één thermostaatknop op een leiding naar meerdere radiatoren

Opties
Kip
Kip

Ik wil een thermostaatknop op een 20mm leiding (alupex?) zodat ik 6 radiatoren in 1 keer kan bedienen. De sensor komt in de woonkamer. Deze stuurt de thermostaatknop aan. Kan dit? Hieronder ter verduidelijking wat details en extra vragen.



Als ik een RTM koppeling op de 20mm leiding zet naar 3/4", dan een (Danfoss) radiatorthermostaatkraan erop is het debiet van de kraan dan gelijk aan het debiet van de 20mm buis?

Kan de CV pomp een klein debiet makkelijk aan? Als alle kranen dicht staan en maar 1 radiator open? bijvoorbeeld kantoor. Is dit geen probleem voor de pomp?

De CV staat op de bovenste verdieping. Een aan/uit cv Bosch 35HRC.

Er komt direct een vertakking van de heet water aansluiting naar de radiatoren toe naar elke verdieping. 20mm naar de begane grond (6 radiatoren). 20mm naar de 1e verdieping (4 radiatoren en 16mm voor de 2e verdieping (3 radiatoren) waar de ketel ook staat.

ik heb een huis met 3 verdiepingen/vloeren.


Begane grond met: De moeten allemaal tegelijk geschakeld worden met een Tadokraan op de 20mm toevoer.

woonkamer: 4 radiatoren,

gang: 1 radiator

en wc: 1 radiator


1e verdieping:

kantoor: 1 radiator; deze krijgt een Tado knop

logeerkamer: 1 radiator; deze krijgt een Tado knop

badkamer: 1 radiator; deze zal altijd aangaan als 1 kamer warmte vraagt (geen knop mogelijk)


washok: 1 radiator; Deze heeft een traditionele knop en staat altijd uit.


2e verdieping, er is een trapdeur, op de verdieping zelf zijn geen deuren: Deze moeten allemaal tegelijk geschakeld worden met en Tadokraan op de 16mm buis.

overloop: 1 radiator;

slaapkamer: 1 radiator;

badkamer: 1 radiator

Antwoorden

  • Herres
    Herres ✭✭✭
    Opties
    Dag Kip,
    Je gaat onderdelen gebruiken op een manier waarvoor ze niet gemaakt zijn. Het resultaat is onvoorspelbaar. Leuk om zo eens uit te proberen maar resultaat ongewis.
    De kraan die de 6 radiatoren voor de begane grond gaat regelen moet de hoeveelheid water voor 6 radiatoren gaan regelen. Misschien lukt het, er ontstaat daar wel veel extra weerstand dus geruis in de buizen. En het is de vraag of er bij volle warmte vraag niet teveel verlies is.

    Normaal kan een cv pomp het aan om een enkele radiator te voeden. Als het teveel geruis oplevert kun je kijken of je de pomp lager kunt zetten.

    Waarom installeer je niet een standaard Tado opstelling met knoppen op iedere relevante radiator?
  • Kip
    Opties

    Dank voor je antwoord.

    "Waarom installeer je niet een standaard Tado opstelling met knoppen op iedere relevante radiator?"

    Dan heb ik 6 knoppen nodig ipv van 1. dan moet ik ook nog op al die 6 radiatoren thermostaatafsluitingen zetten. dus dan zit ik aan ongeveer 600 euro in plaats van 100.

    Waarom zou een thermostaat op een 20mm buis met 6 radiatoren anders zou zijn dan een thermostaat op een hele grote radiator waar een 20mm buis heen zou gaan. Maak ik hier een denk fout?


    "Normaal kan een cv pomp het aan om een enkele radiator te voeden."

    Top. Dat leek mij ook, anders dan zou het Tado systeem ook niet kunnen werken als ik op alle radiatoren een knop zou zetten.

  • Herres
    Herres ✭✭✭
    november 2021 aangepast
    Opties
    De doorlaat van een thermostaatkraan is afgestemd op de hoeveelheid water die er door 1 radiator gaat. Als je er 6 op wilt zetten is het niet vanzelfsprekend dat het probleemloos gaat werken. Beter kun je de vraag omkeren, waarom zou het WEL werken?
    Misschien goed om de vraag voor te leggen aan cv monteur of cv materialen leverancier? Die kennen de eigenschappen van specifieke producten.
    Overigens is het in zo’n opstelling van belang (nog meer dan gewoon) om de radiatoren waterzijdig in te regelen om een gelijkmatige warmteverdeling te krijgen.
  • Kip
    Opties

    "Overigens is het in zo’n opstelling van belang (nog meer dan gewoon) om de radiatoren waterzijdig in te regelen om een gelijkmatige warmteverdeling te krijgen."

    Ik heb moeten opzoeken wat waterzijdig inregelen betekent. Hierdoor snap ik nu wel waarom het wellicht niet zou werken. :)

    Dank voor je goede antwoord! Ik ga een IR thermometer kopen en kijken hoe het allemaal geregeld is. Dan denk ik dat ik mijn gewenste oplossing ga proberen om te kijken wat dat doet. Als het niet kon dan heb ik veel tijd en wat geld gespendeerd voor een goede les en een leuk projectje gehad. Werkt het wel, dan is het zeker een leuk project geweest. Ongeacht de uitkomst heb ik weer wat geleerd :)

  • Herres
    Herres ✭✭✭
    Opties
    Haha, heel goed.
    Ik hoor graag tegen die tijd wat je bevindingen zijn.
    Succes.