Tado als regeling voor warmtepompinstallatie (parallel aangesloten)

Ik ga Tado toepassen op mijn parallel aangesloten warmtepomp installatie. Feitelijk gaat Tado dus niets met mijn WP doen, maar moet mijn CV pomp, een Grundfos Alpha 25-60 CV pomp aangesloten worden op de extensiekit (aan/uit)

Welke contacten moet ik daarvoor gebruiken? M’n pomp is voorzien van de volgende draden:
Nul draad
Fase draad
Aarde draad

Reacties

  • Fase of nuldraad, dit onderbreekt je circuit zodat er geen stroom kan lopen. De aarde draad is ter voorkoming van je een mogelijke spanning op je behuizing en moet je daarom nooit onderbreken.
  • Bedankt voor je reactie. Dat begrijp ik, maar het is mij niet duidelijk in welk contact welke draad moet.
  • Herres
    Herres ✭✭✭

    Je moet daarvoor de No en de Com contacten van de draadloze ontvanger gebruiken.

    ik ben erg geïnteresseerd in de manier waar een warmtepomp met Tado kan functioneren omdat ik zelf ook een warmtepomp overweeg. Je zegt dat de warmtepomp parallel is aangesloten. Kun je daar wat meer in detail over vertellen?

  • @Herres dankjewel. Dat vermoeden had ik al. Dus even voor de duidelijkheid:

    -Ik monteer een stekker voor voeding op de tado ( daarvoor aangewezen contacten )
    -Randaarde is duidelijk, die lus ik door
    -Voeding van de pomp op no en com

    Ik heb een Vaillant Arotherm split met een buffervat parallel. Op pagina 34 van deze link vind je het schema. https://www.vaillant.nl/installatiebundel/installatiebundel-januari-2022-online-2213886.pdf

    Met de systeem regelaar van Vaillant is m’n pomp ingesteld op een stooklijn waarmee de buitentemperatuur leidend is voor de temperatuur in m’n buffervat (45L). Zodra m’n afgifte systeem vraag heeft gaat de cv pomp draaien. Wanneer de temp in het vat daalt springt m’n WP aan en zo wordt m’n woning verwarmd.

    Zelf heb ik er een Grundfos Alpha pomp tussen geplaatst. Nu heb ik een Naregeling van Watts Vision, maar dit systeem is nogal achterhaald. Enige fijne is dat ik op de verdeler m’n groepen kan indelen.

    Aangezien Tado alleen m’n pomp aan hoeft te sturen bij vraag heb ik besloten om dit toe te passen met een zoneklep op m’n vloerverwarming. M’n Jaga Strada radiatoren ( 3 stuks ) krijgen nu een knop met een koppeling naar een ruimtevoeler.

    Ik verwassen overigens ook dat de data die Tado levert mij goed inzicht gaat geven in hoe ik de instellingen van m’n pomp nog beter kan optimaliseren.
  • Nicowest
    Nicowest
    juni 2022 aangepast
    Bedankt voor je bericht. Dus voor mijn begrip, ik sluit de pomp als volgt aan:

    -Voeding op de daarvoor bestemde contacten ( stekker met randaarding )
    -aarding kan ik doorlussen op de Tado extentie kit
    -pomp nul en fase sluit ik aan op NO en COM

    Wat betreft mn WP. Deze staat parallel aangesloten op een buffer van 45 liter. M’n WP, voorzien van de Vaillant systeemregelaar wordt dmv een stooklijn aangestuurd op de temp in het buffervat. Wanneer mn afgiftesysteem vraag heeft ( nu Watts ), dan slaat de CV pomp aan en haalt water uit het buffervat. De WP gaat vervolgens draaien om de temp in het buffervat op peil te houden.

    Ik verwacht dat de inzichten die Tado mij gaat geven gaat helpen in het bepalen van de optimale settings van m’n WP. Met Tado kan ik namelijk het effect zien van de stooklijn. Zodoende kan ik bepalen of de stooklijn hoger of lager moet.

    Mocht je er meer over willen weten, dan hoor ik dat graag. Je vindt overigens m’n installatieschema eenvoudig terug op de website van Vaillant. Google naar installatiebundel Vaillant en selecteer dan pag. 34. Daar staat m’n complete installatie.
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭

    Ik denk dat als je de basisbeginselen van electrische schakelingen niet kent je beter niet met dergelijke zaken zelf kunt gaan knutselen. Dan vliegen de zekeringen eruit en gaan er wellicht spullen stuk.

  • Herres
    Herres ✭✭✭

    Oei, dat gaat niet goed. Zoals Rob2 al zag. Heb je misschien een handig neefje ofzo?

    In principe is het doodsimpel, het is net zoals het zit bij een bureaulampje waarbij de extensiekit de functie van de schakelaar heeft. De fasedraad van het lichtnet aansluiten op de No van de Tado extensiekit, de nuldraad van het lichtnet naar de pomp, de andere draad van de pomp op de Com van Tado. Ik weet niet of er een aarding op de extensiekit zit, op een Tado thermostaat in ieder geval niet.

    Bedankt voor de informatie over de warmtepomp. Daar ben ik mee geholpen. Is het overigens een hybride wp of is het all electric?

    Succes verder, en als er wetenswaardigheden zijn over de wp en Tado dan hou ik me aanbevolen.

  • Bedankt @Herres voor de simpele, maar doeltreffende uitleg. Ik snap de configuratie nu. Ik heb de kit nog niet in huis en heb online gezocht naar voorbeelden. De draadloze ontvanger heeft standaard een stekkeraansluiting, vandaar de verwarring. Ik ga volgende week installeren. Zal wel even een update geven wanneer alles draait.

    M’n warmtepomp is overigens volledig elektrisch. Bedankt nogmaals voor je hulp zover.
  • Ondertussen werkt de link naar de installatiehandleiding niet meer. Hij staat nu op:

    https://www.vaillant.nl/installatiebundel/vaillant-installatiebundel-juli-2022-online-2426010.pdf

  • @Nicowest, @Herres,

    Dank voor dit draadje, ben al geruime tijd bezig om mijn setup goed te krijgen en dit draadje helpt.

    Ik ben van de zomer van de stadsverwarming overgestapt naar een warmtepomp.

    De setup is :

    • Warm Water (douche & keuken) : Vaillant aroStor WP VWL B 200/5. Zoals de naam doet vermoeden bevat het een 200 liter boilervat. Deze staat (nu nog) los van allerlei slimme koppelingen. Doet het en daarmee is de kous af. Tot nu toe voldoet deze uitstekend vwb warm water

    • Verwarming (is een heel ander verhaal):
      • Vaillant AroTherm plus VWL 75/6 i.c.m.
      • Vaillant Hydraulische module VWZ MEH 97/6
      • Vaillant ontkoppelingsbuffer VP RW 45/2B
      • Honeywell zoneafsluiter (voor de vloerverwarming op de begane grond)
      • Dit alles wordt geregeld door
        • Vaillant senso Comfort VRC720 systeemregelaar (in de woonkamer)
        • Buitenvoeler
        • Vaillant VR70 mengmodule
        • Tado Slimme Thermostaat Starterkit (in de woonkamer)
        • Tado Extensiekit
        • Tado Draadloze temperatuursensor

    De Tado extensiekit is via COM/NO aangesloten op de VR70 mengmodule (S2) en stuurt in feite de diverse ST van Tado aan en de Slimme thermostaat Starterkit is direct aangesloten op de zoneklep van de vloerverwarming.

    De SensoComfort stuurt in essentie de WP aan, de naregeling gebeurt door Tado.

    Het heeft heel wat hoofdbrekens gekost maar begint er nu op te lijken dat er beweging in zit. En uitgerekend nu (oktober 2023) adviseert Tado support dat de extensiekit vervangen moet worden door de warmtepomp connector zonder goed uit te kunnen leggen wat dit anders doet/is dan de extensiekit.. we gaan het zien.

  • Herres
    Herres ✭✭✭
    Succes, ben benieuwd.