Slimmer schema

Wat betreft het "Slimme schema" ben ik er nog niet helemaal achter wat er precies "slim" aan is. Het lijkt kwa functionaliteit sterk op wat klokthermostaten al jaren hebben, m.u.v. de mogelijkheid om meer dan 3 tijdsperiodes in te stellen (meestal het maximum bij klassieke klokthermostaten). Bij "slim" denk je toch eerder aan iets wat meedenkt met je behoeftes.

Je kunt 3 weekschema's kiezen maar eigenlijk is dat nogal beperkt, en het leidt weer tot verzoeken zoals een "kopie dag" mogelijkheid (omdat je alles per dag moet instellen zodra je dat weekschema met 7 onafhankelijke dagen gekozen hebt).

Ik denk det het veel beter zo zou werken:

  1. je krijgt de mogelijkheid om een aantal dagschema's te maken, die kun je zelf namen geven zoals "werkdag", "vrije middag", "weekend", "zondag", "vakantie" of wat je maar wilt.
  2. je kunt per weekdag instellen welk dagschema er die dag geldt. dan zijn die 3 weekschema's niet meer nodig want je kunt het indelen zoals je zelf wilt, bijvoorbeeld ma t/m donderdag "werkdag", vrijdag "vrije middag" en za/zo "weekend".

Die dagschema's zouden eigenlijk ook de warmwater instellingen moeten bevatten, nu zijn dat aparte schema's maar die wil je meestal toch wel op elkaar afstemmen en samen selecteren.

Daarnaast zou er de mogelijkheid moeten zijn om op een dag van schema te switchen wat dan voor die ene dag geldt en daarna niet meer. Dus als het bijvoorbeeld 2e paasdag is zet je die dag het schema van "werkdag" naar "zondag" en de volgende maandag doet ie weer gewoon wat ie altijd op maandag doet. Nog mooier zou natuurlijk een jaarkalender zijn met mogelijkheid om er feestdagen en vakanties in te zetten (met een knopje wat automatisch de feestdagen van dat land erin zet).

Om nieuwe gebruikers te helpen zou je bij de 1e instelling van schema's die bestaande keuze tussen 3 weekschema's kunnen geven en als de gebruiker die dan gekozen heeft loop je vervolgens het aanmaken van de dagschema's door en koppelt ze op de gekozen manier aan de dagen. Daarna kan de gebruiker dat dan verder aanpassen en verfijnen.

59
59 stemmen

Active · Laatst bijgewerkt

«1

Reacties

  • Ik werk onregelmatig en zou graag meer verschillende slimme schema’s willen maken met een zelf bedachte naam.

  • Helemaal mee eens.

    Wij hebben verschillende standaard situaties: de ene werkt thuis op zolder, de andere in een andere kamer of wij zitten beide in de woonkamer. Het zou fijn zijn als wij voor elke situatie een standaard schema kunnen instellen.

  • Johan_sebeegts
    november 2019 aangepast
    Sinds 3 weken een TADO gebruiker, en met groot plezier.
    Echter zou het voor mij (en vele met mij denk ik ) een fantastische oplossing zijn als je meer dan één werkschema zou kunnen instellen omdat ik in ploegendienst werk. De ene week gaat de verwarming naar 15gr (om 22:00) omdat ik dan naar m’n mandje gaat, de andere week kom ik pas om 23:45 thuis dus dan zou het ook behagelijk moeten zijn. Ook in de ochtenddienst wil ik smorgens ff n lekkere temperatuur in de badkamer en Ook beneden maar in de latedienst lig ik dan nog in m’n remslaap😴. Om dit te regelen moet ik het hele slimme schema elke zondag omgooien. Daar ik zeker niet de enige bent met afwisselende diensten lijkt mij dit een fantastische toevoeging.
  • Eens 👍 zou mij ook enorm helpen
  • beste ,

    dit kun je al kijk eens goed ga naar thuis klik op de kamer en dan op slim schema dan kun je per dag of per week instellen wannneer er moet worden verwarmd

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭

    Waar het aan schort is dat je deze schema's niet simpel kunt aanpassen aan een tijdelijk andere situatie.

    Bijvoorbeeld je hebt insgesteld dat er op weekdagen overdag niet verwarmd moet worden (omdat je dan op het werk bent) en dan ben je een dag vrij of ziek of het is een feestdag, dan gaat de verwarming gewoon uit.

    Dan iedere keer dat hele schema met begin- en eindtijden aanpassen is gewoon niet handig. Je zou dan zelf een schema met een bepaalde naam willen kiezen wat je vantevoren gemaakt hebt, en wat dan alleen die dag geldt en de volgende dag of week gewoon weer het standaardschema gebruikt wordt.

    Dat kan bijna niet met de Tado, en dat blijft uitermate teleurstellend.

  • rob ,

    dan draai je toch gewoon de radioatorknop hoger als je thuis blijft die dag en het past zich terug automatisch aan bij volgende aanpassing in het schema

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭

    Ik had die Tado gekocht omdat die claimde "slim" te zijn. Maar dat is helemaal niet zo, en dat is teleurstellend.

    De zaak met de hand bijstellen dat kon ook wel met mijn Honeywell. Sterker nog daar kon meer mee dan met de Tado op het gebied van schema's en tijdelijke wijzigingen daarvan.

    Van een "slim" apparaat had ik verwacht dat het meer kon. Koppeling met mijn agenda wellicht niet, maar handmatige met een agenda vergelijkbare acties wel.

  • Geoforce is toch Juist ‘slim’.
    Ben je thuis staat ie aan, is iedereen weg... kacheltje gaat laag/uit.
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭

    Ja maar dat gebruik ik nou net niet...

    Het schema wordt "slim schema" genoemd, maar er is helemaal niks slims aan. Het is vergelijkbaar met iedere klokthermostaat die al 25 jaar in alle huizen hangt. En van een apparaat wat werkt in combinatie met internet, een app en een browser zou je verwachten dat het instellen van het schema op een slimme manier gedaan zou kunnen worden, een manier die je op een klokthermostaat met 6 drukknoppen en een display niet zou kunnen realiseren.

    Maar nee, het blijkt zelfs nog dommer te zijn. Je kunt niet eens een copie maken van je moeizaam samengestelde dagschema naar een andere dag in de week, dat kan die ouderwetse klokthermostaat WEL.

    Daarom hebben veel mensen hier de alleszins redelijke wens dat de schema's een stuk slimmer gemaakt worden. Zodat je schema's kunt opslaan voor verschillende soorten dagen, en dat je die handig aan de weekdagen kunt hangen zonder dat je 5 keer hetzelfde programma moet samenstellen of dat je je zorgvuldig ingestelde schema moet vernielen als de omstandigheden tijdelijk iets anders zijn.

    Dat is nou net iets wat een "slim device" heel leuk zou kunnen implementeren, en zonder al te veel moeite ook. Zeker iets als de Tado, die zonder internet meteen totaal dom wordt (het hele schema gebeurt op de internet server, als je internet verbinding eruit ligt blijft de thermostaat gewoon op de laatste temperatuur hangen!). Dus er is geen excuus als "de software kan niet complexer gemaakt worden want dan past die niet meer in het geheugen van de microprocessor" ofzo. Men kan alles updaten op de server en men kan verschillende alternatieve schema's aanbieden (zoals er nu al 3 zijn) met verschillende nivo's van complexiteit. Als men maar zou willen.

  • Grappig, ik zocht naar de mogelijkheid (of de bevestiging dat het niet kon) om schema's te kopiëren. Jouw idee van een slimmer schema klinkt precies als iets dat ik al in gedachten had. Ik heb mijn Tado pas sinds een dag, dus ik ben nog helemaal nieuw met de Tado concepten.

    Een kopie functionaliteit, of liever, toewijsbare profielen (en een default profiel) zou zeer zeker een welkome aanvulling zijn. Vreemd dat het er niet in zit eigenlijk. Echter, het 'slimme' aan het slimme schema zit 'm erin dat je door aanwezigheidsdetectie bepaalt wat de thermostaat doet. In feite hoef je alleen maar op te geven wanneer je opstaat, want dat weet ie niet (of Tado moet een wekker leveren... :) ). Maar als ik het huis verlaat om naar het werk te gaan, 'ziet' ie dat en verlaagt de temperatuur. Als ik thuis werk of een vrije middag heb, ziet ie dat ik nog steeds/weer thuis ben, en verhoogt/laat de temperatuur met rust.

    In feite is het juist handiger dan die starre blokken definiëren, en dat maakt 'm slim zeg maar. Evengoed wil ik graag een default kunnen maken dat voor elke ruimte die ik toevoeg geldt, of een profiel kunnen uitkiezen dat ik centraal aanpas. Pas als ik die default waarden bij een specifieke ruimte aanpas, wordt dat een nieuw, uniek profiel. Dat kan van toepassing zijn op bepaalde ruimtes die je niet of maar weinig wil verwarmen. Mijn hal bijvoorbeeld heeft 0 verwarming nodig, want de gang van het appartement is erg warm (door de buizen van de stadsverwarming denk ik). Dus daar hoeft echt geen schema op; die mag altijd 'laag' staan.

  • 3Muse
    3Muse
    december 2019 aangepast
    Rob2, met je eens. Je zou verschillende schema's (profielen) moeten kunnen kiezen. Tado denkt teveel alleen aan mensen met vaste banen en regelmatige woon-werkrktmes. Concurrent Netatmo heeft dat wel en het zou een enorme verbetering in de apl Rob2, met je eens. Je zou verschillende schema's (profielen) moeten kunnen kiezen. Tado denkt teveel alleen aan mensen met vaste banen en regelmatige woon-werkritmes. Concurrent Netatmo heeft dat wel en het zou een enorme verbetering in de Tado-app zijn. zijn.
  • Je zou verschillende schema's (profielen) moeten kunnen kiezen. Tado denkt teveel alleen aan mensen met vaste banen en regelmatige woon-werkritmes. Concurrent Netatmo heeft dat wel en het zou een enorme verbetering in de app zijn.
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭

    Ja dat zou leuk zijn maar ik heb geen smartphone dus ook geen aanwezigheidsdetectie.

    Wat wel welkom zou zijn is een aanwezigheidsdetectie mbv een of enkele PIR modules of een simpele handeling via de knop op de thermostaat of de webinterface.

    Maar dat is er ook niet. Je kunt wel via de thermostaat de temperatuur omhoog zetten als je thuis bent terwijl het tijdblok er vanuit gaat dat je dat niet bent, maar als er dan een volgend blok begint dan is dat weer voorbij. Dus als je heel veel blokken gemaakt hebt om de boel precies te regelen dan wordt het overrulen ook weer lastiger.

  • Er zijn andere systemen waar men bv ook een alarmsysteem heeft dat dan volgens mij gebruikt kan worden als aanwezigheidsdetectie. Maar Tado heeft dat niet. Maar ja, dat is natuurlijk altijd het 'nadeel' van een kant en klaar systeem. Als je iets wilt zoals jij beschrijft zou je iets als Domiticz moeten gaan gebruiken met losse radiografische thermostaatknoppen en overal thermometers en dan ervoor gaan zitten en je eigen systeem programmeren.

  • Ben ik het helemaal mee eens, ik werk in twee ploegen en iedere week de boel opnieuw instellen is wat teveel van het goede. Graag een oplossing
  • Ik heb de Tado net en dan loop je er inderdaad tegenaan dat smart schedule weinig hulpvaardig is als je meerdere dagen/devices wil invullen. Laat staan daar flexibel mee om wil gaan.

    Bij mijn huidige systeem (EQ3-Max) krijg je na invullen van een schema de mogelijkheid te kopiëren naar andere dagen en/of apparaten. Dan kun je in ieder geval snel alles gevuld krijgen zonder repeterend werk.

    De suggestie van profielen hier elders op het forum zou nog beter zijn.

  • @Rob2 Ik mis als nieuwe gebruiker inderdaad direct de mogelijkheid snel en gemakkelijk smart schedules in te stellen voor meerdere dagen/apparaten en ze aan te kunnen passen.

    Jij hebt er goed over nagedacht! Kwestie van normaliseren zeg maar (voor mensen die in de IT zitten). En het hoeft ook niet té abstract te worden op deze manier.

  • Geef TS een baan bij Tado!
    Haha
    Dit is precies hoe ik het ook zou willen.
    Of een instelmogelijkheden via browser op je laptop zodat je niet zo loopt te priegelen.
    En invoer via tekstveld ipv schuifjes.
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭

    Ja ik had dit systeem eigenlijk gekocht om snel een werkende oplossing te hebben die beter zou werken dan mijn Honeywell Chronotherm die de geest begon te geven (schuifschakelaartje onbetrouwbaar).

    Als ik zelf alles wil programmeren dan zou ik uiteraard geen Tado kopen. Mijn idee was dat ik met een Tado op een handige manier schema's zou kunnen maken, gemakkelijker te beheren dan met een Chronotherm, en niet afhankelijk van een app of een abonnement. Ik heb eerst nog gevraagd of een app echt nodig is maar dat was niet zo, alles kon via de web interface.

    Mooi, maar dat klopt alvast niet, want via de webinterface heb je geen rapportages en grafieken. Nouja dat is niet zo erg want daar doe ik toch niet echt wat mee.

    Maar vervelender is dat de schema's ook niet slim zijn. De temperatuur even wat hoger zetten dat kon de Chronotherm ook wel, maar in dat ding kon je ook een voor maandag gemaakt schema zo doorzetten naar de dinsdag en verder, en je kon met een simpele bedieningshandeling zeggen "ik ben nu weg en om 4 uur weer terug" of "ik ben nu 14 dagen op vakantie en dan en dan weer terug" en dan gaat ie keurig uit en op die tijd is het huis weer verwarmd. Dat gaat dus NIET met de Tado, dan moet je overstappen naar een ander schema waarin hij uit staat en dit handmatig weer herstellen als je terug komt. En dan moet je nog net maar een schema hebben (uit de 3 die je hebt) wat je hiervoor kunt inzetten.

    En dit terwijl dat soort functies heel goed te realiseren zijn want de Tado is niet standalone, alles wat ie doet behalve de temperatuur constant houden is alleen aan de hand van de communicatie met de internet server, dus er is geen beperking aan wat je er allemaal bij kunt bouwen, dat wordt alleen beperkt door de software op de internet server en die is uiteraard niet zo beperkt door aantallen kilobytes oid.

  • Als gescheiden ouder heb ik een gelijkaardige behoefte. Kinderen zijn de helft van de tijd bij mij. Een twee-wekelijks schema zou hier de oplossing zijn. Ik heb hier wat research rond gedaan en er is volgens mij geen enkele thermostaat die deze functie aanbiedt, terwijl dit niet zo'n uitzonderlijke situatie is en technisch mogelijk moet zijn.

  • Is geolokatie dan geen oplossing voor ploegendiensten? Kom je bijvoorbeeld binnen 1 km de geo zone binnen gaat je kachel alvast branden. Zo is zeer onregelmatig ook te werken. Ben je iig van het steeds instellen af.
  • Ook IFTTT ondersteuning voor deze profielen zou dan wel nice zijn.

  • Thanks Micha voor je support👌
    Ik heb ook geolokatie maar het probleem zit hem bijvoorbeeld dat ik in een dagdienst de kachel s’avonds om 23:00 uit wil hebben want dan ga ik slapen, en de andere week kom ik dan net thuis uit de avonddienst dus dan moet ie weer net aan zijn ( van 23:30 tot 2:30). In beide gevallen ben ik dan dus thuis..maar wel wisselende wensen. Zo ook in de dagdienst smorgens (5:00) een behagelijke keuken En badkamer, de andere week moet ie uitblijven want dan slaap ik nog maar net een paar uur. Hoop dat ik het probleempje ietwat heb toegelicht..😇
  • Eens - makelijk dag schema's kunnen kopieeren van de ene naar de andere dag is een must, vervolgens een heel week schema kunnen kopieeren naar een tweede schema (en derde) en daarna kunnen kiezen welk weekschema actief is zijn allemaal standaard functies die er op zouden moeten zitten.

  • wieland
    wieland
    december 2019 aangepast
    Iets slimmer had ik toch ook wel verwacht. Heb mijn systeem een week. Geen copy functie? Komaan, dat is toch een minimum? Echt slim is het verder idd nog niet. Goede ideeën hier en makkelijk te implementeren lijkt me. En wat ik vooral nog mis: nieuw samengestelde gezinnen zijn de trend! Mijn kinderen komen om de week een week. In de oneven weken bvb. Aangepast schema? Moet ik hen nu een geolocation geven? Hun mama woont op amper een km....
    Per gebruiker kamers kunnen toewijzen die actief worden als deze binnenkomt zou handig zijn ook.
  • Idd. Mogelijkheid tot wisselen tussen 2 slimme schema’s zou mooi zijn!
  • Helemaal eens, graag toevoegen!

  • Idd @wieland , ik heb net hetzelfde 'probleem'.

  • Ik ruil nog wel eens van huis met vrienden. Die hebben een ander leefpatroon dan ik. Het zou plezierig zijn om meerdere schema’s te hebben waar je uit kunt kiezen. Moet kunnen want bij Netatmo kan dat standaard.