Honeywell thermostaat DT90E vervangen lukt niet

Opties
Ik ben al een weekje bezig met info over en weer te sturen met de tado helpdesk om een bedrade thermostaat te vervangen door een draadloos exemplaar met een extensiekit maar we hebben de installatie nog niet succesvol kunnen afronden.

De thermostaat hangt in een privaat appartement van een appartementcomplex waar centrale ketels op aardgas zorgen voor de aanvoer van warm water naar een lokale warmtewisselaar (Alfa Laval Micro) binnen de private wooneenheden. Op deze warmtewisselaar hangt een verbruiksmeter voor het individuele verbruik van warm water. De verwarming van het appartement wordt geregeld door een kraan op de warmtewisselaar, een Honeywell MT4-230S-NC 230V. De thermostaat DT90E stuurt de kraan aan op de warmtewisselaar om te bepalen of de radiatoren worden opgewarmd.

Ik heb de extender geplaatst in de technische ruimte dicht bij de wisselaar en had een verbinding gemaakt met de COM poort en de NO poort. De draadloze thermostaat staat ingesteld op R1. Voor de volledigheid geef ik nog even mee dat ik een tado radiatorkraan heb in de badkamer.

Bij het vragen van warmte door de kraan in de badkamer of de draadloze thermostaat hoor ik de extender een klik maken en het lichtje van opwarmen brandt op de extender. De radiatoren warmen echter niet op. Met een multimeter meet ik 220V op de COM en NO poort van de extender ongeacht of deze warmte vraagt of niet.

Bij het herplaatsen van de oude thermostaat meet ik bij geen vraag van warmte 220V en bij het aanslaan van de thermostaat krijg ik een signaal op de multimeter dat de + en - elkaar raken.

Met deze uitleg naar Tado met het idee dat misschien de extender wel stuk was.

Advies van Tado was om de COM (L) en de NC (N) aan te sluiten ipv de COM en de NO. Dat heb ik gedaan maar opnieuw worden de radiatoren niet warm bij een warmtevraag.

Ik heb de oude thermostaat dus opnieuw moeten plaatsen en ben in afwachting van verder advies dat maar niet komt.

Iemand enig idee wat ik fout heb gedaan? Ik ben niet technisch onderlegd en heb geen kennis van electriciteit.

Reacties

  • Herres
    Herres ✭✭✭
    Opties

    Bij uw NC klep moet de aansluiting op de extender op No en Com zoals u had gedaan. En als u dan met de multimeter 220v meet op de No en Com betekent dit dat het relais niet sluit. (De schakeling is te vergelijken met een bureaulamp, de schakelaar staat in serie geschakeld met de lamp. Over de schakelaar staat 220v totdat hij gesloten wordt).

    Als u zegt dat de thermostaat op R01 staat dan vraag ik me af of u de configuratie van de thermostaat en de extensiekit wel goed gedaan heeft. Heeft u de wizzard gebruikt, of heeft u met de installateurshandleiding gewerkt? Probeer het nogmaals met de wizzard zou ik adviseren.

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Gezien het werken met 220v en het niet aanwezig zijn van kennis van electriciteit vermoed ik dat de schrijver de extender heeft "opgeblazen" met een veel te hoge stroom, waardoor het COM/NO contact nu niet meer sluit en de boel niet werkt. Immers hij hoort wel een klik maar meet niet dat het contact sluit.

    Was beter geweest om het aan een deskundige over te laten...

  • lucske
    Opties
    Bedankt voor de reacties. Ik heb eerst een loodgieter laten komen en er werd me verteld dat de vervanging van de thermostaat een kwestie ging zijn van 2 draden aansluiten. Er was geen complexe besturing en eenders welke slimme thermostaat kon worden gebruikt.
    Ik was misschien beter gegaan voor een bedraad exemplaar maar heb echter gekozen voor een draadloos exemplaar met extensiekit. Volgens Herres deed ik niets fout met de bedrading. Ik heb proberen te werken met de Wizzard maar het ging niet om de bestaande thermostaat te selecteren. Telkens ik dat deed kreeg ik de melding dat de draadloze thermostaat niet de Honeywell DTE90 kon vervangen. Ik heb dus gekozen om gebruik te maken van de handleiding voor installateurs en heb gekozen voor relais alle fabrikanten. Met als instelling op de draadloze thermostaat TS, HC01, HWX, EKv, R01
    Hallo Rob2, achteraf gezien had ik inderdaad misschien beter beroep gedaan op een Tado expert want de loodgieter die ik heb laten komen had ook onvoldoende ervaring.
    Op basis van het advies van Tado heb ik de draad van de NO aangesloten op de NC omdat ik een NC kraan had.
    Dit had echter geen resultaat. Het laatste advies dat ik van Tado mocht krijgen was dit

    “Op het eerste gezicht ziet de bedrading er goed uit. Toch lijkt uw verwarmingsketel niet naar behoren te reageren op de warmtevraag van tado°.
    Om te weten te komen waar het probleem ligt, moeten we een test uitvoeren waarbij u uw tado°-apparaat opnieuw moet bedraden. De herbedrading sluit tado° uit van uw verwarmingsinstallatie en helpt ons de oorzaak te isoleren. Als u zich niet op uw gemak voelt om de test zelf uit te voeren, neem dan contact op met een elektricien of installateur om het voor u te doen.
    Als u de test zelf wilt doen, volg dan de stappen in de PDF dat erbij gevoegd is.
    Als uw systeem na het volgen van deze stappen nog steeds niet werkt, dan is tado° niet de oorzaak van het probleem en moet u contact opnemen met een verwarmingsmonteur om uw systeem te controleren.
    Als de verwarming weer begint te werken nadat u tadoº heeft uitgesloten, gelieve ons dat dan te laten weten. In dit geval kunt u de bedrading die tado° uitsluit laten zitten. Zo kunt u uw ketel met de hand bedienen terwijl wij naar een oplossing zoeken.” Einde

    Er zit een pdf schema bij van een andere extensiekit dan diegene die ik in gebruik heb, waarbij ik de kabel van positie 4, waar de relais zit van de verwarming, mee moet aansluiten met de kabel die op de L zit.

    Aangezien het schema en de actuele situatie anders zijn kan en wil ik hier niet aan beginnen. Er is ook niets mis met mijn installatie want die luistert nog steeds naar de oude thermostaat.

    Met beide draden op de L aan te sluiten op de extensiekit bereik je hetzelfde als wat de werkende thermostaat doet volgens mij.

    Hebben jullie nog extra tips indien de extender stuk is? Ga ik dan beter voor een bedraad exemplaar, kan de bestaande extender vervangen worden zonder dat deze opnieuw wordt opgeblazen?
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Het maakt niet uit of je een extender of een bedraad exemplaar hebt, beiden hebben een klein relais om te schakelen.

    Ik kan de boel ook niet op afstand onderzoeken hoor.

  • Herres
    Herres ✭✭✭
    Opties
    Hi Lucske,
    De stappen die je gemaakt hebt lijken me goed.
    Maar wat betekent de bovenstaande zin precies? “Op basis van het advies van Tado heb ik de draad van de NO aangesloten op de NC omdat ik een NC kraan had. “
    Het zou zo moeten zijn dat de 2 draden die normaal richting de thermostaat lopen worden aangesloten op de NO en de Com aansluiting van de draadloze ontvanger.
    Hou er ook rekening mee dat het openen van de Honeywell klep een minuutje op 4 duurt, dus je krijgt niet direct warmte.
  • lucske
    Opties
    Hallo Herres, ik ben al een weekje zoet met hulp in te schakelen van de Tado helpdesk. Ik heb al foto’s moeten doorsturen van de bestaande situatie en op het vermelden van het type kraan kreeg ik volgend advies van Tado :
    “ Aangezien u aangeeft dat de zone klep een NC type is. Zou de bedrading aangesloten moeten worden op de NC en COM. Kunt u het draad van no naar Nc verplaatsen en uw systeem testen?”
  • Herres
    Herres ✭✭✭
    Opties

    Maar dat advies is niet juist. Geen probleem, als het zou werken dan zou met deze bedrading alles omgekeerd moeten werken. Dus als u de thermostaat laag zet wordt het heet, en omgekeerd. Omdat er nu niets gebeurd is er kennelijk iets anders aan de hand.