Welke merk/model hybride warmtepomp werkt ook met het OpenTherm protocol?

Beste mede-tado-enthousiastelingen,

Ik overweeg om een hybride warmtepomp aan te schaffen ter vervanging van mijn CV ketel.

Nu blijf ik evengoed graag gebruik maken van de OpenTherm communicatie tussen de tado en HR ketel die in een hybride warmtepomp aanwezig is. Wie is hiermee bekend en heeft voor ons een aanrader?

Aanleiding voor de vraag zijn de specificaties van anderszins geschikte kandidaat Daikin Altherma Hybrid 8kW, deze heeft echter enkel aan/uit schakeling maar wordt wel door tado ondersteund.

Welke hybride warmtepomp(en) ondersteunen OpenTherm?

Bij voorkeur modellen met en warmtecapaciteit van omtrend de 8kW?

Bij voorbaat bedankt voor de feedback!

Reacties

  • Ik ben bekend met warmtepompen maar ik ken geen merk die op opentherm kan communiceren. (als iemand dit wel weet hoor ik het graag). Dit komt voornamelijk dat een warmtepomp meer functies heeft dan verwarmen.

    Mocht je een oplossing willen zoals Tado, dan zou ik naar Hitachi Yutaki kijken. Deze kunnen communiceren met het platform Somfy (Sorry Tado). Somfy kan namelijk ook commuceren met Danfoss Z-Wave radiatorkranen. En met Somfy kan je ook je zonneschermen en Philips Hue lampen aansturen.

  • Hi Mars75, bedankt voor je reply. Interessant..

  • Voor de meeste grote merken zijn er modules/adapters beschikbaar die Opentherm communicatie mogelijk maken.

  • Michael
    Michael | Moderator

    @Mars75

    Als je een oplossing zoals tado° wil, kan je het best gewoon voor tado° gaan lijkt mij? ;)

    Zonneschermen en Phillips Hue zou je kunnen aansturen met Alexa, Google Home of Apple Homekit.

    @Arieanne

    Bedankt voor de info.

    Helaas kan ik niet zo snel een lijst geven. Het staat mij bij dat o.a. Itho Daalderop OpenTherm ondersteunt, maar ik zou dit alsnog persoonlijk navragen.

  • Als je "opentherm adapter" googled krijg je er gelijk al 3 te zien, namelijk voor ATAG, NEFIT en VAILLANT. Keuze genoeg dus.