vloerverwarming pomp schakelaar schakelen met Tado

HalloRuud
HalloRuud
december 2021 aangepast in Algemene vragen en opmerkingen

Hey forumleden,

Ik heb mijn Tado systeem inmiddels besteld en ben aan het bedenken wat het best/makkelijkst is om de vloerverwarming op de begane grond aan en uit te zetten.

Nu las ik op verschillende plekken dat de ene een zoneklep plaatst, de ander een extra radiatorknop en weer andere schakelen de circulatiepomp.

Ik heb natuurlijk een bedrade thermostaat en stuur de ketel middels een draadloze ontvanger. Dus wil de vloer verwarming direct schakelen vanaf de thermostaat. Deze zitten hoog uit 2 meter van elkaar.

Ik zelf zat te denken om de circulatiepomp te schakelen. Maar omdat ik wel wil dat mijn pomp elke dag even draait om vastloper te voorkomen. En daar is zo'n pompschakelaar handig voor met een tijdsfunctie.

Nu zat ik te denken, die pompschakelaar hebben meestal een externe temperatuursensor met stekker verbinding. Als ik nu mijn Tado thermostaat aansluit in plaats van de temperatuursensor, dan schakelt mijn pompschakelaar de circulatiepomp in zodra de Tado thermostaat dat wil. En heb ik de tijdsfunctie van de pompschakelaar.

Moet natuurlijk wel uitzoeken wat het bereik is van de temperatuursensor, welk voltage bereik deze heeft. En wat het relais van de bedrade thermostaat schakelt.

Maar is dit iets wat kan werken of heeft iemand het al op deze manier werken? Heb aardig wat forums afgespeurd maar was dit nog niet tegen gekomen, misschien wel met een rede😁. Of heb niet goed gezocht.

Hoor graag jullie inzicht hierover.

Antwoorden

  • Herres
    Herres ✭✭✭
    december 2021 aangepast
    Een interessant en leuk idee.
    Als ik het goed heb is de sensor van de vloerverwarmingsschakelaar een temperatuur afhankelijke variabele weerstand. In principe zou het dan moeten kunnen werken. Wellicht met een in serie geschakelde extra weerstand die de waarden van de sensor benadert.
  • Ja inderdaad, die weerstand is een goeie mocht de schakelaar het niet pikken als die onbelast voltage terug krijgt.
    Ik denk dat het dus ook mogelijk moet zijn.
    Als ik het goed heb kan de thermostaat alles tussen de 12 en 230 volt schakelen. Dus daar zal het niet aan liggen.
  • Herres
    Herres ✭✭✭

    Laat je het weten of het lukt? Ben benieuwd.

  • ja is goed. Duurt nog wel eventjes voordat ik er tijd voor heb.

    Maar mocht ik het geprobeerd hebben laat ik de uitkomst even hier weten.

  • @HalloRuud Interessant idee! Het is een NTC-weerstand (neg temp coefficient), weerstand neemt af als de temp stijgt. Bij open relais in serie is weerstand oneindig en kan pompschakelaar concluderen dat water koud is, dus pomp uit. En bij gesloten relais is weerstand conform watertemp, dus pompschakelaar werkt normaal.

    Enige kan zijn dat relais te snel open gaat waardoor pomp uitgaat omdat schakelaar concludeert dat water koud is. Is het experiment wel waard.

  • @Andreplusplus

    Thanks voor je input. Ga het meenemen en kijken wat het doet. Laat het resultaat hier weten.
  • Herres
    Herres ✭✭✭
    Mooi dat het werkt. Zoals voorzien. Misschien een apart item van maken met een foto en het schema? Dit is een oplossing die echt iets bijdraagt aan kwaliteit, en bovendien goedkoper dan andere is.
  • Dag forumleden,

    Ik heb mijn vloerverwarming voorzien van een Amfra pompschakelaar die door middel van een NTC weerstand voelt of er warm water is. Ik wilde echter mijn vloerverwarming echt kunnen in- en uitschakelen. In de ruimte waar de verdeler zit was (te) weinig plaats voor het aanbrengen van een zoneklep. Toen heb ik een schakeling gemaakt waarbij ik parallel aan de NTC weerstand een instelbare weerstand heb geplaatst die door de bedrade thermostaat actief of niet actief wordt gemaakt. De parallel inschakelbare weerstand bedraagt in mijn geval ca. 2200-2500 ohm. Hierdoor wordt de weerstand over de actief gemaakte combinatie zodanig lager dat de pompschakelaar de pomp activeert en de vloerverwarming dus warm wordt. Zodra de bedrade thermostaat de ingestelde temperatuur meet, wordt de parallel aangebrachte weerstand inactief en schakelt de pompschakelaar nadat de watertemperatuur voldoende gedaald is, uit. Het draait nu op deze manier een aantal weken en voldoet voor mij. De vloerverwarming wordt niet te heet omdat daar een eigen thermostaat voor zorgt.

    In mijn woonkamer heb ik beide radiatoren die hangen op een lagere temperatuur ingesteld. Alleen als de vloerverwarming tekort schiet, schakel ik de radiatoren bij maar daar is nog geen noodzaak toe geweest zelfs met de huidige buitentemperaturen van -5 tot -8.


    Martien Lange

  • P_Veldhorst
    P_Veldhorst ✭✭
    december 2022 aangepast
    Wat voegt dit toe, schakelt de pompschakelaar anders niet snel genoeg? En je vv zal toch ook nog steeds meeliften als er elders in huis warmte wordt gevraagd?
  • Een follow up op dit topic was de volgende


    Net zoiets als @MartienLange schrijft, maar dan eenvoudiger

  • Dag lezers,

    Bijgaand heb ik het schema en de strokenprint afgebeeld zoals ik die gebruik. Ik zal de reactie van P_Veldhorst eens in de praktijk beoordelen. Het zou zomaar kunnen zijn dat de vloerverwarming steeds meelift. Ik ga dat a.s. vrijdag uittesten door eerst alles uit te schakelen en vervolgens op een andere plaats een warmtevraag te genereren en dan te kijken of de vloerverwarming ook warm wordt. Ik kom erop terug.

  • @MartienLange

    Mocht de vloerverwarming meeliften wanneer de radiatoren warmte nodig hebben, dan zou ik aanraden de ntc weerstand van de leiding af te halen. Op die manier heb je dan hetzelfde gerealiseerd als wat @Andreplusplus beschrijft.