"knal-geluid" bij design-radiator

Hoi,

heb in de huiskamer 3 knoppen ; op de badkamer 1; en in de keuken ook 1 op een design-radiator. De laatst genoemde maakt een vreselijk " knal-geluid" wanneer de tado-knop aan- of uit gaat. 

Ik heb stadsverwarming en 28 jaar geen problemen gehad met de gewone thermostartknoppen, dus aan de installatie van de CV ligt het niet. Ik heb enkel en alleen de standaard thermostaat-knoppen eraf geschroefd en de tado's erop.

Heb voor de zekerheid alles ontlucht en nieuwe muurbeugels voor de leidingen gemonteerd; nu met muurbeugels met rubberen ring erin. Beiden zonder resultaat

Heb ook geprobeerd dmv het voetprofiel wat terug te draaien. ook dat helpt niets

Kan iemand mij helpen ?

met vriendelijke groet,

Frank van Opstal

Beste Antwoord

Antwoorden

• VertigoVertigo ✭✭✭
    november 2019 aangepast

De tado trv kan enkel maar de pin induwen of niet. Dat is alles. Mogelijk sloot de oude thermostaat de radiator nooit helemaal? Of opende het nooit helemaal en wordt je radiator heter nu?

FWIW, Ik hoorde vroeger soms ook een kloppend geluid in mijn verwarming als het water warm werd :

Ze zeggen "tikkend" maar bij mij klonk het alsof iemand met een hamer op de leidingen beukte. Maar dat was lang voor tado.

Of het moest zijn dat het knal geluid komt van de schroefdraad van het koppelstuk dat zich aan loswringen is, maar dat zou maar een paar keer kunnen gebeuren tot wanneer ie los is, en ik zou niet denken dat dat zoveel herrie maakt.

• OpstalOpstal
    november 2019 aangepast

Radiator wordt niet meer of minder heet nu.

Ik vermoed zelf dat het komt doordat de TADO radiator knop de radiator (te) snel motorisch dichtdraait , dit in tegenstelling tot de "ouderwetse" thermostaatkranen waar dit niet motorisch gaat en dat in combinatie met de hoge druk op de CV ivm de stadsverwarming.

Maar nu de oplossing nog ?

Frank van Opstal

• OpstalOpstal
    november 2019 aangepast

Beste wfdeboer,

ik heb tijdelijk de oude knop teruggedraaid omdat we er gek van werden.

Ik heb een foto gemaakt vd aansluiting ONDER de designradiator. Het pijltje op het "T-stuk". wijst naar beneden en moet , denk ik, naar boven wijzen ( naar de radiator toe).

Klopt mijn theorie ?

Als ik de knop wil omdraaien moet ik ook de " afvoer" losdraaien denk ik ?

Is het een kwestie van losdraaien , omdraaien, vastdraaien of moet ik nieuwe snelkoppelingen kopen ?Oftewel kan je die meerdere keren gebruiken ?

Uiteraard in de meterkast de stadsverwarming dichtzetten.

Wat hoop ik dat je gelijk hebt.

met vriendelijke groet,

Frank van Opstal

• Rob2Rob2 ✭✭✭

Eerst checken of de kraan in de aanvoer of de retour zit. Als hij in de retour zit dan zou deze richting OK zijn. ("welke buis wordt warmer")

Deze kraan kun je niet zomaar omkeren want dan kom je verkeerd uit met de richting van de schroefdraad! Daarom zal ie wellicht ook verkeerd gemonteerd zijn. Je moet er een hebben met het pijltje de andere kant op.

• knop zit op de aanvoer. Die wordt meteen heet als je m aanzet

• Kraan heeft aan 2 kanten dezelfde aansluiting. Mijn buurman had m binnen 5 minuten omgedraaid. Probleem opgelost.

WFDEBOER , nogmaals hartelijk dank voor de " gouden tip"

• Hartstikke fijn dat je hiermee geholpen bent.
Log In of Registreer om te reageren.