Thuis Algemene vragen en opmerkingen

Eerste ervaringen.

Kenmerk van veel van dit soort gebruikersfora is dat er vooral problemen besproken worden. Graag wil ik mijn goede ervaringen delen. Het idee voor een slimme thermostaat ontstond, nadat wij sinds enige tijd een houtkachel hebben. Bovendien staat deze in een kamer ensuite. Meerdere verwarmingszones en op het moment dat de houtkachel aanging was de rest van het huis koud. Dat kan slimmer. Met tado kan dat zeer goed. Ik begrijp eerlijk gezegd ook niet wat er slim is aan slimme systemen, waarbij je niet iedere ruimte afzonderlijk slim kunt regelen.

Ik heb mij eerst goed ingelezen, omdat ik wilde weten of de tado goed met de Nefit Ecomline Excellent kon samenwerken. Bovendien nog een vraag gesteld aan support betreffende de woonkeuken. De radiatoren daar werden bediend door een Danfoss mechanische afstandsbediening met de thermostatische kraan in de leiding in een andere ruimte. Goed antwoord op gekregen. Uiteindelijk heb ik op de kraan een tado thermostatische knop als slave gemonteerd en de tado thermostaat verplaatst naar de keuken en daar dus ook de aansluiting naar de ketel geplaatst. Dit was ook beter omdat de voormalige thermostaat in de voorkamer hing, terwijl de houtkachel in de achterkamer staat. Beide ruimtes worden nu geregeld met een tado thermostatische knop.

Het plaatsen en verbinden is met de stap voor stap instructies via de app echt een peuleschil. Mijn thermostaatkranen van Danfoss zijn 32 jaar oud, maar het was met de adapter een fluitje van een cent.

Uiteindelijk heeft het wel wat meer tijd gekost, omdat ik een kraan vervangen heb en er een kraan iets anders gepositioneerd moest worden. Daarvoor moest ik het systeem aftappen. Bovendien heb ik de plek van de centrale aansturing op de ketel verplaatst van de voorkamer naar de keuken. Geen ingewikkeld verhaal. Kabeltje door de muur waar de mechanische afstandsbediening zat en kabel in de ketel aansluiten. Al met al een ochtend werk.

Alles werkt nu een kleine week. Systeem en ikzelf zijn nog aan het inleren, maar tot nu zijn mijn bevindingen uiterst positief.

Beste Antwoorden

• 18 februari aangepast Antwoord ✓

We waren een paar dagen weg. Hele systeem op afwezig. Bleek aan de andere kant van het land, dat een knop geen externe toegang meer had. Geen ramp natuurlijk, maar je wilt het niet. Enig speurwerk in de Ondersteuning leert, dat het met de plaatsing van de bridge te maken kon hebben. Nu had ik die direct aan het modem gehangen bij de voordeur. Voor de betreffende knop waarschijnlijk geen gunstige plaats. Daarom bij thuiskomst de bridge in de huiskamer geplaatst waar nog een ongebruikte ethernetkabel lag. Stom toeval, maar toen ik daar mee bezig was, bleek er in Duitsland een storing bij Vodafone te zijn, waardoor de servers van Tado niet meer bereikbaar waren. Dus gingen alle apparaten op geen externe verbinding. Tja dan ga je aan jezelf twijfelen. Ticket geplaatst en verder zoeken. Er kwam geen antwoord binnen de beloofde 20 minuten, maar na enige tijd wel een melding bij de serverstatus. (Linkje onderaan Ondersteuning)

Bij een probleem met externe verbinding dus eerst de serverstatus checken. Als alleen het cloud ledje op de bridge knippert zit het probleem dus niet bij jou systeem maar elders.

later in de middag toen de storing verholpen was en alles het weer deed ook een antwoord over de storing. Alles weer helemaal goed. Betreffende knop blijft nu goed verbinding houden, dus het lijkt erop, dat verplaatsing van de bridge de oplossing is.

• 20 februari aangepast Antwoord ✓

Er komt hier regelmatig voorbij, dat het niet logisch is, dat er geen aanwezig/afwezig knop is.

Probleem? Niet echt. Voor ons heeft het abonnement niet echt meerwaarde. Op de dagen, dat wij werken, is dat toch in een redelijk vast schema. Bovendien hebben we afwijkende werktijden. Dan voldoet het slimme schema uitstekend. Dus heb ik de melding afwezig normaliter ook uit staan. Gaan we meerdere dagen weg, zet ik de manuele geofencing weer aan. Kort nadat we weg gegaan zijn de melding even bevestigen. Gaan we weer huiswaarts, zet ik de belangrijkste kamer(s) handmatig via de app zo’n half uurtje van te voren aan.

Gaan we een dag of dagdeel weg, zet ik de temperatuur handmatig wat lager. Zeker niet helemaal uit dan. Onze ketel moduleert uitstekend op de Tado, dus probeer ik branden op vol vermogen te vermijden. Helemaal uit dus alleen bij meerdere dagen afwezig.

• Antwoord ✓

Sommigen beweren dat het slimme schema, niet zo slim is, omdat een beetje geavanceerde klokthermostaat hetzelfde kan. Dat klopt sec gezien. Mijn Nefit moduline 400, kon ik ook met verschillende tijdsblokken en temperaturen instellen. Dan wel voor het gehele huis en niet voor iedere ruimte apart., wel te verstaan. Overgens best veel werk, met veel gedraai en gedruk met knopjes. Eenmaal ingesteld bleef dit zo en werd er alleen handmatig bijgesteld op de temperatuur bij afwijkende aanwezigheid.

Het slimme zit hem bij de Tado natuurlijk in het gemak in instellen, maar vooral, dat je zelf slimmer meedenkt met het systeem. Hoe kan ik er voor zorgen, dat alleen daar waar verwarming nodig is, verwarmt wordt. Bovendien vindt ik het een uitdaging om dit zo te doen, dat de ketel optimaal moduleert en dus zo weinig mogelijk op vol vermogen brandt. Lage temperatuur verwarming is het meest efficiënt.

Een voorbeeld. Wij hebben een kamer en suite. In de achterkamer zitten we het meest. ''s avonds brandt hier ook de houtkachel. Dan hebben we de suite deuren gesloten en ook in de nacht en een groot gedeelte van de ochtend. Dit is de enige ruimte, die ik ingesteld heb op vroege verwarming. Regeling middels knop.

Ik ben hier zeer tevreden over. Korte stookmomenten en een vlak schema. De houtkachel gaat meestal rond 19.00 uur aan.

• 22 februari aangepast Antwoord ✓

Hoewel ik het zelf niet zo nodig heb, kan ik mij voorstellen, dat het handig kan zijn, dat je profielen hebt, die je aan zones en kalenderdagen kunt koppelen.

Voor mij is meer van belang, dat je de verschillende zones geheel apart kunt regelen. Iets wat met een centraal gestuurd systeem niet kan.

Een situatie die jij schetst, met om de week een vrije dag, zou ik handmatig oplossen met aanpassen van het schema in een bepaalde ruimte voor een bepaalde tijd. Op mijn Nefit moduline kon ik ook niet op kalenderdagen instellen.

Geen systeem is zaligmakend. Daarom is het ook zaak je eigen wensen en in dit geval verwarmingsgedrag scherp te hebben en daarbij het meest geschikte systeem te zoeken.

• 23 februari aangepast Antwoord ✓

Dag Rob,

Uit jouw reacties maak ik op, dat jij niet zo tevreden bent over Tado.

Dat kan natuurlijk. Wellicht is Tado dan niet wat jij zoekt. Eigenlijk is dat met de meeste dingen zo. Alles heeft voor en nadelen. Ik ben nogal actief op camperfora. De verschillen in wensen zijn daar gigantisch. De een wil een camper van 10 meter, een ander moet er niet aan denken. Bij de laatste hoor ik dus, met mijn zelf omgebouwde VW Transporter naar camper.

Ook Tado heeft voor en nadelen. Voor mij was het meest spannende of Tado goed zou samenwerken met mijn ketel. Wel dat doet Tado uitstekend. Mijn wens om ruimtes volgens eigen schema verschillend te kunnen laten verwarmen doet Tado uitmuntend. Ik verwacht hier zeker mee te kunnen besparen. Bovendien zijn wij er in comfort op vooruit gegaan. Handmatig bijregelen bij van het ingestelde schema afwijkende situaties is zeer makkelijk.

Dat je niet makkelijk kunt omschakelen naar aan-of afwezig, vind ik ook een niet logisch manco aan het systeem, maar voor mij van totaal ondergeschikt belang. Met de geschetste omweg ook makkelijk op te lossen.

Maar goed. Tado voldoet aan mijn wensen en past bij mijn gebruikssituatie. Net als bij campers. Ik ben super blij met mijn VW camperbusje met de daarbij voor mij ondergeschikte nadelen. Een ander is super blij met een witte tupperwarebak, waar ik dus niet aan moet denken.

Als de nadelen van Tado voor jou zwaar gaan wegen, zou ik naar een ander systeem omkijken.

Log In of Registreer om te reageren.