Vloerverwamingspomp

Mijn vraag is of er tussen mijn vloerverwarmingspomp een slimme radiatorknop geplaatst kan worden om deze zo te bedienen als een normale radiator. Zo kan ik mijn vloerverwarming op een constante temperatuur houden houden, en via mijn slimme thermostaat mijn overige normale radiatoren hoger of lager zetten zonder mijn vloerverwarming mee te laten verwarmen.

Antwoorden

  • Jurian
    Jurian | Admin
    september 2019 aangepast

    De radiatorknop die op de vloerverdeler zit is zo goed als altijd een knop die de watertemperatuur meet en niet de luchttemperatuur. Deze knop kunt u dus niet door tado vervangen omdat er dan 60+ graden water door de vloer kan stromen.

    Algemene informatie:

    Hoe kan tado° verschillende zones/kamers aansturen in een woning met een combinatie van vloerverwarming en radiatoren

    Ten eerste is het belangrijk om de rolverdeling van een verwarmingssysteem te begrijpen. Traditioneel gezien is er een thermostaat die de ketel aanstuurt. Als het te koud is, zet de thermostaat de ketel aan en gaat er warm water stromen naar alle radiatoren en/of vloerverwarmingen in uw huis. 

    Om zones/kamers individueel aan te kunnen sturen, heeft tado° Slimme Radiatorknoppen geïntroduceerd. De Slimme Radiatorknoppen communiceren met de Slimme Thermostaat, die vervolgens de CV ketel aanzet. Zodoende kunnen de Slimme Radiatorknoppen warmte aanvragen, hoewel het in de kamer met de Slimme Thermostaat al warm genoeg is. Voor een optimale verwarmingsaansturing raden wij aan, om ook Slimme Radiatorknoppen te installeren in de kamer met de Slimme Thermostaat. De Slimme Radiatorknoppen zorgen dat in die zone de radiatoren dichtgeknepen worden als de gewenste temperatuur daar bereikt is, terwijl andere zones mogelijk nog warmte vragen. 

    De Slimme Radiatorknoppen kunnen echter niet voorkomen dat er warm water door de vloerverwarming wordt gepompt. Als de kamer waar de Slimme Thermostaat hangt is voorzien van vloerverwarming, is het nodig om een aanpassing te doen aan uw verwarmingssysteem. U laat een “zoneklep” plaatsen (tado° is geschikt voor zowel 'normaal open' of 'normaal gesloten' kleppen, zowel laagvoltage als 230v), die door het relais in de Slimme Thermostaat open of dicht gezet kan worden. Er is dus een bedrade aansluiting tussen Slimme Thermostaat en zoneklep nodig. Omdat de Slimme Thermostaat effectief met één apparaat tegelijkertijd bedraad kan worden, moet deze draadloos communiceren met de Extensiekit (draadloze ontvanger) van tado°. Laatstgenoemde moet direct worden bedraad op de CV-ketel. Voor de radiatoren zijn Slimme Radiatorknoppen nodig.

    Samenvattend: Wij raden aan om de Slimme Thermostaat te bedraden aan een (te installeren) zoneklep (of direct op de vloerverwarmingspomp), die zodoende de zoneklep (of pomp) open of dicht zet. Zodoende kan voorkomen worden dat de ruimte met vloerverwarming meelift op een warmte-aanvraag van bijvoorbeeld een Slimme Radiatorknop in de slaapkamer. Omdat de Slimme Thermostaat effectief met één apparaat tegelijkertijd bedraad kan worden, moet deze draadloos communiceren met de Extensiekit (draadloze ontvanger) van tado°. Laatstgenoemde moet direct worden bedraad op de CV-ketel. Voor de radiatoren zijn Slimme Radiatorknoppen nodig.


    U kunt hier meer over dit onderwerp lezen:

    https://support.tado.com/hc/nl/articles/115000550043

    https://support.tado.com/hc/nl/articles/115000533286

  • Dank voor de goede uitleg. Als ik de ketel instel op warm water van maximaal 45 graden, heb ik dan het risico van 60+ graden water door de vloerverwarming ondervangen of creeer ik dan een nieuw probleem?

  • Ben ik ook benieuwd naar!