Welke zonekleppen voor multi-zone vloerverwarming en radiatoren

MrTooom
MrTooom
juni 2022 aangepast in Algemene vragen en opmerkingen

Ik heb heel wat gegoogled, en de community afgezocht maar kom er niet uit.

Ik heb een Panasonic warmtepomp en tot nu toe heb ik 12 ruimtes (met 20 Tado devices) verwarmt met de Tado radiatorknoppen. Werkt prima. Nu leggen we nog een vloerverwarming aan met 4 zones. Een nieuwe installatie.

Mijn monteur had zijn eigen systeem meegenomen maar ik wil Tado omdat ik het hele huis op hetzelfde systeem wil hebben. Nu kan ik nergens een gedegen informatie over welke zone-kleppen goed werken met tado. (Ik geloof wel dat het kan, hoewel ik ook berichten lees over dat Tado slechts 1 zone kan aansturen. Iemand daar wat info over?)

  1. Per zone zet installeer ik een slimme bedrade thermostaat omdat ie niet draadloos kan zonder hack-werk <-- klopt dit?
  2. Het thermostaat draadje gaat direct naar een zoneklep <-- klopt dit?
  3. Er zitten geen andere aparatjes tussen
  4. Optioneel kan je via de wireless receiver ook de warmtepomp aan/uitzetten. Maar dat hoeft niet. Nu staan mijn 20 Tado units op de radiatoren niet direct in verbinding met de warmtepomp.

Welke zone kleppen kan ik hierop installeren?

Bijvoorbeeld deze Honeywell: https://www.heiz24.de/Honeywell-MT4-230-NC-230V-Stellantrieb-auch-fuer-Evohome-stromlos-geschlossen-NEU?

Die zou geen stroom nodig hebben. Lijkt me wel mooi.

Of deze: https://www.galaxus.ch/en/s4/product/danfoss-thermal-drive-danfoss-twa-k-24v-m30x15-nc-sanitary-installation-accessories-21030965

Waar moet ik precies naar kijken?

En bij Tado is het altijd "volledig dicht" of "volledig open" met die zonekleppen? Niet een beetje tussenin. Lijkt me wat onsubtiel of maakt dat niet uit?

Wat ik overigens heel vreemd vind, is dat bij de installatie instructies vanuit de app er alleen vanuit gegaan word van vervanging, niet van een nieuwe installatie.

Alvast bedankt,

Tom

Reacties

  • P_Veldhorst
    P_Veldhorst ✭✭
    juni 2022 aangepast
    Ik heb geen antwoord op je vraag, maar wel een vraag op je vraag. Wil je de 4 vloerverwarmingsgroepen onafhankelijk van elkaar regelen/ liggen ze in verschillende ruimtes?

    Verder, weet je zeker dat het geen thermische motor betreft, die gebruiken altijd stroom in een van beide toestanden.
  • Hey P Veldorst

    Vloerverwarming zones zijn kamers (eg. Woonkamer/Keuken, badkamer, slaapkamer 1, slaapkamer 2) ja. Dat op zich is standaard.

    Je andere vraag begrijp ik niet. Ik wil juist informatie over zonekleppen. Die honeywell die ik aanhaal in mijn vraag is deze: https://products.ecc.emea.honeywell.com/norway/pdf/en0b0490-ge51r0816.pdf Volgesn mij is dat een zone klep voor vloerverarming.

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭

    Tado stuurt de klep altijd alleen helemaal open of helemaal dicht. Er is daartoe een relais aanwezig met 3 contacten: common, normaal open, en normaal dicht. Als je een motor hebt die zonder spanning "dicht" loopt en met spanning "open" dan kun je die via het common en normaal open contact op de voeding (230v) aansluiten.

    je gebruikt normaal maar 1 zoneklep, zeker als die 4 zones in 1 grote ruimte zijn. Dus neem je normaal niet het type waar je afbeeldingen van laat zien, die zou je op de verdeler moeten monteren. Daar zet je normale kranen op waarmee je de zones onderling inregelt kwa opbrengst. Daarnaast zet je dan een enkele zoneklep in de aanvoerbuis van de verdeler. Daarmee voorkom je tevens problemen met de pomp (doordat die zou kunnen werken als alle kranen dicht zijn). De pomp kun je met een gewone pompschakelaar bedienen die werkt op de temperatuur van de aanvoerbuis na de zoneklep.

  • Ha Rob,

    Bedankt voor je reactie, maar daar kom ik niet verder mee. De zones liggen niet in 1 grote ruimte. Het zijn afzonderlijke ruimtes met elk een eigen thermostaat. Hoe jij het uitlegt, lijkt mij dat er maar 1 thermostaat is (die idd 1 zoneklep aanstuurt)

  • Herres
    Herres ✭✭✭
    juni 2022 aangepast
    De thermische kleppen openen te langzaam in combinatie met Tado en leveren daardoor ketelstoringen op.
    Dat werkt zo.
    Stel alle groepen staan dicht. Er wordt nu door een ruimte met vloerverwarming warmte gevraagd. De ketel slaat aan, maar kan z’n warmte niet kwijt omdat het 3-4 minuten duurt voor de thermische klep open is. Stel je hebt natuurlijk een bypass zoals het hoort, binnen de kortste keren is het via de bypass lopende water heter dan de maximale ingestelde temperatuur, de ketel gaat in storing.
    Als je geen bypass hebt gaat het uiteraard ook mis.
    1. Ja, maar wat is hack-werk?
    2. Ja, maar je hebt wel een voeding voor de klep nodig
    3. So be it
    4. Warmtepomp direct aansturen met Tado lijkt mij niet verstandig. Ik denk dat je daarvoor een apart pompcircuit met een buffervat nodig gaat hebben.
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭

    Je kunt standaard radiatorkranen op de verdeler monteren om losse zones te regelen, maar Tado raadt het gebruik van radiatorkranen voor vloerverwarming af, en je zult ook het probleem hebben dat de pomp die op de verdeler zit dan geconfronteerd kan worden met 4 dichte kranen (vergelijkbaar probleem als wat Herres omschrijft).

    Er is een boel wat niet zomaar kan met Tado door softwarebeperkingen bij Tado (gecombineerd met weinig bereidheid om die op te lossen)... misschien toch maar eens kijken waar de monteur mee komt.

  • @MrTooom, ik was getriggerd op het stroomloos zijn van de actuator, zoals je in je eerdere bericht stelde. Ik heb de pdf nogmaals bekeken en dat is niet het geval, in actieve toestand verbruikt ie toch 2w. Dit is niet zo relevant voor jou, maar het trok mijn aandacht omdat ik zelf eens gezocht heb naar een actuator zonder permanent gebruik en deze niet kon vinden (afgezien van de slimme tadoknop).

    Ik lees ook dat je al 20 tado devices gebruikt. Als ik het goed heb is tado beperkt tot 25 devices. Dat zou met jouw plannen wel eens moeilijkheden kunnen geven, of heb ik dat mis?
  • bedankt allen

    Dit is waar de monteur mee komt (vergelijkbaar) https://www.smarthomesupply.nl/verwarming/advies/zoneregeling/vloerverwarming Wat fantastisch, duidelijk, simpel en zoals het hoort. Maar, ik moet Tado thermostaten hebben die dit doen. Ik had verwacht dat dit de meest voorkomende situatie zou zijn voor vloerverwarmignen maar het tegendeel lijkt waar. Een ongeloofelijk ingewikkeld verhaal.

    @Herres Als een thermische klep niet kan, wat dan wel? Dat probeer ik nou te begrijpen. Een voorbeeldje van zone-kleppen die met tado werken voor 4 verschillende kamers die onafhankelijk van elkaar warmte willen (zoals tado ook adverteert).

    Ik heb nu 20 radiatoren op de warmtepomp die niet in verbinding met de warmtepomp staan. Ik vind het zo moeilijk te begrijpen dat bij vloerverwarming het ineens allemaal niet meer kan en dat er ketelstoringen ontstaan. Waarom dan niet bij die radiatoren? Die staan toch ook willekeurig en vaak allemaal uit, en allemaal aan, en alles er tussenin. Maar goed, ik ben dan ook geen expert.

    1. Hack-werk is als je Tado radiatorknoppen als zone-kleppen instelt (wat aardig wat mensen gedaan hebben)
    2. Okay, dus dat dus wel
    3. Het was een vraag :) "Zitten er geen apparaatjes tussen de thermostaat en de zone-kleppen?"
    4. Dan begrijp ik ook het nut van de wireless receiver niet. Of de 'extentie kit'. Die zet je toch bij de warmtepomp. Buffervat voor zowel radiator-water, als voor gebruikswater zit er al tussen. Ook een pomp natuurlijk.

    @Rob2 Met "Radiatorkranen" bedoel je dan "Tado Slimme Radiatorknoppen"? Indien dat het geval is, dan wil ik dat liever niet doen (dat was het hack-werk waar ik het over had). Bovendien heb ik dan meer dan 25 apparaten op een bridge wat dus niet meer werkt (idd weer zo'n software beperking ;) Monteur had prima oplossing voor een draadloze ontvanger per ruimte, maar ik wil Tado - ook al geeft het me een hoop kopzorgen. Maar ik moet het op afstand kunnen beheren. Dit (vergelijkbaar) is waar de monteur mee komt.

    https://www.smarthomesupply.nl/verwarming/advies/zoneregeling/vloerverwarming

    @P_Veldhorst Maar geef je het aparte stroom of haalt ie de energie ergens anders vandaan. Hier beweren ze echt 'stroomloos'. https://www.galaxus.ch/de/s4/product/honeywell-thermoantrieb-stromlos-bodenheizung-8493809? Mbt de 20 aparaten, yes, het wordt krap. Gaat net passen hoop ik :)

  • Herres
    Herres ✭✭✭
    juni 2022 aangepast
    Tjsa, een mooi voorbeeld maar een ander principe en ander fabrikaat.
    Met Tado kun je het in principe op twee manieren doen.
    1- per vvw verdeler een (snelle) klep die wordt gestuurd door een bedrade Tado thermostaat. Draadloze ontvanger bij de ketel.
    2- per groep van de vvw een Tado knop plaatsen op een geschikte kraan die op de verdeler zit. Per te verwarmen ruimte een draadloze Tado sensor plaatsen.
    Daarbij ontstaat het probleem dat de Tado knoppen niet passen op de verdeler.
    Hiervoor zijn er ook weer twee versies van oplossing op het forum te vinden.
    A- met een verlengstuk
    B- met een haakse verlenging.
    Ik verwacht dat 2b in jouw situatie het makkelijkst toepasbaar is.

    Even goed zoeken op het forum naar de betreffende items en bijbehorende foto’s.

    Warmtepomp kun je in principe niet direct schakelen met Tado. Tado geeft heel onregelmatige sturingen af. Terwijl een warmtepomp het nodig heeft om heel rustig permanent te draaien. Een warmtepomp slijt van veelvuldig starten. Dit zou je met een terzake kundige installateur moeten uitzoeken. En als je eruit bent horen we de uitkomsten hier ook heel graag.
  • In tegenstelling tot een thermische knop opent de tadoknop wel snel. Ik heb zelf een verdeler met 10 groepen en op 9 groepen zit een tadoknop. Hiermee dus nooit het probleem dat de pomp draait terwijl er geen doorstroom mogelijk is. Maar zelfs dat zou geen probleem zijn met de huidige Grundfos pompen die druk constant houden ongeacht doorstroom, sterker nog, ze zijn ontwikkeld voor dit type veranderlijke belasting. Echter heb je voor iedere ruimte wel een temperatuur sensor nodig omdat de temperatuur daar moet worden gemeten en niet bij de verdeler. Ik ben bang dat je daarmee op 28 devices komt.

    Uit je reacties meen ik te halen dat je hier zelf al op uitgekomen was en het daarom niet ziet zitten.
  • Ik merk dat dit een vergelijkbare discussie is met @P_Veldhorst en @Herres

    En blijkbaar was hier ook geen echt duidelijk antwoord behalve de 'hack' van Herres.

    Ik vind het super vreemd dat Tado hier niets 'van vindt' omdat zij in hun Support over het aansturen van zonekleppen praten.

    Ik begrijp het nog steeds niet. Ik wil een thermostaat met draadje een zone laten aansturen. Tado beweerd dat het kan, maar niemand kan het me uitleggen. @Herra jouw optie 1 is volgens mij de gehele vloerverwarming en niet per zone. Optie 2 is een hack die Tado afraadt.

  • Optie 2 beschrijft een situatie waar tado geen/weinig ervaring mee heeft, wat ik concludeer uit de reactie van @Rob (admin) in het topic:

    https://community.tado.com/nl/discussion/10800/verlengstuk-thermostaatkraan-knop#latest

    Het gebrek aan ervaring van tado leidt tot terughoudendheid met als voorbeeld hun vermoeden voor storingsproblemen, zoals genoemd door @Ernst5 in volgende topic

    https://community.tado.com/nl/discussion/comment/36198#Comment_36198

    Het lijkt mij echter geen hack omdat alle elementen gebruikt worden op de wijze waarvoor ze ontworpen zijn.

    Vooralsnog heb ik geen storingsproblemen gehad.
  • MrTooom
    MrTooom
    juni 2022 aangepast

    Dank @P_Veldhorst

    Mijn grote vraag blijft nog steeds onbeantwoord:

    Tado beweert in hun support pagina's dat bij vloerverwarming (of combinatie vloerverwarming en radiators) per kamer (=zone) een eigen thermostaat geinstalleerd kan worden zodat iedere zone onafhankelijk kan functioneren. De enige manier die het forum lijkt te bieden is iets wat Tado structureel afraadt (geen slimme radiator-knoppen voor vloerverwarming). Want de andere manier die hierboven genoemd wordt is niet per zone, maar de gehele vloervewarming.

    @P_Veldhorst , het mag wellicht prima werken in uw geval, dat geloof ik graag. Maar ik wil liever begrijpen welke manier Tado wel aanraadt voor multi-zone installatie. En nog steeds heb ik het niet kunnen vinden op dit forum, noch op hun support pagina's. Super vreemd.

    Ben bijna geneigd om voor dat gedeelte van het pand naar Honeywell over te stappen omdat die erg duidelijk zijn over de multi-zone.... Jammer :(

  • @MrTooom, zou je een link kunnen geven waar tado dit beweerd, ik ben benieuwd. Mijn vermoeden is dat tado veronderstelt dat iedere kamer dan zijn eigen verdeler heeft.
  • MrTooom
    MrTooom
    juni 2022 aangepast

    Scenario 2: https://support.tado.com/nl/articles/3482224-hoe-stuurt-tado-vloerverwarmingssystemen-aan

    Per kamer een verdeler heeft toch niemand... Althans, dat lijkt mij erg uitzonderlijk. Ik ben het nog nooit tegen gekomen.

    Inmiddels heb ik op een UK draadje wat meer informatie gevonden. Daar blijkt dat Tado support een Heatmiser wiring center icm met Actuators/Zone-kleppen aanraadt. https://community.tado.com/en-gb/discussion/4822/mixed-system-with-ufh-wiring-to-manifold

    Ik begrijp ook niet dat Herres ervaring heeft dat thermische kranen schade kunnen aanrichten. Die dingen zijn er voor gemaakt om zones aan te sturen via wiring centers.

    Zoektocht gaat verder :)

    dit is mijn situatie overigens:



  • Die eerste link geeft idd weer dat tado wel een plan heeft voor meerdere groepen, misschien moet je tado hier eens om uitleg vragen.

    Een tweede verdeler komt overigens best voor, bijv over verdiepingen of ruimtes die verder van elkaar liggen.

    Die uk link is ook een mooie vondst, De UB40 heatmiser is een interessante toevoeging, misschien is dit wel de missende intelligentie om bijv het door @Herres beschreven probleem te omzeilen of om de pomp netjes uit te zetten.

    Benieuwd wat je nog meer gaat vinden.
  • Herres
    Herres ✭✭✭
    Ik heb niet gezien dat het om een warmtepomp systeem ging met buffervaten.
    In dat geval denk ik dat de thermische kleppen wel toegepast kunnen worden.
  • Inmiddels in gesprek met Tado. Via de eerste lijns support nu doorgeschakeld naar de tweedelijns. Ik zal de uitkomsten doorposten hier.

  • Hallo Mr Tooom, wat is jouw oplossing geworden? Ik ga ongeveer hetzelfde doen namelijk. Vooralsnog volg ik deze adviezen: https://savvycons.com/blogs/blog/tado-en-vloerverwarming

  • MrTooom
    MrTooom
    januari 2023 aangepast

    Hey @RaoulZ Nog steeds geen antwoord hierop. Taco Support had me een verkeerde zoneregelaar laten aanschaffen (een draadloze).

    Zover ben ik de winter zover doorgekomen door zonder thermostaten haha. Met de hand aan de knopjes van de zondeverdeler draaien. Niet handig, maar het werkt.

    Inmiddels heb ik de bedraad variant van Honeywell gevonden die zou moeten werken op mijn vloerverwarming: de HCE20 https://www.comwo.nl/nl/1795942/hce20-zone-en-vloerverwarmingsregelaar-bedraad/

    Heeft iemand ervaring met deze aansluiting wellicht?

    Ik ben nog niet helemaal overtuigd aan welke voorwaarde de thermische zonemotoren moeten voldoen. Iemand tips?

    En voor de aansluiting, moet Tado toch ingesteld worden op OpenTherm toch? Ook hier heb ik gemixte berichten over gehoord in de community.

  • @MrTooom

    Jouw hele situatie is zeer vergelijkbaar met mijn situatie en ook ik kom er niet uit hoe ik het allemaal kan aansturen met Tado.
    Er is alweer een jaar verstreken na de laatst post en mijn (wellicht ijdele) hoop is dan ook dat het bij jou inmiddels is opgelost.

    Mijn vraag:
    Ben jij inmiddels in staat je vloerverwarming zones aan te sturen met Tado? 🤞
    Zo ja, mag ik vragen hoe?

    Zo nee, mag ik vragen hoe je het wel aanstuurt?

    Mijn dank is bij voorbaat groot! 🙏