Het Grote Archief

13468919

Reacties

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭

    Als je plastic beugeltjes erg belangrijk vindt zou ik aanraden om een 3d-printer te kopen of een kennis/collega te zoeken die er al een heeft. Daarmee kun je de raarste beugeltjes en klemmetjes maken voor wat je maar wilt, speciaal aangepast op je eigen situatie!

    Als je sommige mensen moet geloven wordt dit helemaal de toekomst. Alles wat je nodig hebt gewoon in huis produceren naar eigen wens of uitgaande van een bestand wat iemand anders al gemaakt heeft voor dat doel.

  • Volkomen mee eens, zelfs voor gewone radiator-verwarming is dit handig, want dat duurt ook nog wel een minuut of 20

  • Ik mis dit helaas in de app
  • Ik stel zelfde vast. De geolocatie-functie werkt niet naar behoren.

    Als ik thuis vertrek, schakelt de thermostaat automatisch uit als ik de ingestelde zone verlaat. Hier stelt zich geen probleem. Ik stel echter vast dat bij terugkeer, de app veel te laat reageert en blijkbaar dezelfde ingestelde zone hanteert om te reageren. De aanbevolen actieradius van <400 m maakt natuurlijk dat zelfs de radiatoren nog niet warm zijn als ik thuiskom. Een tweede zogezegde actieradius werkt mi niet. Ik heb de indruk dat de app niet kan volgen GPS gewijs, want op 500 meter van mijn huis zit ik buiten de grootste actieradius-cirkel en op 400 meter duik ik meteen in de kleinste actieradius-cirkel.


    Ik maak er al spijt van dat ik betaald heb voor deze "Geolocatie-functie". Wellicht zal men zeggen dat er iets schort met mijn ingestelde parameters. Ik heb nochtans de aanbevolen check-procedure gevolgd en meen niks verkeerd ingesteld te hebben, noch op mijn gsm, noch op de PC (locatie woonst). Dit geldt voor mijn gsm, maar ook voor deze van mijn huisgenoot.

    Het is voor mij trouwens een raadsel hoe de app kan weten wanneer de verwarming van op afstand te activeren rekening houdende met de ingestelde parameters (comfort, ..), afstand, buitentemperatuur, ... enz.

    Misschien kan Tado mij van antwoord dienen. Hopelijk doe ik iets verkeerd... .

  • Ik wil de instelling van het "woongebied" vergroten.

    Deze is nu maximaal in te stellen op 3000 meter. Dit is wel prettig bij het verlaten van de woning, maar veel te klein bij thuiskomst. De woning is altijd koud / onbehagelijk omdat de verwarming te laat aanspringt.

    Eigenlijk zou je twee situaties moeten kunnen instellen.

    Woning verlaten; dan is voor uitschakelen van de CV de 3000 meter prima

    Niemand thuis: dan bij het benaderen of "binnen dringen" van de ingestelde geofence kan dan de afstand prima 10 km of meer zijn

    Tot dat dit mogelijk is, zou ik de huidige instelmogelijkheid van 3000 meter opgehoogd willen zien tot 15 km

  • Ik wil de instelling van het "woongebied" bij aankomst - rijden naar huis - , vergroten.

    Deze is nu maximaal in te stellen op 3000 meter. Dit is wel prettig bij het verlaten van de woning, maar veel te klein bij thuiskomst. De woning is altijd koud / onbehagelijk omdat de verwarming te laat aanspringt.

    Eigenlijk zou je twee situaties moeten kunnen instellen.

    Situatie woning verlaten; dan is voor uitschakelen van de CV de 3000 meter prima

    Situatie niemand thuis; dan bij het benaderen of binnen dringen van de ingestelde geofence kan dan de afstand prima 10 km of meer zijn

    Tot dat dit mogelijk is, zou ik de huidige instelmogelijkheid van 3000 meter opgehoogd willen zien tot 15 km

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭

    Wat je wilt is uiteraard geen vaste cirkel, maar iets wat "slim" is. "slimme geofencing" zou Tado het kunnen noemen.

    De bedoeling is dat het systeem niet zozeer kijkt hoe ver je van huis af zit, maar of je je van je huis af beweegt of er naar toe. Bij er vanaf bewegen kan de verwarming meteen uit. Bij ernaartoe bewegen moet het slim worden en zou hij de reistijd moeten inschatten aan de hand van de snelheid en afstand, en zou ie een tijdsduur moeten berekenen voor het van te voren inschakelen van de verwarming (net zoals bij inschakelen via het schema met "vroege start").

    Op het moment dat je geschatte aankomst binnen die tijdsduur gaat komen zou hij de verwarming in moeten schakelen, zodat als je thuiskomt de boel op temperatuur is.

    Bijvoorbeeld als je dagelijks van je werk naar huis rijdt maar er is zo nu en dan een file waardoor je veel langzamer gaat dan als er geen file is, dan kan hij de verwarming ook later inschakelen.

  • Ik denk dat we het eens zijn dat de "geolocatie" functie niet optimaal werkt. Zeker bij terugkeer werkt dit niet naar behoren en zoals beloofd. Heb ik spijt dat ik 25 € betaald heb voor activatie van deze functie.... !

  • B79
    B79 ✭✭✭
    Geofencing is naar mijn mening toch iets wat persoonlijk moet zijn of het werkt of niet. Voor mij werkt het niet. Het zou beter zijn om het bv aan een navigatiesysteem te koppelen die weet wanneer je thuis aankomt. Die koppeling inbouwen zal heel lastig worden. Met een straal van 3 km heb ik niet voldoende om het huis warm te krijgen.
    Als ik een uur van mijn huis zit zeg ik in de auto de verwarming op afstand handmatig wel aan.
    Al is dit wel een hele uitdaging tijdens het rijden omdat het met een stom schuifje moet. Een plus en min knop zou handiger zijn.
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭

    Wat ook zo dom is, is dat er niet simpelweg een knopje is waar je op kunt drukken voor "ik ben nu thuis" of "ik ben nu niet thuis".

    Dat zou je dan nog kunnen gebruiken om onderweg of op je werk de ketel aan te zetten als je naar huis gaat.

    Maar ik snap wel waarom Tado botweg weigert deze optie toe te voegen: dat zou de waarde van Geofencing en daarmee de kans dat mensen daar een betaald abonnement voor afsluiten doen verminderen.

  • De melding per email & push bericht dat de batterijen van een device binnenkort leeg zijn is handig (hoewel dat nog steeds te vaak het geval is ;)).

    Heb je echter in 1 zone bijvoorbeeld 2 thermostartknoppen die worden aangestuurd door 1 thermostaat, dan wordt door de afzonderlijke thermostartknoppen geen melding gegeven dat de batterijen vervangen dienen te worden.

    Ik kwam hier achter aangezien ik dagenlang het idee had dat de voorzijde van onze woonkamer veel warmer was dan de achterzijde. Klopt, batterijtjes van de knop aan de achterzijde waren leeg. 1 verwarming moest de deze grote ruimte in z'n eentje verwarmen. Enkele weken later hetzelfde verhaal maar dan omgekeerd: knop aan de voorzijde leeg zonder waarschuwing.

  • HGB
    HGB ✭✭✭

    Merkwaardig. Zowel voor een zone met 1 wandthermostaat plus 1 radiatorthermostaat als voor een zone met enkel 2 radiatorthermostaten krijg ik altijd per apparaat meldingen. En voor een zone met 1 wand en 2 radiatorthermostaten gebeurt dat niet?

  • B79
    B79 ✭✭✭
    Is het een idee om de verandering van temperatuur met plus en min knoppen te maken?
    Ik ben voor het mijn werk door het hele land bezig.
    Ik weet dat mijn huis een redelijke tijd nodig heeft om warm te worden. Een ruime afstand voordat ik thuis kom probeer ik in de auto al de verwarming aan te zetten. Maar met dat schuif knopje lukt dat gewoon niet. Je zit veel te snel te hoog of te laag.
    Geolocatie werkt voor mij niet. Dit werkt tot 3000 m. Het zal hooguit werken als ik het laatste stukje op een ezeltje afleg. Maar mijn voorkeur is toch om met mijn moderne auto tot aan de deur te rijden.
    Een andere manier van verhogen zou wenselijk zijn.
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭

    Wat je nodig hebt is een knop waar je op kunt tikken (gewoon de Thuis/Afwezig knop) en waar je zegt: ik ben nu thuis, negeer de geolocatie (of ik ben nu afwezig).

    Dan hoef je ook niet meer aan de temperatuur te frutselen.

    Als je even op het forum kijkt zie je dat veel mensen hier om vragen. En dat Tado niet luistert naar gebruikerswensen.

  • Een niet ondersteunde variant (maar werkt wel goed!) is het plaatsen van een Tado knop in de aanvoer van de vloerverwarming. Zo werkt het bij mij al maanden helemaal naar behoren. Je dient dan een extra thermostaat kraan in de aanvoer te plaatsen en plaatst deze in de zelfde ruimte als de thermostaat (=woonkamer) zodat die de temperatuur meet. Scheelt ook een investering van de extensie kit.
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭

    Je moet die kraan dan wel in de aanvoerleiding erbij plaatsen (dus leiding doorzagen en kraanvoet monteren), niet denken "hee er zit al zo'n kraan daar haal ik de kop vanaf en zet ik de Tado kraan op" want die kraan die er al zit is niet voor de ruimtetemperatuur maar voor de watertemperatuur in de vloer.

  • Waarom maken jullie de thermostaat knop niet gelijk aan de basis unit waarbij je de graden per 0,1graden kan instellen.

    In sommige ruimtes zou een halve graad hoger al voldoende kunnen zijn, nu dien ik een hele graad om hoog te moeten.

    Voorstel graden instelling gelijk aan de basis muur unit!

  • HGB
    HGB ✭✭✭
    januari 2020 aangepast

    Daar is al vaker om gevraagd op zowel dit forum als op de anderstalige Tado communities. Tado zegt dat dat niet kan i.v.m. de displays op de knoppen. Er zijn oplossingen bedacht om het probleem van de displays aan te pakken. Kijk eens op het Tado topic op Tweakers: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1661437?data%5Bfilter_keywords%5D=0%2C1%20graad%20nauwkeurig

  • Het ding weegt toch niets. Gewoon een stukje dubbelzijdige tape of plakkussentje. Beetje overdreven om zoiets met een 3D-printer te willen oplossen.

  • Geofencing, met of zonder abonnement, is zelfs als het perfect werkt een nutteloze functie. Je wilt toch gewoon grip hebben op het systeem en het of aan- of uitzetten wanneer je maar wilt.

    Maar dat wilt Tado niet. Dit is hun verdienmodel. (Alsof we niet toch al teveel betaald hebben, voor alle hardware die we van hun hebben aangeschaft.)

    Alle softwarekeuzes die ze gemaakt hebben, zijn erop gebaseerd om het gebruik zo onaantrekkelijk mogelijk te maken. Zodat je wanhopig genoeg bent, om te gaan betalen voor Geofencing. Maar helaas lost dat het ook niet op.

  • Hi! Wanneer ik de thermostaat knop handmatig hoger of lager zet (zowel op de knop als via Google Home), wordt er een temperatuur ingesteld die mijn slimme schema overruled. Het gevolgd: ik vergeet dat de temperatuur op mijn zolder handmatig is verhoogd en de verwarming blijft 4 dagen aanstaan. Verzoek tot functie om een schakelaar bij de instellingen van de app in te bouwen met:

    Handmatig overrulen AAN: Dit is hoe het nu gaat. Draaien aan de knop resulteert in een oneindige temperatuurwijziging.

    Handmatig overrulen UIT: Temperatuur wordt gewijzigd, tot het volgende temperatuursblok ingesteld in het slimme schema.
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Instellingen -> Kamer selecteren -> Handmatige bediening op het tado⁠° apparaat -> Instellingen wijzigen op het tado⁠° apparaat start de handmatige bediening. Kies hoe lang deze actief dient te blijven. -> Tot de volgende automatische verandering.


  • Ik beheer 7 studentenwoningen met in totaal 42 huurders. Graag zou ik GEOFENCING per radiator knop willen hebben. Ik denk dat er enorm veel studentenwoningen dit principe nodig hebben

  • Goedendag

    Sinds twee weken nu de Smart thermostaat in gebruik, waarbij ik tegen een instelling aangelopen ben, welke bepaald niet Smart te noemen is n.l. de Smart Schedule.

    Je maakt een schedule, 07:00 - 22:00 op 20'C, dan 22:00 -07:00 op 17'C, als je in bed ligt hoeft naar mijn mening de verwarming niet voluit, maar ook als je 18 of 19' kiest is het probleem hetzelfde n.l. wat gebeurd er.

    Als een van mijn gezinsleden de temperatuur voor 22:00 veranderd heeft naar b.v. 21'C dan overruled deze setting de Smart schedule met het gevolg dat de hele nacht de verwarming blijft branden om de 21'C vast te houden. M.a.w. iedere avond voordat we naar bed gaan moeten we nakijken op er iemand in de familie de temperatuur setting van 20'C veranderd heeft.

    Dit lijkt mij in strijd met het principe Smart, sterker nog, mijn oude Honeywell Chronotherm veranderde om 22:00 wel de temperatuur automatisch naar 17'C , ongeacht op welke temperatuur instelling die stond.

    Mijn inziens moet de "Until you cancel" optie eruit, de temperatuur kan handmatig hoger of lager gezet worden, maar op het ingestelde schedule moment moet de temperatuur terug naar de opgegeven waarde.

    Verneem graag of anderen ook tegen dit probleem zijn aangelopen.

    Gr. Maarten

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Instellingen -> Kamer selecteren -> Handmatige bediening op het tado⁠° apparaat -> Instellingen wijzigen op het tado⁠° apparaat start de handmatige bediening. Kies hoe lang deze actief dient te blijven. -> Tot de volgende automatische verandering.


  • Jwoo
    Jwoo
    februari 2020 aangepast
    Bedankt Rob, dat is inderdaad de manier. Vanuit user perspective zou ik die instelling als standaard verwachten. Bovendien is de instelling niet echt duidelijk in het tonen dat deze optie gewijzigd kan worden. :)
  • Beste, deze optie werkt niet bij mij. indien iemand aan de knop draait houdt hij deze stand aan, ook al staat er " tot volgende automatische instelling" Hoorde ook van een collega dat hij hetzelfde probleem heeft? hoe komt dat?

  • Goedemorgen,

    Ik zou het fijn vinden dat ik vanaf enige afstand toch al, wanneer gewenst, kan zien hoeveel graden het thuis is. Kon bij mijn oude thermostaat wel afgelezen worden op enige afstand.

    Omdat de radiatorknop op batterijen werkt, is dit niet raadzaam ook hiervoor te laten gelden.

    Graag de optionele mogelijkheid om het display vd thermostaat aan te houden.

    mvg

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭

    De thermostaat werkt ook op batterijen! Dus daar kan dat ook niet bij.

    (er is helaas gekozen voor de stroomvretende LED display ipv de bij andere merken gebuikelijke LCD die veel zuiniger is en meestal ook een veel betere resolutie heeft zodat je er veel meer mee kunt)

  • Ik denk dat een handleiding voor Dummies hier op z'n plaats is.

    Waar vind ik "instellingen" gezocht en gezocht....... in de App?, logisch toch, nee hoor. in de thermostaat,? ook logisch toch, geprobeerd een Nederlandse handleiding te vinden, tot nu toe alleen een Engelse. Uiteindelijk na veel zoeken op de website van TADO terechtgekomen en eens ingelogd. BINGO!!!

    Aan de ontwikkelaars de boodschap zorg dat belangrijke instellingen makkelijk en logisch te vinden zijn in dit geval gewoon in de App bij de Tab Smart Schedule, logisch toch...of moeten we het maar op een Dummy houden, heb ik ook vrede mee...:) alleen mijn definitie van Smart heeft bij TADO toch wel een deuk opgelopen.

Deze discussie is gesloten.