Ongecontroleerde en te hoge temperaturen van thermostaat bij sturing door een van de kranen

Ik heb onlangs een slimme thermostaat geinstalleerd in de living, gekoppeld aan een 6tal slimme kranen gemonteerd in de slaapkamers. zodat deze apart bediend kunnen worden.

Wanneer echter één van de kranen in de kamers apart een hogere temperatuur vraagt (bvb. 18°=>20°), en daar iets meer tijd voor nodig heeft, dan gaat de temperatuur in de living (waar de thermostaat hangt) ook automatisch de hoogte in, vaak tot 26 à 27° (ook al staat de slimme kamer thermostaat slechts ingesteld op 22°).

Uiteraard is dit niet de bedoeling en leidt dit eerder tot een verhoogd energieverbruik ipv omgekeerd.

Enig idee hoe dit opgelost kan worden?


Mvg.

Kurt

Beste Antwoord

Antwoorden

  • Volgens mij kun je ipv slimme knoppen ook gewone thermostatische knoppen in de living installeren.
  • Ok. Bedankt voor jullie verduidelijking. @herminator, momenteel zitten er reeds gewone thermostatische kranen op de radiatoren. Ik denk dat ik eerst ga proberen door deze te vervangen door slimme thermostaten.
  • Eumm, ik kom hier een beetje op terug (na nog eens nagedacht te hebben). Stel de gewone radiatorthermostaat staat ingesteld op 21 en de kamerthermostaat op 15. Op zich niks aan de hand. Maar als je nu in een kamer anders dan de woonkamer warmte gaat vragen, gaat de woonkamer toch mee, omdat de radiatorthermostaten nog "open" staan. Dit kun je volgens mij alleen maar oplossen met slimme knoppen die de instelling van de kamerthermostaat volgen.