waarvoor is de hot water functie

IK heb een Nefit verwarmingsketel in combinatie met een boiler.

Ik zie in de app een hot water schema staan waar dient die voor?

Antwoorden

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭

    Dat wisselt per ketel. Bij sommige ketels betekent heet water uit dat je helemaal geen heet water hebt, bij andere ketels betekent het dat hij het ingebouwde boilertje niet op temperatuur houdt maar als je de kraan opendraait dan geeft ie evengoed wel heet water.

    Dit kun je uitzoeken door het heet water helemaal uit te zetten en dan te kijken of er nog wel heet water uit de kraan komt. Dat duurt dan iets langer.

    Met die kennis kun je zelf beslissen of je overdag dat boilertje warm wilt houden of niet, en het correcte schema instellen. En als je ketel alleen heet water geeft als dit aan is wordt dit nog belangrijker natuurlijk, dan kun je er onder omstandigheden ook voor kiezen om het juist 24 uur aan te laten.

  • Dank - helder antwoord. Was ik naar op zoek.

  • Hoe werkt dit met de Nefit Trendline II ketel?

    Op de ketel zelf zit ook heet water setting (ECO, HOT of INT). INT is een een intelligente heet water functie instelling. Die bestudeert het gedrag van de gebruiker en op die manier snel/langzaam water geeft. Worden de instelling van de Nefit overruled?

  • Volgens mij op de tado te regelen. Bij mij staat heet water 24/7 aan. Zet ik m uit via de app heb ik na 1 minuut koud water. Tja daar heb ik dus niets aan. Ik wil altijd warm water kunnen tappen. Maar als je de kleine boiler die in de ketel zit kan schakelen dan is het een ander verhaal. Dat is namelijk die int stand. Die zou ik graag willen kunnen schakelen via een programma. Hoe snel heb je warm water. s-nachts hoef ik niet snal warm water, overdag wel. Dat doet die mini boiler. Dus mooi via schema laten lopen als dat kan. Bespaar je weer wat gas mee ;)
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭

    Ja maar dat hangt dus van de ketel af. En wellicht kun je dat in de ketel nog wel ergens configureren.

    In mijn ketel werkt het standaard zoals jij beschrijft: heet water uit = boiler uit maar waterstroom detectie nog aan, draai je een kraan open dan gaat ie opwarmen, dat duurt dan even. heet water aan = boiler aan dus meteen heet water. Ik stel de heet water mode dus zo in dat ik s'ochtends bij het opstaan en s'avonds bij het koken/afwassen heet water aan heb en verder uit.

    Maar als je ketel helemaal geen heet water geeft als het uit staat is dat onhandig natuurlijk, dan moet je het steeds eerst inschakelen.

  • Ik heb ook een trendline II. Ik merk geen verschil met boiler aan of uit. Water wordt tenslotte direct verwarmd bij tappen.
  • Toch is er verschil. Zet jij je Hot water maar eens uit en zet de douche maar eens aan. Of hij blijft koud (bij mijn Nefit) of het duurt veel langer voor je warm water krijgt. In dat laatste geval zet hij je boiler (als buffer voorverwarming) uit. Dat is mooi want 's-nachts kun je deze mooi uitzetten in een schema. In het eerste geval is het onhandig als je s-nachts van een feestje thuis komt en nog ff wil douchen. Brrrr ;)
  • Hallo,

    Gek genoeg heeft deze functie eerst wel gewerkt bij mij (Remeha Avanta). Maar ineens, ik denk vanaf maart/april hield dit op te werken. Enig idee, wat ik kan aanpassen - Misschien kan ik een andere ketel kiezen? Iets heeft dit ongedaan gemaakt. Hoor graag jullie mening

  • Bij Vaillant is geen warm water, ook geen warm water... Leuk als je iemand wilt plagen die een douche wilt nemen ;)

  • B79
    B79 ✭✭✭
    Ben hier eens heel lang met de helpdesk mee bezig geweest.
    Had niet de indruk dat ze zelf wisten wat het nou deed.
    Maar idd. Mijn kinderen killen me soms als ik de temperatuur ineens heel laag zet.
  • Dank voor jullie reactie, aan mijn ketel hangt een 80 liter boiler. Ik denk dat het beter en zuiniger is om hen 24/7 aan te laten. Heb ook pubers in huis die ook snachts nog wel eens willen douchen.
  • Hangt af van ketel tot ketel, alhoewel ik zie dat mijn Vaillant wss de functie heeft om warm water toch op te warmen wanneer nodig, alhoewel dit precies niet in de Tado configuratie zit

  • B79
    B79 ✭✭✭
    Mijn ketel heeft wel een comfort functie. Maar die verdwijnt als ik de tado aansluit
  • Inderdaad!

    Spijtig, wss zou dit wel met een firmware update van thermostaat kunnen worden toegevoegd

  • Je kan ook gewoon instellen dat warm water blijft werken, hier staat ie uit van 0.00h tot 6.00h (zelf ingesteld), ook als we niet thuis zijn, dat deze dan UIT staat

  • De hot water functie in de app is prachtig. Je kunt hierdoor de door de ketel te leveren watertemperatuur aanpassen. Op mijn Nefit Trendline HRC30 CW 5 werkt dit perfect. Zelf heb ik de watertemp 24/7 op 45 graden staan. Heter douche je toch niet. Dit levert dat de ketel pas aanslaat op het moment dat mijn zonneboilervattemp onder dd 45 graden komt. Normaliter is dit 60 graden. Een behoorlijke besparing dus. Eens per week op zaterdagavond staat dd temp op 60 graden vis het slimme schema. Dit is om Legionella te voorkomen.
  • RonBrouwer, waar in de app pas je exact die water temperaturen aan? Ik zie dat nergens in de app.
    Dank alvast!
  • Ik heb dus een aanvullende vraag.
    Mijn Remeha Avanta kan dus gestuurd worden door tado voor SWW. Maar hij kan niet een bepaalde temperatuur instellen zónder dat hij de ketel op warmhouden (comfort) laat staan. Het lijkt erop alsof ik er dus niet voor kan kiezen om permanent het water op 40 graden (via tado) te zetten, waarbij ik incidenteel de temperatuur hoger kan zetten, zónder dat de ketel ook steeds aanspringt om het boilertje op temperatuur te houden.

    Dus temperatuur instellen + eco aanzetten kan niet. Met als gevolg dat wanneer ik warm water in de app op UIT heb staan, hij weliswaar niet meer warmhoudt, maar ook de standaard temperatuur instelling van de CV ketel aanhoudt.

    Nou dacht ik, misschien kan ik de CV ketel zelf permanent op lage temperatuur zetten en middels tado af en toe hoger schakelen. Maar dat kan dus ook niet. De temperatuur die je in de ketel zelf instelt is de standaard én de maximale temperatuur...

    Weet iemand of hier iets aan te doen valt? Ik wil dus bij voorkeur een lage temperatuur mét eco stand die ik naar wens (zonder naar de ketel te moeten lopen) kan verhogen naar 60+ graden als dat nodig is.
  • Alles onder de 50 graden voor water is gevaarlijk voor legionelle. Bij mij staat hij op 55 graden.

    Hoger dan 60 is dan weer gevaarlijk voor kalk.

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭

    Legionella is meer afhankelijk van of er al dan niet regelmatig water gebruikt wordt, dan de temperatuur.

    Als je een simpele installatie hebt met alleen maar kranen die dagelijks gebruikt worden dan hoef je je om legionella echt geen zorgen te maken. Als je terugkomt van vakantie moet je ze even laten lopen zonder in de spray te gaan staan.