijp)
    • Na het lezen van de comment van @Andreplusplus op Pagina 2; de thermostaat kabel van de ST2 tussen de sensordraad van de pompschakelaar plaatsen (laagspanning en de pomp kan iedere dag even draaien om vastzitten te voorkomen).
    • ST2: NO op de sensor, COM naar de pompschakelaar (zoals weergegeven in het schema van @Andreplusplus op de openingspost.)
    • ST2 instellen op R01 (potentiaalvrij relais)
    • Via de Helpdesk ST1 en ST2 toevoegen aan dezelfde ruimte (ST1 en ST2 hangen ruim 10 meter van elkaar af). Gezien de locaties van ST1 en ST2 wil ik ST2 juist als temperatuursensor gebruiken.
    • De maximum temperatuur van de VVW staat nu nog op 40 graden. Welke temperatuur is aan te raden? De ketel staat nu nog op 65 graden.

    Heb ik in deze opstelling dan nog een bypass (0,2 bar) nodig bij VVW-unit?


  • @AlphaUMi wat je wil en beschrijft kan heel goed. Meestal is ST1 de temp sensor voor de ruimte omdat ST2 doorgaans naast de vvw verdeler wordt geplaatst. Maar in jouw geval in de woonkamer en kan dan prima als meer toestel worden geconfigureerd. Kwestie van juiste serienummer doorgeven aan tado helpdesk.
    Betere alternatieven voor Amframetic zou ik niet weten. Ik ken alleen die want die heb ik zelf en doet wat die moet doen. Ik zie wel dat je kunststof leidingen hebt, dat is niet ideaal voor de geleiding naar de klem van de pompschakelaar. Maar kan wel werken, je moet ws even kijken bij welke temp (op de Amfra) er geschakeld kan/moet worden.
    De max temp van je vloer hangt af van wat het voor vloerbedekking is. Plavuizen kan iets warmer dan bijv laminaat. Ik zou de vloertemp (dat is niet de watertemp) niet te hoog laten worden - is niet comfortabel en kan vloer beschadigen. Ik lees wel eens max 28 graden, maar klinkt mij hoog in de oren). Watertemp mag wel wat hoger, ik stel hem zo laag mogelijk in en kijk of de ruimte nog voldoende snel op temp komt, daarbij hou ik temp van retourwater in de gaten, probeer ik op 22-23 graden te houden. Mijn knop staat op 42 graden, maar die schaal is niet betrouwbaar.

    Als je geen radiatoren in huis hebt, of deze hebben grote warmteafgifte kan je experimenteren om de CV watertemp te verlagen. Probeer bijv een 50 graden en kijk een weekje aan (in de winter 🥶) hoe dat gaat.

    Een bypass is afhankelijk van je totale installatie - is er ergens altijd wel een radiator open, dan niet nodig. Maar heb je de kans dat alle radiatorkranen op enig moment dicht zitten dan is dat wel noodzakelijk.

    En garantie - ik kan de tekst niet precies lezen, maar dat slaat op de vvw-pomp. Dat is zo te zien een moderne energiezuinige want modulerende pomp. De meningen zijn er over verdeeld of het vaker in/uitschakelen daarvan wel of niet schadelijk is. Een pompschakelaar is traditioneel bedoeld om energie te besparen door de pomp minder te laten draaien. Dat is bij zo'n moderne pomp niet nodig. Maar het doel hier is om niet onnodig te verwarmen. Ik heb dat probleem niet, want ik heb nog een oude pomp. Ik zou even kijken op basis van je pomptype wat er te vinden is aan documentatie hierover.
  • @Andreplusplus Bedankt voor je reactie!

    Dan is in mijn situatie de bypass wel weer nodig. Boven hebben alle radiatoren namelijk al een SRT.

    Zou een zoneklep dan een beter alternatief zijn bij een moderne vvw-pomp? Dat is tenslotte ook de oplossing die tado zelf adviseert.

  • Een zoneklep doet het sowieso, de impact van de combi pompschakelaar/moderne pomp is dus ter discussie. De vraag is welk risico je wilt nemen en misschien de levensduur van de pomp te verkorten. Heb je nog geen pompschakelaar dan is het financieel geen groot verschil, zeker als je de klep zelf kunt installeren.
  • Vraagje over deze opstelling, werkt die pompschakelaar 1x per 24u nu wel als er geen warmtevraag is? ST en voeler lijken serie geschakeld, dus als thermostaat niet vraagt loopt de pomp niet lijkt mij

  • @Renen De pompschakelaar zorgt ervoor dat er sowieso eens per 24 uur de pomp draait, ook als de sensor onderbroken is ("weerstand oneindig --> temp laag"). Ga maar na, dit moet _juist_ werken als er geen warmtevraag is, zoals in de zomer.
  • Ik begrijp dat de pompschakelaar voor bedoeld maar dan zit er geen thermostaat tussen. Dus hij schakelt 1x per 24u aan ongeacht de temperatuur. Als hij inschakelt en de thermostaat vraagt niet is de stroomkring toch onderbroken door de thermostaat?

  • @Renen Maar dan pompt hij toch het vvw-circuit zelf rond, zonder aanvoer vanaf de ketel? Gaat er volgens mij alleen om dat de pomp even een paar minuten draait.
  • Als ik twee schakelaars in serie zet moeten ze allebei op aan staan om de kring rond te maken lijkt mij.
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭

    Ja jij wilt het zo doen... de meesten gebruiken een zoneklep icm een pompschakelaar geinstalleerd zoals de fabrikant dat in gedachten had (dus altijd in het stopcontact).

    Wil je de pomp zo nu en dan laten draaien dan kun je ook in het schema instellen dat ie eens per week een paar minuten naar 25 graden verwarmt. (bijv aan het begin van 1 weekdag)

  • je hebt geen twee schakelaars in serie - de een is de pompschakelaar zelf, altijd aangesloten op stopcontact dus kan stroom leveren aan de pomp. De ander is de thermostaat die alleen de sensor onderbreekt (of niet).
  • Ok, zo is het helder.
  • b3rry
    b3rry
    augustus 2022 aangepast

    Interessante oplossing met de pompschakelaar. Zelf heb ik er als oplossing voor gekozen om de pomp van de VW te schakelen via een HUE WCD aangestuurd door Tado.

    Alle ruimtes in mijn woning hebben een radiator met slimme TADO thermostaatknop. De keuken is volledig vloerverwarming, in deze ruimte heb ik een extra TADO draadloze thermostaat opgehangen.

    Tado heb ik toegevoegd aan mijn Home Assistant systeem (via Homekit en niet via CLOUD zodat er geen vertraging optreedt). Wanneer de thermostaat in de keuken de status HEATING heeft wordt de schakelaar van de pomp geactiveerd. Bij een IDLE status wordt deze weer uitgeschakeld (ik laat hem nog 3 minuten doordraaien).

    Tevens kan ik op deze manier via Home Assistant de pomp van de VW iedere dag 2 minuten laten draaien.

    Sinds kort heb ik ook een INFRAROOD-plaat toegevoegd in de woonkamer. Ook deze wordt geschakeld via Home Assistant en het mooie is dat ik dit nu samen met TADO kan gebruiken. Zo wordt de plaat uitgeschakeld wanneer de thermostaat van de woonkamer een bepaalde temperatuur heeft bereikt. En wordt de plaat (samen met de radiatoren) ingeschakeld wanneer de woonkamer op HEATING staat.

  • Hallo allen,
    Heb alles in huis om volgens het schema van Andreplusplus aan te sluiten. Gebruik voor vvw een draadloze ts. De sensordraad (1 vd 2) sluit ik aan op de ts. Maar ik kan nergens vinden hoe? Waar sluit ik beide draadeinden op aan?
  • @RoyvanReem De allereerste foto geeft het schema.

    Één van de draden van de sensor knip je door en deze uiteinden sluit je aan op NO en COM van de ts. (je zet feitelijk de ts als schakelaar tussen de sensor en de pompschakelaar)
  • Bij deze een fotootje van de (draadloze) ts
  • o, ts=temperatuursensor, niet thermostaat? En moet bedraad zijn...
  • RoyvanReem
    september 2022 aangepast
    Maar eerder in de berichtgeving is er ook gewerkt met draadloze thermostaten toch?
  • Anders is het kinderlijk eenvoudig lijkt me. In dit geval is het blijkbaar toch anders?
  • @AlphaUMi re "Het is me nog niet helemaal duidelijk wat de voor- en nadelen van een zoneklep zijn tov een pompschakelaar"

    Vloerverwarming verdelers voor hoog temperatuur systemen(verdelers die uit een blok bestaan) vermengen vv retourwater met de aanvoer. Soms kan je dit instellen maar meestal niet. Dit vermengen functioneert alleen als de vv pomp draait en water door de vloer wordt geduwd. Als de vv pomp niet draait kan warm aanvoer water door de stilstaande pomp in tegengestelde richting rechtstreeks naar het retourdeel van het vv blok en zo retour de ketel in. Ondanks dat deze route vaak door thermostaten wordt afgeknepen kan het zorgen dat de ketel via deze route onnodig cv water rondpompt met een hoger cv retour temperatuur en lagere efficientie als gevolg.

    Met een zoneklep kan dit niet gebeuren.

  • Top, dank je voor de uitleg!