Warmtevraag 1 streepje, CV ketel slaat nauwelijks aan
Is even wennen maar tot nu toe bevalt het wel.
Maar het valt me op dat als ik de temperatuur op bijvoorbeeld 21 graden heb staan en de huidige temperatuur is 20,7 , blijft het warmtevraag streepje op 1 streepje staan maar de CV ketel (Remeha Tzerra Ace) slaat grofweg om de 15 minuten aan. Maar dan echt echt voor een paar minuten op ca 30-35 graden en dan slaat de CV weer uit.
Toevallig kan ik in de Homey app zien dat de warmtevraag continue 14-20% is terwijl de CV ketel dus om de grofweg 15 minuten aanslaat. Ook de temperatuur in het huis komt niet boven de 20,7-20,8 graden.
P.s. als ik Tado voor de gein op 25 graden zet dan gaat de CV op 100% draaien. Dus de communicatie is in orde. Ik vind het alleen zo gek dat ik in de app continu 1 streepje zie staan terwijl de CV om het kwartier een paar minuutjes aanspringt. Ik ben gewoon gewend dat als Nest om warmtevraag vroeg dat de CV ketel ook gewoon aanstond.
Is dit normaal? Moet ik hieraan wennen? Is Tado bezig met leren? Of klopt er iets niet?
Alvast bedankt!
Reacties
-
Heb je de ketel wel met opentherm aangestuurd ipv met aan/uit?
Zo niet dan moet je dat aanpassen. Dat zijn meerdere stappen.
1 -
Bedankt voor je reactie, ja deze stond op opentherm.
Ik heb de tado zojuist teruggebracht. Tado blijkt helemaal geen zelf leer functie te hebben.. Het enige wat Tado leert is je geofencing, weervoorspelling etc.
Niet mijn ding.1 -
Ik heb sinds kort ook Tado (v3 bedraad) geinstalleerd en ervaar hetzelfde 'probleem' met opwarmen.
Als ik via de Tado app de temperatuur pakweg 0,5 graden verhoog en ik zie vervolgens in de app een verwarmingsstreepje gaan branden, dan slaat de CV ketel niet aan. (CV ketel is een Remeha Calenta 40c)
Alles aangesloten als OpenTherm.
Als ik nu de temperatuur pakweg 1 graad of hoger zet en in de app vervolgens meerdere verwarmings streepjes gaan branden, dan slaat de cv ketel wel aan.
Mocht iemand weten wat ik eventueel moet aanpassen/anders instellen verneem ik graag.
Alvast dank.
1 -
Kijk in het handboek van de ketel of je kunt instellen wat ie moet doen als er een lager modulatie nivo gevraagd wordt dan minimaal ingesteld (uit gaan of op het minimale nivo branden).
In mijn ketel kan dat in ieder geval wel.
0 -
Het helpt allemaal niks. Heb de hele ketel al nagelopen. De fabrikant laten komen om de software bij te werken. Ketel kan branden op waakvlam niveau. Maar tado hanteert gewoon een ritmische warmte puls ook op modulatie werking.0
-
Was mij idd ook opgevallen, maar wel dat als de temperatuur nog iets zakt dat hij wel aanslaat.0
-
Ja uiteraard. Maar wat er dus gebeurt is dat de Tado tegen de ketel zegt "jij moet 25% warmte geven" en de ketel kan dat niet, die kan maar tot 30% terug worden geregeld.
In mijn Intergas ketel kan ik twee dingen instellen:
- die 30% kan veranderd worden, maar die kun je niet onbeperkt lager maken.
- je kunt instellen wat ie moet doen als er minder dan het (ingestelde) minimum gevraagd wordt: ofwel gaat ie dan uit, ofwel gaat ie dan het minimum geven, afhankelijk van hoe dit staat.
Kan dat allemaal niet dan moet je inderdaad wachten tot de kamer nog verder afkoelt, dan vraagt de Tado bijvoorbeeld 50% en gaat de ketel wel aan.
1 -
Dit zijn inderdaad de problemen die ook had... Het viel ook niet op te lossen.
Daarom ben ik weer terug gegaan naar Nest. Deze leert wel je systeem kennen. De eerste week schommeltje je temperatuur een beetje, daarna snapt Nest precies wat je CV wel of niet doet.
De opties gaan wel wat dieper bij Tado...
0 -
Geen idee meer waar het aan ligt. Als ik voor de ketel ga zitten zie ik wel in het display (intergas xtreme) een vraag van bv 36 graden als die eenmaal draait en terug moduleert.
En dat kan die ook heel lang volhouden.
Alle instellingen om zo laag mogelijk te starten staan al zo in de ketel.
Maar pas bij 2 streepjes lijkt de ketel pas aan te gaan. Met 1 streepje blijft die wel doordraaien. Heel raar.
Wat er dus gebeurd is dat temperatuur nu aardig zakt en daarna bijna vol gas weer opstookt.
Je ziet dan in het display direct een vraag van meer dan 60 graden. Dan kan volgens mij niet de bedoeling zijn.0 -
Ik ga nog eens even in de manual van de ketel zoeken. Mogelijk kan ik nog eea instellen.
Verder overigens tevreden hoor met Tado systeem, maar dit is ffe een dingetje zeg maar ;-)
0 -
Dit is net de thread die mijn probleem beschrijft. "Opentherm regeling 🙄"
Bij een klein temperatuur verschil, wordt mijn CV WW maar naar 25graden opgewarmd. Bij een delta van 2 graden komt de tempertuur wel netjes naar 70graden.
Probleem: de circulatiepomp draait uren na elkaar zonder nut want 25gr heeft geen zin met mijn gietijzeren radiatoren! En het wordt uiteraard niet warmer in de kamer.
Ik las op een andere thread dat de helpdesk de Minimum temperatuur voor de regeling kan instellen maar ik vang na een 5 tal mailtjes met de helpdesk bot. 😒 Iemand die dit wel in orde kreeg?
0 -
Het klopt helemaal wat je zegt. Sinds kort heb ik een printplaatje besteld om de opentherm uit te lezen en daarmee kan ik mooi de aansturing van tado zien. En wat je nu mooi ziet is dat tado 1 streepje geeft, de temperatuur zakt maar ketel gaat niet aan. En aansturing is er ook niet. om de 20 minuten zie je een kleine puls en een paar procent aansturing. Vervolgens geeft die daarna (ongeveer een uur) een boost waar je u tegen zegt. Het is de hele dag kiezen tussen een ijsje of erwtensoep.
Moduleren werkt wel. alleen op lage last of lage temperatuur reageert de thermostaat bijna niet of veel te laat. Naar mijn mening is dit niet zoals een modulerende werking zou moeten zijn.
Als het systeem een zelflerende algoritme heeft zou dit na 2 jaar toch weg moeten zijn?
0 -
Mooie duidelijke grafieken B79. Maar Ik word er bijzonder droevig van.
Volgens Tado’s Rob ligt de oorzaak vooral in hoe de ketel reageert op de commando’s van Tado. (Had mijn oude Honeywell thermostaat geen last van) Vreemd is dan dat op meerdere plaatsen op dit forum dergelijke grafieken te vinden zijn. Inclusief bij mijzelf. Veel gebruikers hebben hier last van. Overal zie je die 20 minuten cyclus opduiken die volgens Rob te maken heeft met pulsbreedtemodulatie bij aan/uit regeling. Tado kan kennelijk met veel open therm ketels niet goed overweg.
Hoe dan ook, laat Tado dan verzorgen dat de open therm communicatie betere resultaten oplevert! Dit is echt te pover.0 -
Ik heb het idee dat dit eerder niet zo erg was.
Het begon mij paar maanden terug op te vallen. En nu meerdere gebruikers hetzelfde ervaren ben ik er meer op gaan letten. Heb een gloednieuwe cv ketel die sinds de laatste software update echt waanzinnig goed moduleert. (Dacht eerst dat het aan de ketel lag..) maar het komt gewoon van tado dat het niet lekker gaat.
Het vervelende hier van is dat als ik er een opmerking over ga maken voor mij persoonlijk een aanpassing gedaan zal worden. En daar is niet de hele club hier mee geholpen.
Maar even uitzingen voorlopig en hopen dat het zich ooit oplost.1 -
Beste gebruikers (@B79 en @Herres) . Wij hebben hier een wat oudere Remeha Avanta 28C hangen. Wij hebben een tijdje terug een Tado met TRV's gehad, maar mede door bovenstaand probleem (lichte warmtevraag, ketel slaat niet aan) en wat andere zaken destijds de set verkocht. Ik vroeg me af of bij jullie dit probleem inmiddels is verholpen en of er al iets op is gevonden?
Ik wil graag weer terug naar een slimme thermostaat. Maar ik vraag me af of Tado de beste wel de optie voor de Remeha ketel is en of een Nest v3 beter om kan gaan met de Remeha, wat ik van gebruiker @Mess lees. Qua functies gaat de voorkeur naar Tado, maar ik vond de warmtevraag/reactie niet nauwkeurig en er waren eigenlijk te veel schommelingen.
0 -
Ik heb niet de indruk dat het door tado is opgelost. Had er ooit een chat mee gestart maar het patroon bleek volledig normaal te zijn.
Inmiddels heb ik mijn cv ketel op de helft van het vermogen gezet en de aanvoer temperatuur omlaag gezet naar 65 graden. Duurt nu wel langer voordat mijn huis warm is. Maar tado blijft nu sneller en langer doorstoken.0