Open therm begrensd op 70 graden.

Mijn tado slimme thermostaat draait hier nu 2 maanden. Over de werking ben ik zeer tevreden.
Mijn oude thermostaat werkte zonder open therm. De cv ketel stookte het water tot 90 graden als dat nodig was. Zelf had ik hem terug gezet naar 80 graden. Dit had ik echt nodig om het huis snel warm te krijgen.
Nu loopt alles over de open therm communicatie maar zie dat de ketel het water maar tot 70 graden verwarmt. (Type ketel is een intergas van 11 jaar oud)
Weet iemand of je deze instelling kan aanpassen?
Ben mij suf aan het zoeken geweest op internet bij tado en intergas. Maar er is nergens iets over te vinden.
Heb contact gehad met tado via mail. Het schijnt wel aangepast te kunnen worden. Alleen de dienstverlening van deze club is nou niet heel erg snel.

Antwoorden

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭

    Bij opentherm wordt je ketel niet voluit gestuurd zoals bij een aan/uit thermostaat.

    De sterkte waarop de ketel brandt en dus de temperatuur van het water wordt geregeld aan de hand van het temperatuurverschil wat overbrugd moet worden en hoe snel dat moet gaan.

    Helaas kun je "hoe snel dat moet gaan" niet zelf instellen. Als je "vroege start" instelt in de Tado dan gaat ie wel een uur van te voren langzaam opwarmen. Dat zou ik ook best wel graag sneller laten gaan zodat ie korter vantevoren bezig is.

    Op zich is het wel zo dat de ketel een veel beter rendement heeft als ie niet voluit brandt waardoor het beter is om hem terug te regelen, maar in mijn slecht geisoleerde huis ben ik nu een uur langer dan nodig aan het stoken en dat zal vast ook weer gas kosten (als het koud is en de ketel gaat uit is na een half uur de temperatuur al behoorlijk gedaald).