Naregelen opwarmsnelheid Intergas HRE
Bij het verwarmen in de ochtend valt op dat de temperatuur flink (1 1/2 graad) over de gewenste waarde van 20 graden heen schiet. Ik had gehoopt op een afvlakken van de stijging zodat de gewenste temperatuur min of meer asymptotisch bereikt wordt. Ik heb een Intergas HRE24/18 en regel met draadloze temperatuursensor X met idem ontvanger en 5 thermostatische ventielen X. Aangesloten volgens de instructies. Is dit nog nauwkeuriger bij te stellen? Ik heb de aanvoertemperatuurcompensatie ingesteld (60)
Beste Antwoorden
-
Dit is helaas zoals een PID regeling werkt.
0 -
Vermogen van je ketel lager instellen, of de flow door de radiatoren verlagen
Traditioneel is een cv verwarming gemaakt om in 1 keer de gehele woning op te warmen.
Bij verwarming per kamer zoals met Tado is het vermogen veel te veel.
@Andreplusplus:
Je kunt het wel beter krijgen, alleen is bij Tado niets instelbaar je helaas.
Zelf gebruik ik een andere PID regeling bij mijn Tado installatie, daarbij maak ik gebruik van "setpoint weighing" waardoor de overshoot bijna nihil is.1 -
Waarom kun je niks instellen op je ketel omdat je huurt?
PID kun je zoals eerder genoemd niet veranderen.
Op de ketel kun je afhankelijk van merk en type het volgende aanpassen:
Max vermogen
Max aanvoertemperatuur.
Max flow.
Verder kun je door het instellen van de voetventielen van je radiatoren (mits die er op zitten) de flow instellen.0
Antwoorden
-
Beide reacties zijn "geliked", maar dat er niets aan te doen is bevalt me natuurlijk niet. Misschien kan Douwe mij vertellen hoe ik de flow kan verlagen of de PID veranderen, waardoor overshoot vermeden wordt. Ik kan niet te veel veranderen aan de ketel, want ik huur. Tot nu toe dacht ik dat het moduleren de overshoot moet voorkomen Het diagram van Andreplusplus schetst mijn vraag overigens uitstekend. Beiden bedankt.
0 -
Omdat ik huur mag ik niets veranderen aan de hardware. Mijn thermostatische kraan is al vervangen door een handkraan. Die moet ik nog terugvervangen. En voetventielen zijn er niet. Het gaat me te ver om die te gaan monteren. Dus blijft over de aanvoertemperatuur. Ga ik proberen.
0