Handmatige bediening op radiatorknop icm schema

Opties

Als ik op een slimme radiatorknop een temperatuur instel dan blijft deze handmatige instelling doorlopen totdat ik deze weer handmatig annuleer. Dit terwijl ik de kamer zo heb ingesteld dat er bij 'Handmatige bediening op het tado apparaat' staat ingesteld dat de handmatige instelling actief blijft 'Tot de volgende automatische verandering'. Zie screenshots onderaan dit bericht.

De verwarming zou volgens het schema om 17:00 automatisch helemaal moeten uitschakelen maar blijft gewoon doordraaien, in de app wordt er onderaan vermeld 'Terwijl in de thuismodus', volgens mij moet er iets komen te staan als 'Terwijl in thuismodus tot 17:00'. Als ik handmatig de temperatuur in de app instel dan wordt de verwarming wel om 17:00 uitgeschakeld.

Ik heb meerdere radiatorknoppen, bij de sommige gaat het wel gaat goed maar bij meerdere ook niet.

Ik heb de knop al eens helemaal verwijderd en opnieuw geïnstalleerd maar dit had helaas geen effect.

Heeft iemand een idee wat ik nog meer zou kunnen proberen? Ik lees het graag!


Antwoorden

  • Ik heb hier ook last van. Is er al een oplossing voor?
  • bouw
    Opties

    Ik heb helaas nog hetzelfde probleem

  • Ik heb gemerkt dat als je iets in het schema aanpast en hem daarna opslaat de functie daarna wel werkt. Lijkt dus een bug in een software update oid
  • Freddy29
    Opties

    In de app ga je naar instellingen, Kamers & apparaten, kies de radiator knop die je wilt aanpassen,

    Daar kan je aanpassen wat de knop moet doen na een handmatige aanpassing.

    Ik zelf laat hem na 1 uur weer uitschakelen.

  • bouw
    bouw
    november 2021 aangepast
    Opties

    @Freddy29 Dank voor je reactie, maar die instelling ken ik en staat ingesteld op 'Tot de volgende automatische verandering'. Probleem is juist dat er niet automatisch naar deze instelling gehandeld wordt.

    @SanderHollegien Thx, naar aanleiding van je reactie ben ik verder aan het testen gegaan en ben er nu achter wat er precies aan de hand is en het blijkt een verwarrende werking van de software te zijn bij handmatige aanpassingen vanaf verschillende devices.

    Voor een volgende gebruiker met hetzelfde probleem: Ik had in mijn slaapkamer (waar ik overdag ook werk) alleen maar off blokken gedefinieerd in het schema om ervoor te zorgen dat als ik de verwarming handmatig inschakel via de app of de knop de verwarming altijd via het schema wordt uitgeschakeld als ik om 17h stop met werken.

    Er blijkt een verschil te zitten in de software als ik handmatig de temperatuur instel via de app en als ik dit op de radiatorknop doe.

    Als ik de temperatuur handmatig instel via de app wordt de verwarming wel om 17:00 uitgeschakeld maar als ik de verwarming handmatig instel via de radiatorknop wordt de verwarming niet om 17:00 uitgeschakeld. Het blijkt dat bij een handmatige instelling via de radiatorknop de off blokken worden genegeerd. Om dit op te lossen heb ik om 17:00 een blok van een kwartier van 5 graden opgenomen en daarna een off blok zodat de verwarming daarna wel helemaal uitgeschakeld wordt. Bij handmatige bediening via de radiatorknop heeft de software deze trigger via het temperatuurblok nodig om het schema weer te activeren, in tegenstelling tot handmatige bediening via de app dus.

    Deze verschillende werking is verwarrend en hierover ben ik met Tado support aan het schakelen maar dit kost best veel moeite.

  • OnCa
    Opties
    Helaas wordt ik nu ook met dit probleem geconfronteerd. Ik kwam daar bij toeval achter via de P1 van HomeWizard dat het gasverbruik in de nacht hoog was
    Al mijn blokken staan op 17 graden ( het is mei ) . Handmatig aanpassen maar blijft onbeperkt doorlopen . Wat te doen ?
  • OnCa
    Opties
    Nog even ter aanvulling. Ik heb geen radiator knoppen
    Bediening handmatig via thermostaat of iPhone en iPad
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Als er dingen gebeuren die je niet snapt en je denkt dat je zelf alles goed gedaan hebt, raadpleeg dan aub de servicedesk via chat.

    Niet alleen kunnen die meekijken met jouw situatie, maar ook is het van belang dat zij zich bewust zijn van eventuele problemen en onduidelijkheden.

  • Andreplusplus
    Opties

    twee dingen zijn bekend:

    1. instellingen wat er gebeurt als je handmatige veranderingen doet, kun je op 2 plaatsen regelen *

    2. Er schijnt een bug te zitten in terugschakelen naar het schema als de temperatuur niet wijzigt.

    Dus bijv temp volgens schema is 15 gr tot 16.00, en 20 om 16.00. Om 15.45 zet je handmatig temp naar 20 (‘tot eerstvolgende automatische verandering’) dan zegt men dat schema niet wordt opgepakt vanaf 16.00, ook niet als om 20.00 de temp weer op 15 is volgens schema, dan zou de temp 20 blijven totdat je ingrijpt. Ik heb dat zelf nooit ervaren/getest


    *) In de app wijzigen: stel temp in, wacht tot ‘potloodje’ verschijnt, dan kun je drie dingen kiezen. Een tijdspanne dat de instelling actief moet zijn (x minuten of uren), tot de volgende schema wijziging of tot je weer handmatig verandert.


    Op knop of thermostaat wijzigen: in de app bij instellingen van de ruimte heb je optie


  • Douwe
    Douwe ✭✭✭
    Opties
    Mbv de niet officiële Tado api is het wel mogelijk om tado te dwingen het schema weer te vervolgen als je handmatige verstelling via de app doet. Dan zou je kunnen maken bijv iedere avond om 23:00 verplicht schema hervatten.
  • OnCa
    Opties
    Dank voor jullie reacties . Er moet mi sprake zijn van een bug want voor 3 weken terug werkte alles nog prima. Ik hen niets gewijzigd, “tot de volgende automatische verandering “ is aangevinkt. Het bekende “potloodje” is ook nergens meer terug te vinden.
    Als er een bug geconstateerd is waarom dan geen update …?
  • OnCa
    Opties
    Wat ik nu constateer is dat bij handmatige aanpassing op de thermostaat zelf deze ik in de app wel terug zie maar dat het schema volledig wordt losgelaten. Ofwel als ik deze handmatig instel op 20 graden dit eindeloos doorloopt.
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Ik zei gisteren al: "Als er dingen gebeuren die je niet snapt en je denkt dat je zelf alles goed gedaan hebt, raadpleeg dan aub de servicedesk via chat"

    Hier discussieren over wat je denkt dat mogelijk een bug is dat gaat niets oplossen, en contact met de servicedesk wellicht wel.

  • OnCa
    Opties
    Dank Rob , natuurlijk is dat mogelijk maar daar help ik naar mijn mening andere Community’s niet mee. De kracht van het forum is juist van elkaar te leren.
    Neemt niet weg dat er nog geen oplossing in zicht is en ik nu gebruik zal maken van de servicedesk. Het kan dus beide 😀
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Als jouw doel is om wat te leren dan had je de kennis die hierboven aangereikt wordt nog in vele andere topics kunnen vinden, dit is al zo vaak uitgelegd aan andere mensen...

    Maar je komt hier met het idee dat het een bug is, en dan heeft het geen zin om hier met mekaar te gaan discussieren want Tado leest hier niet mee en dus gaan ze die bug niet oplossen, daarvoor moet je het echt bij de servicedesk melden. Bovendien, als je het daar meldt en het is geen bug dan komen ze wellicht tot het inzicht dat het beter moet worden uitgelegd. Daar hebben we met zijn allen meer aan dan dat we hier de onbezoldigde helpdesk van Tado gaan zitten spelen.

  • OnCa
    Opties
    Dat Tado niet meeleest ben ik mij niet van bewust. Daar zouden ze overigens veel van kunnen leren en wensen van gebruikers beter ter overweging kunnen nemen. Enige irritatie zit daar wel bij mij maar daar kan jij niets aan doen 😀 Ik noem bijv de 0,5 graden instelling op de thermostaat
    Dank overigens voor je feedback Rob
  • Andreplusplus
    Opties
    @OnCa het duurt altijd even voor het potloodje getoond wordt
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    "Dat Tado niet meeleest ben ik mij niet van bewust"

    Nouja je weet natuurlijk nooit of ze wel of niet meelezen, maar in ieder geval reageren ze bijna nooit. Vroeger zo eens in de twee weken tot een maand kwam er ineens een Tado medewerker en die reageerde op een stuk of 10 topics en dan was ie weer weg. Maar zelfs dat is al weer maanden geleden dus die is er ook mee gestopt denk ik.

    En de reacties die je dan kreeg waren meestal ofwel "neem contact op met de servicedesk" ofwel er werd verteld dat de voorgestelde verbetering niet zo gemakkelijk te realiseren was. En in een heel enkel geval was ie het er mee eens dat het beter kon, maar dan gebeurde er evengoed niets verder.

    Eigenlijk zou de servicedesk zelf actief moeten zijn op het forum, in principe iedere dag even de nieuwe topics doornemen, en relevante reacties plaatsen. Maar dat doen ze dus niet.

  • OnCa
    Opties
    Het uiteindelijke probleem zat in het feit dat in de tijdsblokken minimaal 0,1 graad verschil moet zitten. Ik had nu het warmer wordt een paar blokken achtereen op 17 graden gezet. Als je dan de thermostaat op 20 zet in zo’n achtervolgend blok dan blijft de thermostaat op 20 staan. Weer wat geleerd 😀