Externe thermostaat aansturen

Ik heb in mijn doucheruimte een thermostaat(voor kleine elektrische vloerverwarming) welke de optie biedt om door een andere thermostaat te worden aangestuurd. Ik heb al een bedrade thermostaat van radio waarmee ik graag de andere thermostaat mee wil aansturen. Kan dit met tado?

Beste Antwoorden

  • P_Veldhorst
    P_Veldhorst ✭✭
    Antwoord ✓
    Een oplossing is het relais van je huidige thermostaat in serie te schakelen met het relais van een tado thermostaat. Dan gebruik je je huidige thermostaat om de max Temp van de vloer in te stellen en de tado om de Temp van je badkamer in te stellen.

    In theorie zal dit werken, maar ik betwijfel of je vloerverwarming voldoende capaciteit heeft om de badkamer echt te verwarmen, waarschijnlijk dient het meer voor een beetje warme voeten.

    Verder zou ik je huidige thermostaat dan wel uit het zicht plaatsen, twee thermostaten op de muur lijkt mij een beetje onnozel.
  • Andreplusplus
    Andreplusplus ✭✭✭
    Antwoord ✓
    @P_Veldhorst ik heb dat ook overwogen, maar dat is allemaal ingewikkeld en gebruiksvriendelijk - beide thermostaten moeten qua programma op elkaar afgestemd worden, je hebt een temp sensor nodig voor de tado, en zoals ik al vermoedde is er ook nog een radiator met tadoknop in de ruimte.
    Wil je de ruimtetemp regelen, en onafhankelijk daarvan sowieso warme voeten dan moet de vvw werken ook als de ruimte al op temp is en tado dus de vvw niet zal schakelen....
    Omgekeerd als de tado de vvw schakelt maar de C16 thermostaat niet, gebeurt er alsnog niets .
    Zoals ik al zei: ik zou er niet aan beginnen.
  • P_Veldhorst
    P_Veldhorst ✭✭
    Antwoord ✓
    De hierboven beschreven uitleg van @Andreplusplus is wat ik bedoelde met de serieschakeling van beide relais. En inderdaad moet de draad voldoende dik zijn om de 2,5A (bij 600W) te leveren. Ik zou daar gewoon een stuk installatie draad voor gebruiken.

    Mijn inziens hoef je geen programma’s op elkaar af te stemmen, de originele thermostaat moet gewoon continu op de max gewenste vloertemperatuur staan, zodat je je voeten niet brand of de tegels loslaten. De tado thermostaat laat je dan het programma van de radiator volgen.

Antwoorden

  • Herres
    Herres ✭✭✭
    Je vraag is onduidelijk.
    Kun je nauwkeuriger omschrijven wat je zou willen bereiken?
  • Ik wil graag alles van mijn verwarming aan willen sturen vanuit de tado app. Nu heb ik in mijn badkamer een vloerverwarmingsmatje welke zijn eigen wifi thermostaat heeft. Deze thermostaat biedt de aansluiting om door een externe temperatuur sensor aangestuurd te worden; "Room-out Sensor (Ran by an external room sensor)". Zou mijn bedrade tado thermostaat ook aangesloten kunnen worden op de vloerverwarming-thermostaat? Ik zou graag het uiteindelijk zo willen hebben dat wanneer ik mijn badkamer verwarm vanuit de tado app, de vloerverwarming dan ook aan springt.
  • Dat klinkt inderdaad als iets dat mogelijk moet zijn.
  • Herres
    Herres ✭✭✭

    Ik zie niet hoe het mogelijk kan zijn.

    Namelijk zodra een Tado thermostaat iets aan zet gaat ook de ketel aan. In het geval van een elektrische vloerverwarming is dat niet wenselijk.

  • P_Veldhorst
    P_Veldhorst ✭✭
    juni 2022 aangepast
    Je hebt een extra thermostaat nodig die je als relais gebruikt. Deze thermostaat moet geconfigureerd worden zonder zoneregulator.
  • Andreplusplus
    Andreplusplus ✭✭✭
    juni 2022 aangepast

    @Ricksam90 Je kan de elektrische vvw wel aan/uit zetten vanuit tado, inderdaad met een extra bedrade tado thermostaat zoals @P_Veldhorst aangeeft. Dat is net alsof je de stekker eruit haalt/erin stopt. Het contact voor de external room sensor heeft hierbij geen nut. Daarop moet je een temperatuursensor aansluiten die past bij de thermostaat van je vvw.

    Dus al met al vraag ik me af wat het nut is. Vooral omdat als tado de vvw uitzet, ook de wifi functie ervan niet meer werkt. Mogelijk dat er meer functies niet meer goed gaan zoals een evt. programma en ingebouwde klok, omdat de stroom er te lang af is.

    Weet je zeker dat de aansluiting voor een extra sensor is? Of is dit een vloersensor-aansluiting die nu niet wordt gebruikt, maar de temp wordt gemeten met alleen de sensor in de thermostaat zelf?


    (Om dit veder te bestuderen: heb je merk en type van de vvw+thermostaat voor ons?)

  • Ik vermoed dat die elektrische vw een simpele gloeidraad is waarop middels een relais 230v wordt geschakeld. Als dit het geval is kun je waarschijnlijk ook je huidige thermostaat weglaten en de tado thermostaat direct gebruiken om de draad onder spanning te brengen. Wel voor de zekerheid de dimensionering van het tado relais checken.

    Een beetje een wilde gok van mijn kant dus zoek een en ander goed uit , mocht je dit willen toepassen.
  • Wordt al een heel technisch verhaal zo 😅 Ik heb in ieder geval de e-heat c16 wifi thermostaat met anderhalve vierkante meter vloerverwarming.
    https://www.vloerverwarmingstore.nl/p/verwarmingsmat-set-4-m2-600-watt-set-met-c16-thermostaat-wit-inbouw?gclid=CjwKCAjw7vuUBhBUEiwAEdu2pBpXyNu-WoTFg8N7uWEvyiH-nJEQzfa2xmNVhPcW3XH4l1LVmxJmmxoC29UQAvD_BwE

    Ik zou inderdaad gewoon willen dat ik deze thermostaat 1x instel en wanneer tado aanspringt in die ruimte, de vloerverwarming ook aan gaat met de gewenste instelling
  • Ik wil even terugkomen op mijn suggestie de hele thermostaat om te wisselen: lijkt me toch niet verstandig aangezien je waarschijnlijk de temperatuur in de vloer moet meten om te voorkomen dat je vloer te heet wordt, met alle gevolgen van dien.
  • Ik heb de handleiding en aansluitschema even bekeken, en ik zou er niet aan beginnen.
  • Ja klopt er zit een sensor in om de maximum (ingestelde) temperatuur te hanteren dus denk dat het sowieso vereist is om de thermostaat van de vloerverwarming aangesloten te houden. @Andreplusplus , wat zou je ervan weerhouden om de een door de ander aan te laten sturen?
  • Een thermostaat is geen temperatuursensor. Je kan die dingen niet op elkaar aanuiten.
    Je kan tado wel gebruiken om de stroom aan en af te schakelen van de thermostaat, maar wat voegt dat toe? Geen temp instellen en mogelijk dat de C16 niet goed functioneert doordat die (te lang) stroomloos is
  • Nou is de enige functie van de vloerverwarming om de voeten te verwarmen. Voor de ruimte zelf staat een radiator met tado knop erop. Ik ontkom er helaas niet meer aan om de thermostaten weg te werken maar dat terzijde. Ik had niet gedacht dat dit zo'n technisch verhaal zou worden. Hoe realiseer ik bijvoorbeeld om het relais van de vloerverwarmingsthermostaat in serie te schakelen met de tado thermostaat? Ik heb ook nog draadloze tado temperatuursensoren liggen. Maar aangezien deze draadloos zijn kan ik hier weinig mee toch?

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭

    Aangezien je een "Wifi thermostaat" hebt zou je ook kunnen kijken naar het aan elkaar koppelen van de thermostaat en de Tado via een domotica oplossing. Dan moet je eerst kijken of er een oplossing is die zowel de thermostaat als Tado supporten (IFTTT, Google Home, dat soort dingen) en daar dan beiden in configureren en de juiste acties configureren.

  • @Ricksam90 Als je echt wil, je kan 1 draad van de vloer loshalen van de C16, en deze aansluiten op de NO van tado. Dan een draad van COM van tado naar de C16 waar eerst de vloerdraad op zat. Zorg dat de draad voldoende dik is.
  • Andreplusplus
    Andreplusplus ✭✭✭
    juni 2022 aangepast
    Leeg bericht want verwijderen kan niet...