Ervaringen Tado met vloerverwarming ( temperatuur )

Opties

Ik ben benieuwd hoe de Tado bij mede gebruikers met vloerverwarming presteert.

Ik denk dat ik in mijn geval geen besparing heb in de woonkamer, maar juist meer verbruik door Tado in vergelijking met een thermostaat met tijdklok.

Ik heb in de woonkamer vloerverwarming zonder radiatoren, en hier hangt ook de Slimme Thermostaat. De rest van het huis zitten slimme knoppen aan radiatoren. Op het moment dat er geen warmtevraag meer is in de woonkamer gaat de vloerverwarming uit + kraan dicht.

Op het moment dat de ingestelde temperatuur van de woonkamer bereikt is, verwarmt de Tado nog even door/ na. (soms wel een uurtje zelfs). Dan zit er al zoveel energie in de vloer dat dit absoluut niet altijd nodig is.

Wat ik er wel bij moet vertellen is dat ik een ingestelde nacht temperatuur heb van 18,6 overdag 19,5 en 's avonds naar 20,1. Dus ik vraag wel redelijk wat van de Tado.

Nu vraag ik mij af of mijn thermostaat zich abnormaal gedraagt, in vergelijking met andere gebruikers. Wellicht is dit lastig te vergelijken omdat ik geen constante temperatuur aanhoud .


Om de pieken er af te schaven heb ik voor mijn situatie een script geschreven die samenwerkt met Domoticz als data opslag.

Het is niet heel erg verfijnd, maar in grove lijnen:

Als er meer dan 15% warmtevraag is in de woonkamer (tot 15% geeft mijn ketel geen warmte) start een sessie.

Kijk naar het verschil tussen woonkamer temperatuur en gewenste temperatuur.

Bereken aan de hand van buitentemperatuur en gemiddeld energieverlies van je huis hoeveel je denkt te moeten stoken (doel) . Vanaf dat moment kijk ik hoeveel procent warmtevraag in huis is de afgelopen 5 minuten, en dat reken ik om naar een geschat gasverbruik.

Na een tijdje bereik je je voor ingestelde doel en zet ik de thermostaat 2 graden lager dan de schema temperatuur. ( warmte vraag gaat op 0%)

Als de temperatuur 0,2 graden hoger is dan de originele gewenste temperatuur of na 30 minuten hervat ik weer het gebruikelijke schema. ( einde sessie).

Dit script draait nu een week en de resultaten zijn voor mijn unieke situatie veelbelovend.