Zoneklep schakelen met draadloze ontvanger

Hoi allemaal!

Ik heb in mijn huis op de benedenverdieping vloerverwarming geinstalleerd, waarbij een slimme thermostaat de temperatuur "voelt" en via opentherm (bekabeld) een signaal naar mijn cv-ketel stuurt. Dit werkt zoals ik het zou verwachten.

Nu heb ik onlangs een (Honeywell) zoneklep bij mijn verdeler voor de vloerverwarming geinstalleerd. Nu heb ik een draadloze ontvanger aangeschaft (voorheen de extensiekit). Deze probeer ik aan te sluiten op de zoneklep. Hardwarematig lukt dit prima, alleen loop ik vast op de software configuratie.

TL;DR:

  • Thermostaat zit bekabeld aangesloten aan cv-ketel via OpenTherm
  • Draadloze Ontvanger direct aangesloten op zoneklep (NO + COM)

De Thermostaat dient dus nu ook een signaal naar de Draadloze Ontvanger te sturen bij warmtevraag van de woonkamer. De Draadloze Ontvanger zal dus zijn relais moeten schakelen.

Weet iemand of en hoe ik dit in de software kan configureren?

Ik heb de helpdesk deze vraag al gesteld, maar daar kwam geen bruikbaar antwoord uit.

Voor een overzichtje, Mathos heeft hier in de "gewenste situatie" een mooi plaatje gemaakt: https://community.tado.com/nl/discussion/6745/pomp-vloerverwarming-schakelen-met-draadloze-ontvanger. Al is hier nooit een antwoord op de originele vraag gekomen.

Reacties

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭

    Origineel was het antwoord van Tado op het forum: dat kan niet. Je moet de slimme thermostaat op de zoneklep aansluiten en de extensiekit op de ketel, dan kan het wel.

    Dat is in de praktijk natuurlijk onhandig omdat je al een draad hebt liggen van je thermostaat naar de ketel, en niet naar de zoneklep. De extensiekit kun je wel bij de ketel monteren maar de slimme thermostaat bij de zoneklep is onhandig.

    Echter met het verschijnen van de "draadloze ontvanger" is er toch iets veranderd want sindsdien schrijven Tado mensen wel eens dat je WEL die draadloze ontvanger op de zoneklep kunt aansluiten. Echter is kennelijk niet iedereen het daarover eens bij Tado.

    Dus ik zou het gewoon nog eens proberen, wellicht kan het uiteindelijk wel. (je moet de configuratie sowieso door de servicedesk laten doen voor deze situatie)

  • tpj
    tpj
    mei 2022 aangepast

    Hartelijk dank voor je antwoord Rob2. Fijn om te horen dat je mijn vraag begrijpt, en ook meteen het onhandige inziet van de voorgestelde installatie van Tado.

    Ik zal mijn vraag na het weekend nog eens voorleggen aan de helpdesk. Hopelijk krijg ik dan iemand anders aan de lijn die mij wel kan helpen...

    Je hebt me weer een sprankje hoop gegeven :)

  • Hey TPJ, is dit nog gelukt? Ik zit met de zelfde vraag.
  • Hoi Markey,

    Ik heb nogmaals de helpdesk benaderd, echter kreeg ik hier hetzelfde antwoord: Het is niet mogelijk.

    Uiteindelijk heb ik mijn setup ingericht zoals Tado voorstelt; de thermostaat schakelt bedraad de zoneklep en communiceert draadloos met de draadloze ontvanger. De draadloze ontvanger stuurt (via OpenTherm in mijn geval) de ketel aan.

    Hopelijk heb je hier iets aan.

  • Tpj, bedankt voor het antwoord. Jammer dat het niet gaat. Nu moet ik nog een extra thermostaat aanschaffen voor de zoneklep. Of kijken of ik een kabel van de thermostaat naar de zoneklep kan krijgen.
    Iig top voor het snelle en duidelijke bericht
  • Markey
    Markey
    juni 2022 aangepast
    Dit is het geworden:

    - Draadloze temperatuur sensor in de woonkamer (met vloerverwarming)
    - slimme thermostaat aangesloten op de zoneklep voor de vloerverwarming
    - Draadloze ontvanger via Open Therm op de ketel
    - overige radiatoren in huis met slimme thermostaat knoppen.

    De zoneregelaar in de app is de draadloze ontvanger.

    De draadloze temperatuur sensor en de slimme thermostaat zijn in de app gekoppeld aan de ruimte "woonkamer"

    De zoneklep wordt alleen aangestuurd bij warmtevraag in de woonkamer.

    Werkt dus perfect!

    Nu alleen nog een schakelaar voor de vloerverwarming pomp.😄
  • Pietza54
    Pietza54
    oktober 2022 aangepast

    Ik volg deze discussie bij meerdere “draadjes”. Het blijft me verwarren omdat er soms tegenstrijdige oplossingen worden geboden. HELP!

    Mijn installatie

    • in 7 ruimtes STK’n
    • ST in woonkamer (daar zijn ook 2 STK’n
    • De ST is draadloos verbonden met de Remeha ketel (Open Therm)
    • in de woonkamer vloerverwarming als bijverwarming
    • de vvw heeft een nieuwe verdeler (Robot) met een zuinige Wilo pomp
    • een extra pompschakelaar die ik had voor de oude pomp heb ik verwijderd
    • voor de vvw heb ik een TADO knop in de aanvoer geplaatst (in de app in “woonkamer”)

    Nu de UITDAGING:

    Ik heb ontdekt, nu het kouder wordt, dat de TADO knop niet adequaat reageert en niet opent bij beperkte warmtevraag.

    Eerder las ik dat een zoneklep een veel betere oplossing zou zijn. Deze verbind je dan met een extra ST die je aan/uit laat instellen door de helpdesk. Die ST plaats je in de app in “woonkamer”. Fysiek bij de verdeler van de vvw.

    Inmiddels heb ik de spullen in huis, maar door de vele info zie ik het bos niet meer.

    Wat doe ik nu?

    Ik DENK:

    • STK bij vvw vervangen door zoneklep Honeywell
    • De zoneklep verbinden met de ST (aan/uit)
    • Die ST in app in “woonkamer”

    VRAAG 1

    Hoe sluit ik de ST aan de zoneklep kabels?

    • de bruine 230V doorknippen? Zet de spanning uit: zoneklep werkt niet
    • aan de 2 “losse” draadjes in het kroonsteentje???? Zie foto.

    VRAAG 2

    Is het plaatsen van de pompschakelaar in mijn situatie wel of niet meer zinvol?

  • P_Veldhorst
    P_Veldhorst ✭✭
    oktober 2022 aangepast
    Heb je onderstaand topic gelezen, daar staat een schema gegeven dat jou kan helpen. Ik zou het relais dus niet de 230v laten schakelen, maar idd de twee draden die jij omcirkeld, getransformeerde spanning (bijv. 24v, bruin) en de andere de schakeldraad (zwart). Op deze manier hoeft het relais geen vermogen te schakelen en geeft het alleen een signaal door. Ik verwacht zelfs dat schakelen van de 230v niet gaat werken: de klep heeft spanning nodig om in de uit-toestand te gaan —> de motor zal de andere kant op moeten worden gedraaid. Een en ander zal toch ook wel omschreven zijn in een handleiding bij de klep?

    Wat de pomp betreft, bij een zuinige pomp bespaar je natuurlijk minder stroom bij uitschakelen dan bij een niet-zuinige pomp. Maar afhankelijk van de doorstroom snelheid waarop de pomp is ingesteld kan ook een zuinige pomp nog best veel vermogen vragen.

    https://community.tado.com/nl/discussion/14917/caleffi-zoneklep-tbv-vloerverwarming-en-tado-gaat-deze-werken#latest
  • Dank voor je reactie!
  • Misschien een domme vraag maar in de door Tado geadviseerde setup stuurt de slimme thermostaat de zoneklep van de vvw aan. De slimme thermostaat werkt op batterijen. Raken die batterijen hierdoor niet heel snel leeg of valt dat in de praktijk erg mee? Ik vind het namelijk zo vreemd dat de draadloze ontvanger juist op netspanning werkt.

  • Die van mij doet het al bijna 2 jaar op 1 setje batterijen