meerdere zones en toch modulerend werken?

Opties
Alan969
Alan969
oktober 2021 aangepast in Algemene vragen en opmerkingen

Ik heb in mijn woning 4 zones.

3 zones worden gestuurd via een thermostaat in die zone. 2 van de 3 zijn nu reeds bedrade Tado's. De thermostaat bepaalt als er warmte nodig is. Als dat het geval is stuurt hij het zoneventiel aan van zijn zone. Daarin zit een overnamecontact dat de ketel en zijn pomp aanstuurt. In die 3 zones zitten geen thermostatische kranen vermits de thermostaat de regeling doet.

Zodra 1 van de 3 zones warmte vraagt kan er ook warmte gaan naar de 4de zone. Elke radiator in deze 4de zone heeft een thermostatische kraan.

 

Ik zou nu mijn ketel moeten vervangen. De nieuwe ketels zijn modulerend.

Is het mogelijk om die 3 zoneventielen te blijven sturen en tegelijk de ketel modulerend te maken? Zo ja, hoe komt de informatie van elke thermostaat terecht bij de ketel? Welk tussenstuk is er hiervoor nodig?

Of bestaat er een mogelijkheid dat 1 Tado-thermostaat (de belangrijkste van de living) de modulatie van de ketel instelt en tegelijk ook het zoneventiel bedient, terwijl de andere thermostaten enkel de zoneventielen sturen?

Als dat niet mogelijk is dan is het waarschijnlijk beter om de zones in gebruik te laten en te blijven sturen zoals ik het nu doe. Modulerend sturen zou een besparing van ongeveer 7-9% opleveren. Ik ben ervan overtuigd dat het gebruik van die zones mij minimum ook zo’n besparing oplevert. Ik vermoed dat het weglaten van de zones en alles te sturen vanuit 1 enkele thermostaat die de ketel moduleert voor mij geen besparing oplevert. Als ik dan een zone zonder thermostaat wil opwarmen dan ben ik ook verplicht om de living op te warmen. Dat zal dan waarschijnlijk veel meer dan 7-9% extra energie vragen.

 

Antwoorden

  • Herres
    Herres ✭✭✭
    Opties

    Hi Alan,

    interessante installatie heb je daar.

    Als je een klep wilt aansturen dan kan dat alleen maar met een aan-uit schakeling van de thermostaat. Een Tado thermostaat is niet tegelijkertijd aan-uit en modelurend. Het antwoord op je 2e vraag is dus nee, dat lukt niet op die manier.

    De 1e vraag lijkt mij wel mogelijk met een draadloze ontvanger of extensiekit die de ketel modulerend aanstuurt. Je krijgt dan 3 Tado thermostaten die (aan-uit) de klep van hun groep aansturen en hun signaal doorgeven aan de ontvanger om de ketel aan te zettten. De aansturing van de ketel dmv overnamecontacten vervalt dan.

  • Alan969
    Opties

    Die 3 thermostaten geven dus door aan die Extensiekit hoeveel er moet gemoduleeerd worden?

    Als de 1ste 1 'vlammetje' (1/3) aangeeft en de 2de 3 vlammetjes (3/3). Wat zal de extentiekit dan doorgeven aan de ketel want hij krijgt 2 verschillende info's binnen.

    Ik moet nog extra info inwinnen, maar er is mij gezegd dat de Bosch ketel zichzelf zou moduleren, afhankelijk van de retourtemperatuur. Als de retourtemperatuur hoog is dan zou de ketel daaruit afleiden dat er weinig warmtevraag is en dan zou hij de vlam minderen. Als dat waar is dan volstaat een aan-uit schakeling.

  • Herres
    Herres ✭✭✭
    Opties
    Hoe en hoeveel er gemoduleerd wordt is niet echt bekend, je leest er op het forum wel eens wat over.
    Het principe van de ketel die je beschrijft is natuurlijk prima. Maar om het goed te laten functioneren is het nog meer dan normaal nodig om de installatie goed waterzijdig in te regelen.
  • Alan969
    Opties

    Er bestaat ook een regelmodule van Bosch zelf: de MZ100.

    Deze module kan aangestuurd worden door max. 3 'schakelthermostaten'. Maar dan wordt de ketel niet gemoduleerd.

    Om de ketel te moduleren moet er gebruik gemaakt worden van CR10 of CR100 thermostaten. Geen CT200...

    Zou een Tado deze CR10/100 kunnen vervangen? Als dat zo is kan ik voor elke kring een Tado voorzien die de CR10 vervangt en wordt de ketel gemoduleerd. Volgens de handleiding van de MZ100 communiceert deze via een EMS 2 / EMS plus BUS. Is deze bus beschikbaar op de Tado?

    Ik zie ook nog een extra voordeel in het gebruik van deze module (maar dat moet ik nog eens navragen): in mijn huidig systeem stopt de pomp zodra er geen enkele zone meer warmte vraagt. De ketel blijft dan opgescheept met zijn restwarmte waardoor de temperatuur van het water nog even blijft stijgen wanneer de thermostaten alles afleggen. Mijn huidige ketel is gemaakt in gietijzer. De temperatuurstijging was bijgevolg aanzienlijk. Ik mocht de keteltemperatuur niet te hoog (70-80°C) instellen. Dat systeem heeft jaren gewerkt maar vond ik niet optimaal.

    Ik denk dat als ik een MZ100 module zou gebruiken deze ervoor zal zorgen dat de zone nog even open blijft wanneer de thermostaat stopt. Zo zal de restwarmte van de ketel afgevoerd worden naar die zone. Nogmaals dat laatste is een veronderstelling die ik nog moet navragen.

  • Herres
    Herres ✭✭✭
    Opties

    Tado werkt op de meeste ketels, en gaat uit van het Open therm protocol om te moduleren of simpel aan-uit. En er zijn voor enkele specifieke fabrikanten en ketels uitzonderingsprotocollen gemaakt. Als uw beoogde Bosch ketel daar aan voldoet dan werkt het (waarschijnlijk) samen op de manier die ik aangaf.

    Moderne ketels hebben standaard een nalooptijd van de pomp om restwarmte over het systeem te verdelen. Bij gebruik van een kleppensysteem zoals u beschrijft moet er dan ergens in het systeem een bypass zitten om blokkeren van de waterstroom te voorkomen. Binnen Tado wordt er geen voorziening gegeven om de radiatoren nog even open te zetten om de restwarmte kwijt te raken.

    Is het geen overweging om alle kleppen weg te halen (of permanent open te zetten) en helemaal op Tado over te stappen?

  • Alan969
    Opties

    Bosch werkt op HT-bus. en de tado kan dat aan. Maar blijkbaar werkt de MZ100 nog op een EMSbus en dat zie ik nergens staan bij Tado.

    Volledig op Tado overstappen zou inderdaad kunnen.

    Maar dan moet ik ook heel wat radiatorkoppen vervangen omdat ze niet thermostatisch zijn. Ik moet dan thermostaitsch koppen vinden met exact dezelfde afmetingen om ze te vervangen.

    Op elke radiator moet dan een Tado-kop komen. Dat alles werkt op batterijen. Ik ben dan ook bang dat ik veel batterijen zal moeten vervangen.

  • Herres
    Herres ✭✭✭
    Opties
    Ja, daar kan ik inkomen
  • Alan969
    Opties

    De helpdesk heeft me laten weten dat de Bosch GC7000iW 35C enkel ON/OFF kan gestuurd worden door de Tado. Modulatie zou niet mogelijk zijn.

  • Alan969
    Opties
    De installatie is nu sinds 1 week in werking en werkt zoals ik het wil.
    Ik heb een Viessmann Vitodens W 111 geplaatst. De 3 zone ventielen zijn blijven zitten. Ze worden elk aan/uit gezet door hun eigen Tado thermostaat. Die thermostaten geven hun warmtevraag (temperatuursverschil) draadloos door aan een draadloze ontvanger. Deze ontvanger stuurt de ketel aan via OpenTherm. In functie van de warmtevraag levert de ketel een andere aanvoertemperatuur. Ik kan op de app van Viessmann (VitoCare) zien dat de ketel moduleert en soms zakt tot 7 a 8%. Bij grote warmtevraag levert hij een aanvoertemperatuur van 65 graden (= max. ingestelde waarde op de ketel. Ik zal deze in de toekomst nog verminderen. Die waarde is ingesteld door de installateur. Ik kan ze niet aanpassen in de gewone menu’s van de apps).
    In de app van Tado kan ik ook de gewenste watertemperatuur in de boiler instellen.
    Ik stel wel vast dat de ketel soms niet diep genoeg kan moduleren. Gisteren moest de aanvoertemperatuur 31 graden zijn. De ketel moduleerde op 8%, maar de aanvoertemperatuur bleef maar stijgen tot boven de 43 graden. In feite zou hij dus nog minder moeten moduleren zodat hij op zijn laagste vermogen die 31 graden kan blijven leveren. Dat resulteert in een beter rendement en minder start/stops. De Vitodens 200 reeks zou dat kunnen maar deze zou geen OpenTherm meer ondersteunen.