twee verdiepingen vloerverwarming met bedrade thermostaat

Opties

Ik heb in zowel mijn kelder als begane grond vloerverwarming. Vanwege de problemen die ik al met wifi ondervind zou ik het liefst alles bedraad aansluiten. Zou bovenstaande setup werken? Dus 2 bedrade thermostaten die zowel met de ketel als met een tweewegklep verbonden zijn.

Beste Antwoord

  • Andreplusplus
    Andreplusplus ✭✭✭
    Antwoord ✓
    Opties

    Klep moet je aansturen met een bedrade thermostaat. Als die in de ruimte die je wilt regelen geplaatst kan worden, kun je die thermostaat als meettoestel voor de ruimte instellen.

Antwoorden

  • B79
    B79 ✭✭✭
    Opties
    Zou kunnen werken. Je zal wel de kleppen van je vv dmv bv een relais moeten gaan schakelen. Hetzelfde contact van je voor je cv ketel kan je niet mengen zeg maar.
    Je ketel zal dan alleen in aan/uit modus kunnen werken ipv opentherm of e-bus etc.
    Helaas maak je dan geen optimaal gebruik van het rendement van je cv ketel.
  • Renen
    Renen
    juni 2022 aangepast
    Opties

    Ok. Bedankt. Dat relais wordt dan aangestuurd door de tado bedrade thermostaat en kan dan wel met opentherm kunnen blijven werken?

    Of is er een andere setup te bedenken die beter werkt? In de kelder zit al een zoneklep gemonteerd, op de begane grond moet ik deze nog aanleggen. Draden naar de ketel op zolder zijn aanwezig in zowel de kelder als de begane grond

  • B79
    B79 ✭✭✭
    Opties
    Als je WiFi al waardeloos is het bijna kansloos om alles draadloos te doen.
    Als je opentherm wil gebruiken zal je een draadloze ontvanger moeten installeren die je cv ketel aanstuurt.
    Je hebt dan evengoed nog 2 thermostaten nodig om je kleppen te besturen.
    Wat je mogelijk wel kan proberen om alle tado componenten dicht bij elkaar te zetten.
    De draadloze ontvanger moet toch met een kabel op de cv ketel aangesloten worden. Hoe lang dat die kabel is maakt dan niet uit.
  • Andreplusplus
    Opties
    @B79 ik ben het in het geheel niet met je eens.
    WiFi is niet nodig voor tado, dat werkt nl. via radio op 868Mhz (6loWpan).
    De enige wifi die wordt gebruikt is voor de app. De bridge zit met een kabel aangesloten.
    @Renen zie topic "Dé oplossing voor ..." en doe dat kunstje 2x.
    Thermostaat die de ketel aanstuurt bedraad naar de ketel via gewenste protocol instellen en dat is de zoneregelaar voor je hele huis (dus die als ZR instellen bij alle ruimtes)
    Ik zou die op BG plaatsen in hoofdverblijf ruimte.
    Dan een bedrade thermostaat aansluiten op klep of pompschakelaar op elke vvw verdeler (dus 2x thermostaat, op 2 kleppen). Deze thermostaten kun je vlak bij de verdeler plaatsen.
    Voor de kelder heb je dan nog een meettoestel nodig (draadloze temperatuursensor of een radiatorknop als je nog een radiator daar hebt).
    Vervolgens tado helpdesk inschakelen om de apparaten in de juiste ruimtes te plaatsen, de juiste zoneregelaar in te stellen en de juiste meettoestellen per ruimte (door de serienummers door te geven aan Tomado, met gewenste functie)
  • Renen
    Opties

    Inmiddels thermostaten binnen en van plan het met " de oplossing voor" uit te voeren.

    Een van de verdelers is al voorzien van een zoneklep. Kan ik deze de thermostaat zowel als aansturing van de klep als de temperatuur meting doen? De verdeler staat dicht bij de ruimte die ik wil sturen.

    De andere unit heeft geen zoneklep dus hier wil ik met de pompschakelaar schakelen. Ik heb die groene en in het topic van Andereplusplus kwam naar voren dat dit niet altijd werkte (pomp ging niet bij iedereenn eens per 24u aan). Werkt dit nu wel of niet