Tapwater

Ik heb recent een Tado thermostaat geinstalleerd en binnenkort komen hier nog de radiatorknoppen bij in de verschillende ruimtes. De vraag die ik heb is hoe je het beste kan omgaan met het tapwater. Nooit geweten dat je dit apart kan instellen bij Tado, de vorige (Toon) was dat in ieder geval niet in te stellen volgens mij. Ik heb er eigenlijk nooit iets mee gedaan.

Ik had via het slimme schema de verwarming uitgezet om 2230 uur, niet wetende dat ie dan ook het verwarmen van het water uitzet. Minuten lang gewacht toen ik wilde douchen...

Kan ik iets slims doen met het verwarmen van het tapwater, moet ik ergens rekening mee houden (legionella) ? Ik heb het nu zo ingesteld dat er tussen 0000 en 0600 uur geen verwarmd water nodig is.

Hoor /lees graag wat advies of tips hierover.

Beste Antwoord

• JoeyJoey | Moderator
    Antwoord ✓

Beste Moj0140,

Bedankt voor uw vraag,

Niet alle ketels geven de optie om tapwater aan te sturen bij een combi-ketel, maar zelfs wanneer dit wel mogelijk is wil dit alleen zeggen dat er eigenlijk enkel warm water direct bij aanvraag beschikbaar is (warm water kraan openen). Voor de rest wordt er niets gedaan omtrent het warme water. Wat tado° in dit geval eigenlijk doet is, indien dat u de comfort modus van u ketel aan heeft, een gedeelte van het water voorverwarmen en warm houden, zodat u meteen warm water heeft als u de kraan open doet en niet te lang moet wachten vooraleer het water warm is. Indien u de watercontrole van tado° af zet, dan doet deze dat niet en dan krijgt u warm water wanneer u de warm water kraan opendoet met mogelijke vertraging van het warme water.

Wanneer u dus de Slimme Schema voor warmwater dus op UIT hebt staan tussen 00:00 en 06:00, dan schakelt u alleen het voorverwarmen en warm houden uit.

Legionellabescherming is ook alleen beschikbaar voor bepaalde ketels. Hiervoor kunt u ten alle tijden contact op nemen met ons ondersteuningsteam via het contactformulier:

Of via onze Live Chat (gele chatbox linksonder):

Vriendelijke groeten,

Joey

Antwoorden

• Rob2Rob2 ✭✭✭

Dit is al eerder bediscussieerd op het forum, zoek even terug zou ik zeggen.

(en dat geldt wel voor meer vragen die de laatste dagen gesteld zijn trouwens)

• Bedankt Rob2, gezelligheid.
Log In of Registreer om te reageren.