Remeha Calenta 28C aansluiten - ondersteunen door Tado

Vandaag heb ik een bedrade Tado kamerthermostaat aangesloten op een Remeha Calenta 28C. Er was bij Tado geen informatie beschikbaar over op welke aansluitpunten de twee draden bevestigd moesten worden. Uiteindelijk kreeg ik de informatie via een familielid.

Ik vind dat Tado deze informatie moet kunnen bieden, Remeha is een veel verkocht merk in Nederland.


EDIT tado: Bovenstaande foto is NIET correct voor de meeste Calenta gebruikers. Volg aub de installatie instructies in de app.

1
1 stemmen

Active · Laatst bijgewerkt

Reacties

  • Hoi Aike,

    Bedankt voor je aansluit foto. Heb je ook een foto van de aansluiting op de ketel?

    Ik heb exact dezelfde situatie maar na aansluiting werkt de verwarming nog niet. Ondanks dat ik de instellingen aangepast heb in het installatiemenu. Volgens de instructie die ik kan vinden moet de + en - gebruikt worden dus ik durf niet zomaar te switchen naar jouw voorbeeld tenzij ik zie hoe het op de CV zit..

  • Nu geen tijd, ben niet thuis, wordt maandagavond.
  • Hallo RO61N,

    Hier is een foto van de aansluiting bij de CV ketel.


  • Rob
    Rob | Admin
    september 2022 aangepast

    De instructies, ook voor het vervangen van een thermostaat op deze ketel, zijn te vinden in onze app. De Remeha Calenta is inderdaad een bekende ketel, dus daarom bieden we daar ook standaard instructies voor in de app.


    De aansluitingen op de bovenste foto zijn voor de meeste Calenta gebruikers FOUT. En voor sommigen goed. Het ligt aan de bekabeling IN de ketel en de configuratie van de thermostaat. Die bekabeling in de ketel kunnen we simpelweg afleiden van je oude thermostaat. Wanneer je de installatiestappen in de app volgt dan krijg je de voor jou passende installatie instructies en wordt de configuratie automatisch voor je aangepast.

    NO en COM is voor een simpele aan/uit schakeling. MITS ook zo geconfigureerd.

    + en - is voor Opentherm en andere digitale aansluitingen. MITS ook zo geconfigureerd.

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭

    @Rob het zou wel beter zijn als jullie in de installatie instructies, in het geval dat de gebruiker een aan/uit thermostaat heeft, verder zouden doorvragen en -informeren om deze installatie op dat moment om te zetten van aan/uit naar bus systeem (OpenTherm of wat dan ook).

    Nu blijf je als gebruiker bij aan/uit hangen als je per ongeluk daarvoor een aan/uit thermostaat had (bijv een 1e generatie Toon) ook als je ketel wel bus support.