Slimme thermostaatknop in toevoerleiding vloerverwarming

Heb de situatie met vloerverwarming en een slimme thermostaat in woonkamer. Verder 3 slimme radiatorknoppen in kamers (aparte Tado--groepen) op eerste verdieping. Om te voorkomen dat vloerverwarming wordt verwarmd als er warmtevraag is vanuit de slimme radiatorknoppen heb ik ook een slimme radiatorknop geplaatst in de toevoerleiding van de vloerverwarming (in andere en koudere ruimte). Zowel de slimme thermostaat als deze slimme radiatorknop in dezelfde Tado-groep geplaatst, waarbij de slimme thermostaat in de woonkamer leidend is.

Vreemd genoeg wordt de woonkamer nu niet meer warm, hoewel de ketel vol aan staat door de warmtevraag van de slimme thermostaat. Kennelijk blijft de slimme radiatorknop in de toevoerleiding geheel of gedeeltelijk dicht, hoewel er warmtevraag is uit de Tado-groep waarin hij is geplaatst.

Kan iemand dit verklaren?

Beste Antwoord

  • Coatyes
    Coatyes
    Antwoord ✓

    Heb de oorzaak gelukkig gevonden.... vloerverwarmingspomp was afgeslagen :-O

    Het werkt nu als een zonnetje!

Antwoorden

  • Hi Coatyes,

    Wat een mooie oplossing. Ik heb ook een tado slimme thermostaat gekocht met slimme thermostaatknoppen voor boven. Maar ik wil niet dat mijn vloerverwarming aan gaat als ik de radiatoren boven wil verwarmen. Zie hier foto van mijn vloerverwarming. Waar heb jij een slimme thermostaatknop geplaatst? Kan ik de radiatorknop die op de foto te zien is vervangen met een slimme thermostaatknop van tado?

    Heb jij een foto van hoe het er bij jou uitziet?

    Alvast bedankt.

  • Hoi Emrankucuk,


    Op dit moment heb ik 'als test' inderdaad de huidige thermostaatknop van de vloerverwarming vervangen. Dit heeft echter wel tot gevolg dat er erg heet water door de vloerverwarming gaat. De thermostaatknop op je foto (die met een draad aan de vloerverwarming is verbonden) zorgt er namelijk dat je een maximale temperatuur voor de vloerverwarming kan instellen. De slimme thermostaat moet hier dus nog vóór komen.


    Gr,


    Coatyes

  • Maar jij hebt dus wel de thermostaatknop zoals hier bij mij op de foto vervangen met de slimme thermostaatknop? Dus niet een slimme thermostaatknop nog ervoor gezet?

    Hoe zorg je er dan voor dat er niet het water dat door de vloerverwarming loopt te warm wordt?

  • Graag een reactie op bovenstaande vraag.

  • Ik heb de originele thermostaatknop weer op de verdeler gezet, zal op later moment de Tado thermostaatknop ervoor zetten. Bij de test is in ieder geval gebleken dat het zou moeten werken.
  • Michael
    Michael | Moderator

    @Coatyes

    @emrankucuk

    a.u.b. nooit de thermostaatknop die op de verdeler zit vervangen door een Slimme Radiatorknop. Zodoende kan er inderdaad te warm water door de vloerverwarming lopen.

    Zie anders ook topic onder:


  • Michael
    Michael | Moderator


    Wat wij officieel aanraden:

    **Hoe kan tado° verschillende zones/kamers aansturen in een woning met een combinatie van vloerverwarming en radiatoren**

    Ten eerste is het belangrijk om de rolverdeling van een verwarmingssysteem te begrijpen. Traditioneel gezien is er een thermostaat die de ketel aanstuurt. Als het te koud is, zet de thermostaat de ketel aan en gaat er warm water stromen naar alle radiatoren en/of vloerverwarmingen in uw huis. 

    Om zones/kamers individueel aan te kunnen sturen, heeft tado° Slimme Radiatorknoppen geïntroduceerd. De Slimme Radiatorknoppen communiceren met de Slimme Thermostaat, die vervolgens de CV ketel aanzet. Zodoende kunnen de Slimme Radiatorknoppen warmte aanvragen, hoewel het in de kamer met de Slimme Thermostaat al warm genoeg is. Voor een optimale verwarmingsaansturing raden wij aan, om ook Slimme Radiatorknoppen te installeren in de kamer met de Slimme Thermostaat. De Slimme Radiatorknoppen zorgen dat in die zone de radiatoren dichtgeknepen worden als de gewenste temperatuur daar bereikt is, terwijl andere zones mogelijk nog warmte vragen. 

    De Slimme Radiatorknoppen kunnen echter niet voorkomen dat er warm water door de vloerverwarming wordt gepompt. Als de kamer waar de Slimme Thermostaat hangt is voorzien van vloerverwarming, is het nodig om een aanpassing te doen aan uw verwarmingssysteem. U laat een “zoneklep” plaatsen (tado° is geschikt voor zowel 'normaal open' of 'normaal gesloten' kleppen, zowel laagvoltage als 230v), die door het relais in de Slimme Thermostaat open of dicht gezet kan worden. Er is dus een bedrade aansluiting tussen Slimme Thermostaat en zoneklep nodig. Omdat de Slimme Thermostaat effectief met één apparaat tegelijkertijd bedraad kan worden, moet deze draadloos communiceren met de Extensiekit (draadloze ontvanger) van tado°. Laatstgenoemde moet direct worden bedraad op de CV-ketel. Voor de radiatoren zijn Slimme Radiatorknoppen nodig.

    **Samenvattend:** Wij raden aan om de Slimme Thermostaat te bedraden aan een (te installeren) zoneklep (of direct op de vloerverwarmingspomp), die zodoende de zoneklep (of pomp) open of dicht zet. Zodoende kan voorkomen worden dat de ruimte met vloerverwarming meelift op een warmte-aanvraag van bijvoorbeeld een Slimme Radiatorknop in de slaapkamer. Omdat de Slimme Thermostaat effectief met één apparaat tegelijkertijd bedraad kan worden, moet deze draadloos communiceren met de Extensiekit (draadloze ontvanger) van tado°. Laatstgenoemde moet direct worden bedraad op de CV-ketel. Voor de radiatoren zijn Slimme Radiatorknoppen nodig.

  • Beste Michael,

    Waarom kan een slimme bedrade thermostaat niet tegelijk met de ketel verbonden zijn (+ en - aansluiting) en met een zone klep (NO of NC en COM aansluiting)? De reden dat ik het vraag is dat ik de slimme bedrade thermostaat in de kamer met vloerverwarming heb hangen en de vloerverwarming uit wil schakelen met een zone klep wanneer er geen warmtevraag vanuit de slimme bedrade thermostaat is. De noodzaak voor een extensiekit (zoals die door jullie voorgesteld wordt in deze situatie) snap ik dan niet. Waarom zou de NC/NO en COM aansluiting niet aangestuurd kunnen worden als de thermostaat ook met de ketel verbonden is?

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭

    Tja dat vragen we ons allemaal af... maar het antwoord komt nooit verder dan "dat is niet mogelijk".

    Net zoals de logische vraag om de ketel te sturen vanuit de thermostaat en de zoneklep vanuit de extensiekit, ipv omgekeerd zoals nu het geval is. Dat kan ook niet.

  • Beste Michael,

    Zoals aangeraden heb ik de Slimme Thermostaat bedraad aangesloten op de vloerverwarmingsklep. En de Extensie Kit stuurt de verwarming aan.

    In de Slimme Thermostaat heb ik de draden aagesloten op COM en NO(Normal Open/geen warmtevraag). Echter in de praktijk blijft het altijd signaal geven en dus blijft de klep open staan.

    Moet ik misschien iets veranderen aan de instellingen? De Slimme Thermostaad is nu ingesteld als Draadloze opstelling: Relais Alle Fabrikanten. Het communiceert dus wel correct draadloos met de Extensiekit.

    Instelling:

    • TS
    • HC01
    • HW X
    • Ek v
    • R01

    Alvast bedankt.

    Vriendelijke groet, Pieter

  • Herres
    Herres ✭✭✭

    @PietervdL Kijk hier eens naar.

    en je zou kunnen checken in de app of alle ruimtes de draadloze ontvanger als zoneregelaar hebben.