Kan kabeltje naar Tado voor de zoneklep 230V aan? Relais ertussen?

Opties

Bij ons zijn twee nieuwe kamers bijgebouwd met vloerverwarming, ik wil deze gaan aansluiten op ons bestaande Tado systeem. Ik heb begrepen dat dit moet kunnen door in beide kamers een Tado bedrade thermoststaat aan te sluiten op de zoneklep.

De automatisch zonekleppen moeten nog gekocht worden. Ik ben op het forum een aantal keer de Honeywell MT4-230-NC tegengekomen als suggestie, waarbij het relais in de Tado de 230V van de klep schakelt. Maar de draadjes die van de thermostaat naar de zoneklep lopen zijn nogal ielig. Is het wel verstandig daar 230V overheen te laten lopen? Een alternatief zou zijn daar nog een relais tussen te plaatsen, las ik. Heeft iemand een suggestie wat voor relais ik dan zou moeten hebben? 

En als we toch bezig zijn: is het handig om meteen de vloerverwarmingpomp mee te laten schakelen via datzelfde relais? Lijkt me zonde als die draait terwijl de verwarming uit is.

Reacties

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Ik denk dat je een aparte controller zou moeten hebben die de klep en pomp aanstuurt (en die je daar bij in de buurt plaatst) en die een aansluiting heeft waar je het Tado relais op aansluit om de boel aan te sturen.

    Ik heb geen idee wat er op dit gebied allemaal te koop is. Aparte verwarmingspomp controllers bestaan wel, die werken dan op basis van de temperatuur van het water, als dit lager wordt dan een bepaalde waarde stopt de pomp.

  • B79
    B79 ✭✭✭
    Opties
    Een zoneklep trekt niet heel veel vermogen. Die kan prima geschakeld worden door het contact van de tado. Een klein relais is natuurlijk altijd beter voor het behoud van je tado. Maar niet noodzakelijk.
    Voor je pomp zou ik een pompschakelaar installeren. Die werkt met een tempvoeler op de aanvoer leiding. Als water dan bv boven de 40 graden wordt gaat de pomp vanzelf aan. En Visa versa.
  • Speleding
    Opties

    @B79 ok, bedankt, ik zie bij Conrad relais te koop vanaf €12 dus ik denk dat ik dat maar doe. Maar als ik dan toch een relais er voor zet dan kan ik daar toch net zo goed meteen de pomp ook aan hangen? Of is er nog een ander voordeel om een aparte pompschakelaar te gebruiken dat ik niet zie?

  • B79
    B79 ✭✭✭
    Opties
    Ik weet niet of het een enorm groot verschil maakt of je de pomp via een relais of pompschakelaar laat lopen. Ga eerder een beetje van m’n gevoel uit dat de pomp wat langer na draait. Om zo beter te regelen.
    Maar als je toch al een relais gaat installeren zou ik het eerst proberen met de pomp via het relais. Zo’n pompschakelaar kan je altijd nog kopen als het niet werkt.
  • Herres
    Herres ✭✭✭
    Opties

    @Speleding , een pompschakelaar doet twee dingen: schakelt de pomp aan en uit op basis van een temperatuursensor, en zorgt ervoor dat de pomp niet vast komt te zitten door hem een korte tijd per dag te laten draaien. Die laatste (belangrijke) functie krijg je niet als je de pomp alleen met een relais schakelt. Als je toch een relaisschakeling bouwt kun je dat oplossen met een tijdschakelaar die eens per dag de pomp even aanschakelt. Je hebt dan helemaal geen klep nodig.

    Toevallig heb ik dat ook net gemaakt. Ik was niet helemaal tevreden over de Honeywell Mt4 klep. Het duurt namelijk erg lang voordat die opent. Als de vloerverwarming als enige warmte vraagt dan gaat het water tot hij opent via de bypass, wat ketelstoringen gaf.

  • Speleding
    Opties

    @Herres Ik heb inderdaad precies hetzelfde gemerkt, een ketelstoring omdat het te lang duurt voor die Honeywell klep opengaat. Maar ik vraag me af of er niet veel warmte heen gaat als die klep helemaal weg is. Ik kon niet zo snel een snellere klep vinden, weet jij er eentje? Tijdschakelaar is een goed idee. Ik was al van plan om die kamer in de Tado app 1 keer per week 15 minuten op 25 graden zetten om te zorgen dat hij af en toe gaat draaien

  • Herres
    Herres ✭✭✭
    Opties
    Honeywell maakt een hele serie kleppen voor het maken van groepen of voor vloerverwarming, bijvoorbeeld de VC8615AG1100 (even gegoogeld).
    Of er in mijn opstelling zonder klep maar met pompschakeling veel warmte weg loopt kan ik nog niet bepalen, het is net geïnstalleerd.
    Op zich heb je zoals je aangeeft ook een oplossing tegen vastlopen van de pomp bedacht. Het kost wel een beetje extra gasverbruik, de kosten daarvan op lange termijn zou je moeten afwegen .
  • Ja, die andere Honeywell had ik ook gevonden, maar ~€160 per klep is een beetje gortig, en moet ook nog geplaatst worden. Eerst maar een tijdje zonder kleppen proberen, met alleen de pompen aan/uit schakelen via de relais om te testen hoeveel warmte er dan ongewenst de vloerverwarming ingaat.

  • B79
    B79 ✭✭✭
    Opties
    Voor 160€ zou ik ook eerst kijken wat er gebeurd zonder zoneklep. Wie weet valt het allemaal idd wel mee. Laat ons maar weten hoe het gaat als het stook seizoen achter de rug is.
  • Andreplusplus
    Opties

    Relais van Tado thermostaat kan volgens specs 230V/6A aan, dat is ruim voldoende voor pomp en/of klep. Zelfs als de aanloopstroom hoger is dan het nominale stroom.

    Hoezo zijn de draadjes ‘ielig’, dat kun je toch simpel vervangen door 2x 1 mm2 (tweelingsnoer oid)?

    Enniewee, ik ga proberen de pomp te schakelen door de slimme thermostaat, geen klep toepassen en dan eens zien of dat voldoende regelt. Mijn belangrijkste doel is dat ik boven een warmtevraag kan creeren zonder dat het beneden (met vloerverwarming) verwarmd wordt als daar niemand is.

    Vastlopen van de pomp ben ik tijdens stookseizoen niet bang voor. In de zomer kan ik alsnog de pompschakelaar daarvoor toepasen (die heb ik toch al). 1 experiment overweeg ik nog: pompschakelaar gebruiken, maar de pomp alsnog schakelen met de thermostaat. (Dus pompschakelaar heeft altijd spanning; feitelijk pompschakelaar en thermostaat relais in serie) Maar ik vermoed dat dat niet werkt - als de pompschakelaar de pomp wil laten draaien om vastlopen te voorkomen, dan kan op dat moment de thermostaat ‘dicht’ staan en dus de pomp toch niet draaien. Parallel schakelen kan in theorie wel, maar dan moet je geen foutje maken met de bedrading, anders krijg je kortsluiting 😱🙃😉