Vragen voor aanschaf

Opties
Hoi,

We hebben een nefit ecomline hr excellent en overal reguliere radiatoren behalve in een tuinkamer waar een convectorput zit.

Nu wil ik de woonkamer/ tuinkamer gaan verwarmen met een airco zodat het gasverbruik omlaag gaat. De andere ruimtes (met name keuken, toilet en badkamer) wil ik op temperatuur houden dmv tado knoppen.

Nu heb ik een aantal vragen namelijk:
1. Kan tado de nefit ecomline modulerend aansturen?
2. Werkt tado lokaal of via een tado server, en wat gebeurd er als de server offline is? Of als eea via wifi/ethernet gebeurd wat gebeurd er dan bij geen wifi/internet?
3. Kan ik in de tuinkamer waar de convectorput zit werken met een 2de kamer thermostaat gebruiken omdat een thermostaatknop in de put een verkeerde meting zal gaan geven.
4. Wat is een redelijke besparing als we nu al een slimme thermostaat hebben (nefit easy)

Reacties

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties
    1. de temperatuurregeling van Tado werkt lokaal, maar alle andere functies werken via internet. als je internet uitvalt dan blijft het huis op de temperatuur die op dat moment van uitval gold. dus warm als dat overdag gebeurt en koud als dat s'nachts gebeurt. de schema's, afwezigheid, etc dat stopt dus allemaal op dat moment. Tado werkt via een ethernetaansluiting op je router, ondersteunt geen wifi.
    2. ja dat kan, dit heet een "draadloze temperatuurvoeler" die je apart kunt bestellen
    3. je bespaart helemaal NIETS. dat bespaar verhaal dat is marketing.
  • Hoi @Rob2 ,

    Dank voor je antwoorden! Maar als wifi uitvalt kun je als je thuis bent dus wel nog gewoon de temperatuur verhogen mits je telefoon en thermostaat wifi signaal hebben?

    Weet je iets over de wifi dekking? Er zit bij ons wel een klein beetje staal in het huis maar we hebben een wifi mesh werkt dat een beetje qua bereik van de knoppen etc?

    Qua besparing kan ik me ook niet echt iets bij voorstellen, als alle knoppen na elkaar warmte gaan vragen (omdat de ruimtes anders afkoelen) stook je denk ik nog meer dan met “domme thermostaten”.

    Ben je er verder wel tevreden over?
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    oktober 2021 aangepast
    Opties
    • nee, dat is niet mogelijk. alleen via het knopje op de thermostaat zelf.
    • wifi doet er niet toe, tado gebruikt geen wifi. het eigen systeem is GEEN mesh systeem! het is een ster netwerk, alle knoppen en andere spullen maken verbinding met de internet bridge als sterpunt. en die moet een ethernet kabel naar je router hebben. je kunt maar 1 bridge hebben. lees het forum en je ziet dat mensen daar soms problemen door krijgen. die problemen kunnen niet worden opgelost anders dan door de bridge te verplaatsen naar een plek waar het hopelijk beter werkt.
    • ik ben teleurgesteld in de ontwikkeling van het systeem. men doet niets met suggesties.
  • hey @Rob2

    Als ik zo'n draadloze temperatuurvoeler koop voor de tuinkamer dan hoeft in de convector put wellicht geen slimme knop of moet dat wel?

    Met andere woorden als ik zo'n draadloze temperatuurvoeler neer zet in de tuinkamer en de gewone knop op de convector laat zitten, dan kan deze draadloze temperatuurvoeler de warmte vraag naar de ketel regelen of mis ik dan iets (scheelt me een radiator binnen werk en knop namelijk)

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Als je geen slimme knop op een radiator zet dan wordt die ook niet aangestuurd. Als er dan ergens anders in huis warmte nodig is dan wordt het in die kamer te warm omdat die kraan altijd open staat.