[Released] Losse temperatuurvoeler

HGB
HGB ✭✭✭

Een oude wens: een losse temperatuurvoeler die in een zone de temperatuur meet en doorgeeft aan het systeem. Hiermee kan het probleem van de te dicht bij de warmtebron geplaatste slimme thermostaatkraan worden opgelost. Niet het standaard Tado antwoord dat dat met een Slimme Thermostaat kan, die is daar veel te duur voor!

«1

Reacties

  • Helemaal mee eens. De huidige "additionele thermostaat" is een overkill aangezien je de aansluitingen voor CV kabel of relais schakeling niet kunt gebruiken. Graag dus een nieuwe (kleinere) additionele temperatuur sensor.
  • Een optie is om de temperatuur-compensatie te gebruiken.
  • HGB
    HGB ✭✭✭

    Dat doe ik al, maar dat is geen echte oplossing. Nog steeds wordt de temperatuur op een verkeerde plek gemeten. Resultaat is dat de ruimte soms te koud, soms te warm is.

  • HGB
    HGB ✭✭✭
    maart 2019 aangepast

    Ook op het Tado forum op Tweakers komt dit euvel regelmatig terug, b.v. op deze pagina:

    https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1661437/0


    Als ik mijn knop via de api uitlees zie ik wel een temperatuur op 2 digits nauwkeurig (20.59 nu).


    @tado het is al vaker gesteld  , er zou een simpele variant van de wand thermostaat moeten komen welke je centraal kan ophangen en een heel stuk goedkoper is dan 129 euro..... Idee: Sloop die knop uit elkaar, haal het motor gedeelte er uit, prop het in een nieuw doosjes en klaar (hardware technisch dan) 


    @NLAnaconda er is een poormans solution, heb ik getest, werkt, alleen is bij een temperatuurs instellings verandering op dat moment niet nauwkeurig. (momenteel niet in gebruik, scriptje draait dus niet)


    maak een bash scriptje waarin je:

    - lees via de api de huidige temperatuur uit (dit is de actuele temperatuur +/- de offset)

    - lees via de api de temperatuur offset uit

    - lees de actuele temperatuur uit via een losse sensor (bv een arduino met DHT22)

    - doe een rekensommetje van wat de nieuwe temperatuur offset moet zijn

    - schrijf via de api de nieuwe offset weg

    - herhaal dit iedere 5 minuten


    zoals gezegd: werkt wel, maar is niet heel fraai

  • @Florian

    Een additionele thermostaat is ook nog eens veel duurder, iets goedkoper: je kan ook een extra knop kopen en die los in de ruimte leggen op de beste plek en die als hoofdthermostaat gebruiken.


    Beter stoppen ze de hardware in een los doosje, verwijderen ze overbodige zaken zoals de motor. Dit zal het comfort en accuraatheid per kamer ontzettend verhogen.

  • Ik sluit me hierbij aan iets wat net zo groot zou zijn als de bridge die de temperatuur verder in de kamer meet. Mijn bank staat nu voor de kachel dat beïnvloedt de thermostaat enorm. Hij staat nu op -8 om een beetje goede meting te hebben als hij aan gaat.
  • HGB
    HGB ✭✭✭

    Eigenlijk is het heel gek dat Tado geen eenvoudige losse temperatuursensor levert als je ziet hoeveel vraag er is en hoe simpel het moet zijn er een te maken. Zie ook de Engelse https://community.tado.com/en-gb/discussion/459/launch-an-external-temperature-sensor-for-the-smart-radiator-thermostats#latest en Duitse communitiy https://community.tado.com/de/discussion/616/kabelgebundener-fernfuehler-an-heizkoerperthermostaten

  • ^^^ dit

    Een goedkope losse (derde partij) temperatuur sensor, en een manuele Home/Away toggle in de app. Tot zolang is het moeilijk dit systeem aan te raden.

  • Het zou prettig zijn als Tado binnenkort met een losse temperatuur en humidity sensor komt. Een ‘Slim systeem’ als dit zou niet uitgebreid hoeven te worden met sensoren van andere partijen om het naar behoeven te laten werken.

    Op dit moment gebruik ik de slimme thermostaatknop uit een andere kamer om de temperatuur en vochtigheid in een andere (oud huis, dus slechte isolatie) kamer op pijl te houden. Deze knop/sensor heb ik op mijn bureau liggen, op enige afstand van de twee radiatoren, die uiteraard ook van slimme knoppen zijn voorzien.

    Maar dit vind ik een dure en omslachtige oplossing.

    Komop Tado, kom met een leuke muur/tafelsensor voor ~€15,00
  • Temperatuur sensor zal een fantastische toevoeging zijn aan de slimme radiatorknoppen.
  • Een losse temperatuur sensor = eigenlijk een nieuwe thermostaat. Bij mijn huidige systeem was de ruimtethermostaat vergelijkbaar in prijs als een thermostaat en qua hardware lijkt het me ook goedkoper te maken dan de radiator kraan.


    Ik snap dat er kosten gemaakt zijn in software ontwikkeling voor het aansturen van de diverse verwarmingssystemen dus wellicht kunnen jullie de thermostaat een beetje redesignen (zonder externe aansluiting) en voor veel minder verkopen (bijv. 25-30 euro)

  • Helemaal eens.
    Offset werkt niet, want op moment van verwarmen is de offset hoger dan in periode dat de warmte zich door de ruimte verdeeld.
  • Ik zou zo iets ook graag gebruiken om in de app een kamer te kunnen aanmaken waar ik geen tado aansturing gebruik (kelder/garage) om daar de temperatuur en belangrijker de vochtigheid iets in de gaten te kunnen houden.

  • Koppelingen naar andere domotica is wat dat betreft ook een oplossing. Ik heb bv Netatmo spul in huis en zou bv voor de buitentemperatuur graag mijn eigen Netatmo thermometer gebruiken omdat dát de temperatuur is bij mij buiten. Niet de temperatuur van een weerstation ergens anders in de stad. Ik zit op de 20ste verdieping en dat is een andere temperatuur als op begane grond in de tuin van een tussenwoning...

    Maar dat geldt ook voor andere thermometers die men zo in huis kan hebben. Een mogelijkheid om de spullen van elkaar te gebruiken zou sowieso het gebruik van domotica wat kunnen stimuleren, want nu verzint iedereen zowat alles voor zichzelf. Slim als je alleen aan marktaandeel denkt, maar niet elke consument wil graag gevangen zitten.

  • Makkelijkste blijft gewoon dat Tado een losse vrij goedkope maar nauwkeurige kamerthermostaat moet ontwikkelen die je kan kopen om per zone de temperatuur beter te regelen. Ik ondervind ook dit probleem. Heb gistere alles geinstalleerd. Ben er heel tevreden over maar enige minpunt tot nu toe is dat de temperatuur niet goed wordt aangegeven op kamers met alleen radiatorknop. Woonkamer werkt prima met de thermostaat.
  • Ik heb sinds een maand het Tado systeem in gebruik en ook ik wil snel een temperatuur voeler die ± 2 tot 5 meter van de radiator of convector put kan worden geplaatst. In de convectorput kan niet de temperatuur worden gemeten die in de kamer heerst. Nu lees ik in diverse berichten dat Tado een 'goedkopere' kamerthermostaat moet ontwikkelen om o.a. dat probleem op te lossen. Die suggestie begrijp ik niet. Want een centrale thermostaat meet weliswaar de temperatuur in de ruimte en niet vlak bij de radiator. Maar bij het bereiken van de gewenste temperatuur in die kamer worden de radiatoren of convectoren niet afgesloten en als in een andere ruimte een gewenste temperatuur nog niet is bereikt blijven de radiatoren en convectoren in de ruimte met kamerthermostaat warm water krijgen en zal de gewenste temperatuur worden overschreden. Ik ben erg benieuwd wat de gedachtegang is achter die kamerthermostaat wan waarschijnlijk mis ik een stukje van de film.

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭

    Ja je mist dat het een flexibel systeem is waarvan de software bepaalt hoe het werkt.

    Een systeem zoals Tado kan voelers en acties op een willekeurig te configureren manier aan elkaar koppelen. dus het ligt helemaal niet vast wat er gebeurt als de thermostaat meet dat de temperatuur bereikt is, dat kan net zo goed het dichtzetten van de kranen als het stoppen van de ketel zijn. wat er gebeurt kan er van afhangen wat andere kranen en thermostaten aangeven.

    Bij Tado is het zo dat je zelf e.e.a. kunt inrichten door ruimtes te definieren en daar thermostaten en kranen in te zetten, maar Tado zelf kan nog veel meer doen.

    Of het "een slimme thermostaat" heet of "een losse temperatuurvoeler" dat maakt helemaal niet uit, het is maar hoe het geprogrammeerd is.

    Het lijkt me ook niet nodig iets nieuws te ontwikkelen, zo'n "slimme thermostaat" kost niet meer dan een tientje als je die in China laat produceren (minder wellicht). Waar ze creatief moeten zijn is het zodanig samenstellen van paketten dat een klant met een uitgebreid systeem bijvoorbeeld 5 thermostaten en 8 kranen kan bestellen zonder de hoofdprijs voor die thermostaten te betalen, terwijl op hetzelfde moment een klant die alleen een thermostaat bestelt en helemaal geen kranen heeft niet weg komt met het voor 20 euro bestellen van alleen een thermostaat. Die moet op de een of andere manier die 150-200 euro binnen brengen voor het zijn van klant, wat je nu doet door thermostaat en bridge te kopen, terwijl die apparaten dat puur kwa hardware bij lange na niet waard zijn.

  • HGB
    HGB ✭✭✭

    Vandaag (10-01-2020) ook weer bijdragen over dit onderwerp op https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1661437/0 .

    Kom op Tado! Doe er uw voordeel mee. Bied gebruikers die al meerdere zones hebben met één wandthermostaat en die ontevreden zijn over de werking van de radiatorthermostaten, een goedkope extra wandthermostaat aan. Pas de firmware desnoods aan zodat de thermostaat alleen als extra voeler gebruikt kan worden.

  • B79
    B79 ✭✭✭
    Als er een eenvoudige temperatuur sensor zou zijn die alle slimme dingen niet heeft. Koop ik er direct nog 4.
    Een slimme thermostaat als voeler is echt overkill.
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭

    Welke slimme dingen denk jij dan dat die thermostaat heeft die je dan niet nodig hebt?

    De thermostaat van Tado is relatief dom. Het enige wat je zou kunnen uitsparen in "alleen een sensor" is het relais. En dat zou je ook al weg kunnen laten als je een modulerende regeling hebt.

    De "slimheid" van het systeem zit in de koppeling met internet en de server die in de cloud staat waarmee men schema's regelt, bepaalt of je wel of niet thuis bent, wat het weer buiten is, etc etc. Daar is de "slimme thermostaat" zelf helemaal niet bij betrokken, dat is gewoon een apparaatje met een temperatuur en vochtigheid voeler, een knopje, een LED display, een relais, een radio voor de draadloze verbinding en een simpele microprocessor om het allemaal aan elkaar te koppelen.

    Het meeste daarvan heb je ook nodig in een "eenvoudige temperatuur sensor" die deelneemt aan het systeem. Het display zou je kunnen weglaten maar hoe lang duurt het dan voor er hier weer menen komen met "kan er geen display op die temperatuur sensor want ik wil kunnen zien hoe warm het in de kamer is"?

    M.a.w. op de hardware valt niks te besparen. Het moet uit de prijsstelling komen die Tado hanteert voor de thermostaat onder de aanname dat een in gebruik zijnde thermostaat ook bediend moet worden vanuit de cloud server, dus daar betaal je ook voor. Mensen die 5 van die dingen hebben zouden daar korting op kunnen krijgen.

  • B79
    B79 ✭✭✭
    Ja dat is ook een optie natuurlijk. De prijs van een losse thermostaat omlaag brengen.
    En zodra je een bridge nodig hebt de volle prijs betalen.
    Het idee om 119€ Te betalen voor een sensor echt teveel.
  • Dank je Rob voor je uitgebreide antwoord. Ik snap je redeneringen. Begrijp ik het nu goed dat als er een centrale thermostaat in een ruimte hangt waarin diverse Tado radiatorkranen zijn aangesloten, deze zodanig met de kranen communiceert dat hij deze kan besturen? Oftwel: de kranen moeten open blijven als de kamerthermostaat zijn ingestelde temperatuur nog niet heeft behaald, terwijl de ingestelde temperatuur op de kraan volgens de kraan bereikt is?

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭

    Ja als je de boel zo configureert dat de thermostaat en de kranen in dezelfde ruimte zitten en de thermostaat als meettoestel is ingesteld dan werkt het zo.

  • Dat klinkt eeg goed, Rob, dank je wel. Ik ga maar eens uitvogelen hoe ik dit moet configureren. Moet de thermostaat verbinding hebben met de ketel of meet en regelt hij ‘alleen’ de kranen.

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭

    Er hoeft geen draad te zijn naar de ketel als je dat bedoelt. Mag wel als dit de enige thermostaat is, maar in plaats daarvan kun je ook een extemsiekit bij de ketel hebben zodat je daar geen draad heen hoeft te trekken.

    En natuurlijk heb je ook altijd nog een internetbridge. Die spullen hebben onderling een draadloze verbinding.

  • HGB
    HGB ✭✭✭
    januari 2020 aangepast

    N.a.v. vragen op de Engelstalige community over dit onderwerp (losse temperatuurvoeler) kwam een reactie van een Tado medewerker. De reactie zegt niet zoveel, in de afgelopen 3 jaar is er al meer aangekondigd, maar wie weet.

    25 Jan, 13:06 CET 

    Hello,

    I can confirm that cases such as your's are being taken care already. Unfortunately, I am not in the position to give you exact information but I can confirm that our engineers are working on a solution.

    Kind regards,

    Amar

    Hopefully we will be provided with a solution, but the more people that raise a ticket rather than just post a discussion, the more likely and the more urgency they will give to resolving this problem.

  • Het probleem doet zich In een andere vorm ook voor in een situatie waarbij de woonkamer met een centrale tado thermostaat een aantal radiatoren in de woonkamer met tado radiatorknoppen aanstuurt (en viceversa).

    Als er ‘s-avonds een gordijn dicht moet waaráchter zich een radiator met tado radiatorknop bevindt dan blijft die radiator gewoon reageren op de centrale tado thermostaat, en werkt niet onafhankelijk.

    Dus als het kouder wordt in de woonkamer dan draait die radiator áchter het gordijn vol mee, en verwarmt de ruimte áchter het gordijn......

    Draai ik die specifieke radiatorknop dan op een lagere temperatuur omdat zonde is van het verwarmen, worden alle radiator knoppen en de centrale radiator thermostaat ook op die lagere temperatuur ingesteld.....

    Dit is op te lossen door de ‘gordijn’ radiatoren een aparte zone / kamer te geven maar er zijn al te weinig zones beschikbaar (max 10 bij het plaatsen van een centrale radiator thermostaat).

    Dus uitbreiding van het maximaal aantal zones / kamers tot 16 of 20 zou helpen.

    Of een soort Master (centrale thermostaat) - Slave (radiatorknop) waarbij ik tijdelijk een tado radiatorknop even loskoppel van de centrale tado thermostaat

    By the way, ook het maximaal aantal tado radiatorknoppen die op de zone van de centrale tado thermostaat (is nu 6) zou ik prettig vinden.

    Iemand nog ideeën?

  • Rokil
    Rokil
    februari 2020 aangepast

    De radiatorknop is nu nutteloos voor mij. Binnen 5 minuten nadat de radiator aangaat, geeft de tado aan dat de gewenste temperatuur bereikt is en draait de knop dicht. De kamer is dan nog 18 graden, maar volgens tado 21.

    De ingestelde temperatuur verhogen naar 25 graden helpt een iets, want nu schakelt tado de radiator 2 minuten later uit. De temperatuur in de kamer is nog steeds 18 graden.

    De temperatuurcorrectie werkt ook niet, want ik moet hem zover aanpassen dat tado in de vroege ochtend denkt dat het bijna vriest in de kamer.

    Tado geeft als oplossing de slimme thermostaat te gebruiken in de kamer om die temperatuur-gegevens te gebruiken. Nogal een dure oplossing! Zeker als je meerdere kamers hebt. Dan zou ik dus 5 slimme thermostaten moeten aanschaffen van €200,- per stuk. En dan nog 8 'slimme' radiatorknoppen. Lijkt me voor tado wel handig, maar voor mijn uitgaven niet!

    +8 dus voor een externe temperatuursensor!

    Fibaro heeft ook zo'n externe sensor en die zijn al aan te schaffen voor minder dan €20,- , dus zo moeilijk en duur hoeft het toch niet te zijn tado....

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭

    Een losse slimme thermostaat kost 130 euro ipv 200 euro.

    Tuurlijk, die zou ook best voor 20 euro te verkopen zijn als je puur naar de fabricagekosten kijkt, maar Tado kiest er kennelijk voor om flink te verdienen op de hardware en daaruit de "service" te bekostigen.

    Bij Fibaro betaal je weer meer voor de controller waar je mee begint. Bij een uitgebreid systeem zoals je hebt is dat waarschijnlijk een betere keus ja, omdat het dan voordeliger is uit te breiden.