Vloerverwarming op begane grond + radiatoren in woonkelder (2 verdiepingen)

Mijn vriendin en ik hopen dat iemand ons kan helpen met het bepalen van de beste Tado opstelling voor onze woning. De radiatoren op de begane grond worden in eerste instantie niet gebruikt, maar zijn aanwezig voor het geval we ze in de toekomst nodig achten ivm een te beperkt rendement van de nieuwe vloerverwarming:

1. Hebben we meerdere slimme thermostaten nodig? 1 voor de vloerverwarming boven en 1 voor de woonkelder?
  2. Zijn slimme Radiatorknoppen op *alle* radiatoren nodig? ook die op de begane grond als we ondertussen ook vloerverwarming gebruiken?
  3. Waar moet de thermostaat van de begane grond op worden aangesloten indien we geen radiatoren gebruiken? en als we die wel gebruiken?

We waarderen enorm als iemand ons hiermee kan helpen... we vinden het allemaal redelijk verwarrend 😅

Antwoorden

• Ik zou een slimme thermostaat op de BG plaatsen en daar nog geen slimme radiatorknoppen installeren. De temperatuur in de woonkamer wordt dus gestuurd door de slimme thermostaat. In de woonkelder zou ik 3 slimme kranen plaatsen, een voor elke kamer. Niet voor de hal met de trap naar boven want warmte stijgt naar boven (tenzij de trap is afgesloten met een deur beneden). Zonder een deur zou een slimme thermostaatkraan in de hal beneden de ketel onnodig veel in bedrijf houden en de temperatuur op de BG zou vrijwel zeker boven de gewenste temperatuur komen. Dit alles onder aanname dat de 3 kamers in woonkelder wel afgesloten ruimtes zijn. Veel succes.

• Rob2Rob2 ✭✭✭

Bedenk ook dat je als je die vloerverwarming niet altijd wilt laten meedraaien, een zoneklep voor die verwarming alleen kunt laten aansturen door de daar gemonteerde thermostaat (een beperking van de Tado).

Je moet dan een extensiekit erbij kopen voor bij de ketel en wellicht de bedrading in je huis anders leggen.

• Ik was nog vergeten te melden dat de radiatoren beneden wel van de lage temperatuur variant moeten zijn anders word het ingewikkelder.

Log In of Registreer om te reageren.