Thuis Algemene vragen en opmerkingen

Beveiliging van mijn WIFI netwerk en Two-step authentication of Two-step verification

Er is geen informatie op de Tado site mbt beveiliging van gegevens. En ik meen dat het Tado suysteem ook niet AV tested is - dat is een Duitse organisatie die de online veiligheid van IoT apparaten onderzoekt en een certificaat verstrekt. Ik heb Tado thermostaat en radiatorknoppen geïnstalleerd. Het werkt weliswaar uitstekend, maar ik maak me zorgen over de beveiliging van mijn Wifi netwerk thuis tegen hackers. Een onderwerp waar ik niets over vind bij Tado, behalve dan de verklaring dat veiligheid is geregeld 'zoals bij banken'.

Maar banken werken tegenwoordig met two-step identificatie om toegang door hackers tot netwerken beter te beveiligen. Die mogelijkheid heeft Tado niet. Wordt hier aan gewerkt en zo ja, wanneer is dit beschikbaar?

Waarom is Tado niet AV tested of AV gecertificeerd?

Dank. Het systeem werkt uitstekend en was eenvoudig te installeren (thermostaat met 4 knoppen voor 3 ruimtes) en is eenvoudig in het gebruik.

Beste Antwoord

• Rob2Rob2 ✭✭✭
    Antwoord ✓

Tado maakt geen gebruik van WiFi. Je Tado internet bridge is met een kabel verbonden met je router en heeft zelf een eigen radiosysteem dat niet compatible is met WiFi.

De Tado internet bridge maakt alleen 1 verbinding naar buiten, een https verbinding naar de server van Tado op internet. Als je je zorgen maakt over de beveiliging van je eigen netwerk dan kun je de Tado internet bridge op een aparte poort van je router aansluiten die een apart netwerk vormt (bijvoorbeeld voor IoT devices) en waar geen verbinding is met je lokale netwerk (computers en WiFi). Dan moet je router dat wel kunnen, natuurlijk. De betere routers kunnen dat en ik heb hier dan ook zo'n apart netwerk maar daar zit meer IoT spul op.

Voor het gebruik van de Tado app en internet site is het niet nodig dat je eigen computers verbinding kunnen maken met de Tado internet bridge. NIEMAND hoeft verbinding te kunnen maken met de Tado internet bridge. het is voldoende als de bridge zelf bij internet kan.

2-factor authenticatie van de website zou inderdaad iets toevoegen. Dat is er nu niet. Daar hebben anderen ook al naar gevraagd, maar zoals gebruikelijk komt daar geen reactie op. Tado reageert eigenlijk nooit als mensen vragen om functionaliteit toe te voegen. Ze "zetten het op een lijst" (vroeger stond die op de website maar die hebben ze weg gehaald) en verder gebeurt er niks. Het is meer dan 1.5 jaar geleden dat er voor het laatst nieuwe features zijn toegevoegd.

Antwoorden

• Hallo Rob2,

Wat fijn dat u zo uitgebreid hebt geantwoord op mijn vraag! Het is helemaal duidelijk. Ik meen nu ook ergens gelezen te hebben dat Tado binnenshuis niet het wifi netwerk gebruikt voor verbinding tussen de apparaten.

Ik heb een goede ASUS router en daarop heb ik al aparte wifi netwerken opgezet. Ik zal uw advies volgen en de Tado internet bridge op een apart netwerk met poort naar het internet zetten.

Het Tado Q&A antwoord (beveiliging zoals bij de banken) is te kort door de bocht, maar als nieuwe gebruiker heb ik nog geen ervaring met updates en zo. Ik werk met de nieuwste versie Tado 3+ en ik hoop wel dat dit nog meerdere jaren onderhouden gaat worden. Ze zullen ongetwijfeld aan een nieuwe versie aan het werken zijn achter de schermen als er al 1,5 jaar geen functionaliteit is bijgekomen. Ik hoop dan alleen dat de overgang naar de nieuwe versie dan eenvoudig is en geen nieuwe kosten met zich mee brengt.

Tot dusverre ben ik tevreden, alles werkte in 1x en instructies waren duidelijk. Ook de app is goed en niet overdone.

Nogmaals dank voor uw antwoord, en nog een fijne dag!

Met vriendelijke groet,

Rob

Log In of Registreer om te reageren.