Meerdere radiatoren in 1 ruimte - allemaal een slimme knop?

Opties

Ik heb 1 kamer met 3 radiatoren, 1 met open-dicht knop en 2 met een thermostatische knop.

Ging altijd prima, je stelt de twee thermostaatknoppen op gewenste temperatuur en meestal is de 3e radiator dicht. Als het te koud blijft draai ik de 3e radiator erbij open en alles is weer ok.

Nu wil ik slimme radiatorknoppen gaan toepassen, voornamelijk om een warmtevraag te verkrijgen naar de CV ketel (ivm vloerverwarming op de begane grond slaat de ketel in de middag nauwelijks meer aan).

Naar mijn idee kan ik dat realiseren door maar 1 thermostaatknop te vervangen door een slimme knop. Die geeft dan signaal naar slimme thermostaat, die schakelt de CV ketel, warm water circuleert en alle 2 (of3) radiatoren geven warmt af.

Meerdere slimme knoppen kan ook, maar volgens mij geef je maar van 1 knop aan dat deze de temperatuur meet in die ruimte, waar de thermostaat dan op reageert. Ik zie dan niet waarom meerdere slimme knoppen in 1 ruimte beter zou zijn.

Of mis ik iets? Heb je deze situatie ook, en werkt dat goed?

Reacties

  • boshuisje
    Opties

    Ik ben ook wel benieuwd naar een antwoord op de vraag.

  • Andreplusplus
    Opties

    @boshuisje Ik heb gewoon 1 tado knop in de werkkamer met 3 radiatoren. Werkt prima. Alleen eraan denken om de andere radiatoren dicht te draaien als je de ruimte verlaat.

    Maar belangrijkste doel, de kamer warm kunnen krijgen terwijl (zonder tado) de ketel niet zou draaien is hiermee gelukt. De ene knop vraagt de warmte wanneer nodig en de ketel slaat aan en de kamer wordt dus warm.

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Ja maar als de kamer op temperatuur is en vervolgens wil er ergens anders in huis iemand warmte hebben dan wordt je ruimte opgestookt tot een sauna. Wellicht niet erg als je er zit, dat merkt, en dan die kranen dicht draait maar ja dan heb je natuurlijk geen automatisering meer.

    Dit geldt ook voor de mensen die klagen dat hun woonkamer te heet wordt als ze daar geen slimme knoppen monteren en wel een slimme knop op een kamer boven geplaatst hebben waar ze het warmer willen hebben. Draai gewoon de kranen in de woonkamer dicht als dat gebeurt. Maar ja dat wil men dan niet.

  • Andreplusplus
    Opties

    @Rob2 Denk ajb even na (of vraag de feiten na) voor je antwoordt.

    Niks sauna, ik schrijf ook “werkt prima”. Want de andere twee radiatoren hebben een conventionele thermostaatknop (Die overigens meestal dicht staan, tenzij het echt koud weer is)

    Dus geen reden om paniek te zaaien.