Minimaal openingspercentage radiatorknop / wel of niet moduleren van knoppen

Opties

Voor mij is dit sinds het begin van het aanschaffen van Tado al een pijnpuntje. Heb een radiatorkraan in de aanvoer van vloerverwarming zitten. Werkt perfect. Behalve als Tado vindt / denkt dat het "heating percentage" heel laag gezet moet worden omdat de ingestelde temperatuur bijna bereikt is. Dan gaat de klep maar een paar % open en stroomt eigenlijk al het warme water direct door de bypass terug naar de ketel. Mijn optie is: Maak het instelbaar of je Tado knoppen laat moduleren (of iets wat er op lijkt) of laat het over aan de CV ketel en thermostaat (die dat veel beter kunnen). Ofwel zorg er voor dat je kunt instellen dat een knop een soort van minimale sluiting heeft als er weinig warmtevraag is. B.v. dat hij altijd voor 1/3 open blijft staan, totdat de temperatuur natuurlijk bereikt is en er geen warmte meer gevraagd wordt (heating percentage = 0%). Dan zou de knop geheel dicht kunnen. Lijkt me voor een beetje progrmmeur peanuts om in te bouwen. Je kunt de gebruiker zelf laten kiezen om deze feature al dan niet in te schakelen.

Ik kan me voorstellen dat dit niet enkel bij mijn oplossing met vloerverwarming geldt. Als je in de woonkamer b.v. enkel Tado knoppen hebt op de radiatoren, dan zou je ook het liefst hebben dat je het moduleren aan de CV ketel overlaat. AUB geen knoppen voor 30, 20, 10 of 5!!! procent open zetten zodat er een minuscuul klein stroompje warm water doorheen stroomt. En om alvast voor te sorteren op het antwoord van Tado: Tja, dan moet je bypass ventiel plaatsen: Dat is hier dus het geval en gelukkig hebben heel veel mensen dit al. Door de knoppen te veel te knijpen, gaat het warme water door het bypass ventiel gedrukt worden. Warm water komt terug bij de CV ketel en deze gaat pendelen: Kan warmte niet kwijt en gaat even uit (pomp blijft draaien). Daarna weer aan en alles begint weer van voor af aan. Gaat even goed, Tado knoppen sluiten zich weer voor groot deel als gewenste temp bereikt is, warm water gaat weer door bypass, ketel slaat weer af enzo..

@Tado: Laat het moduluren aub over aan de CV ketel. Die fabrikanten hebben ervoor gestudeerd en weten wat ze doen. Moduleren aangestuurd door de CV ketel betekent dat ze de aanvoertemperatuur gaan verlagen naarmate de gewenste temeperatuur in beeld komt / bijna bereikt is. In veel gevallen (met modulerende pomp) zal zelfs de doorstroonsnelheid omlaag gezet worden. Zo moet je moduleren en zo voorkom je uiteindelijk een "overshoot". Niet d.m.v. een knop verder open of dicht te zetten. Moduleren van CV EN knop tezamen werkt elkaar meer tegen dan dat het oplevert.. Het spijt me om te zeggen, maar dit lijkt Tado niet te snappen (of te willen snappen). Maar het is o zo belangrijk in een goed werkend CV systeem


Hopelijk 1000000000 duimpjes omhoog voor deze request, zodat e.e.a. eindelijk eens aangepakt kan worden door Tado

25
25 stemmen

Active · Laatst bijgewerkt

Reacties

  • B79
    B79 ✭✭✭
    Opties

    Heb mij ook al verbaasd over deze regeling.

    Meestal in de avond wordt hier alleen de woonkamer nog verwarmd. De radiatoren zijn dan handwarm en ketel staat zachtjes te pruttelen op zolder. Je hoort dan de knoppen ook met kleine stappen open of dicht gaan. Mijn inzien is het beter om die knoppen dan 100% open te zetten en zoals je al zegt de cv ketel het modulerende gedeelte uit te laten zoeken. Ergens moeten de knoppen ook wel moduleren als er ergens anders een ruimte verwarmd moet worden. Neem mijn eigen voorbeeld; Woonkamer is op temperatuur en dochterlief wil voor het slapen haar slaapkamer even warm hebben. Die ruimte moet dan 16 naar 20 graden opgewarmt worden. Tado gaat volgas aansturen met als gevolg dat er overal 80 graden water rondstroomt. In dit geval moeten de knoppen in de woonkamer wel gaan knijpen om het daar geen suana te maken.

    Nou heeft die slaapkamer geen 80 graden nodig om op te warmen, maar mijn woonkamer wel als ik thuis kom en die afgekoeld is naar 15 graden. (Nieuwe ramen kunnen pas volgend jaar geplaatst worden...) Een andere oplossing zou kunnen zijn om elke ruitme een maximale aanvoer temperatuur toe te wijzen. In mijn huis bv woonkamer 80 graden en de slaapkamer 60 om maar een voorbeeld te noemen. als dochter dan op haar kamer de verwarming aanzet stroomt er nog maar 60 graden overal.

    Op deze manier zou je dan ook bv als je vloerverwarming hebt deze kunnen begrenzen op bv 50 graden. Als alleen de vloerverwaring aan staat zal de warmte vraag nooit boven de 50 komen. Meer mag zo'n systeem toch niet hebben.

    Als je dan een andere ruimte erbij wil gaan verwarmen die wel 70 of 80 graden nodig heeft, laat dan de tado de hoogste vraag uitsturen naar de ketel. Een vloerverwarmingunit regelt zichzelf weer terug. En de rest van de knoppen regelen zichzelf ook weer bij. Zo werkt het nu ook al. En je haalt meer rendement uit je cv ketel.

  • micky_nl
    Opties
    Ik heb precies om deze reden ook spijt dat ik een tado knop voor mijn vloerverwarming gebruik.

    Een schakelaar om moduleren via de knop aan/uit te zetten staat bovenaan mijn wensenlijst!
  • Heb je een bypass bij je vloerverdeler zitten of hoe ziet jouw installatie er uit?

    In mijn geval gaat de CV pas warmte geven bij ongeveer 15% aanvraag, hiervoor slaat de vloerpomp wel aan ( eigenbouw die op 1% begint te pompen) maar krijg ik nog geen warmte en absoluut geen gas verbruik.

    Wel handig om te vermelden is dat mijn cv temperatuur op 40 graden staat, wellicht moduleert hij dan al heel anders.

  • micky_nl
    Opties
    Ik heb inderdaad een bypass voor de verdeler zitten.

    Er is gewoonweg te weinig doorstroming wanneer de gewenste temperatuur bijna bereikt is. De ketel blijft dan stoken maar de tado-knop op verdeler knijpt zo erg dat de gewenste temperatuur nooit bereikt wordt.
  • Andreplusplus
    Opties

    Een slimme knop voor je vloerverwarming is geen goed idee, precies om deze reden. Ben ik dus vanaf gestapt. Geef gewoon €100 meer uit voor een zoneklep (of stuur de vvw pomp aan met een aan/uit thermostaat)

    En moduleren van de knop lijkt me helemaal niet dom, een conventionele knop gaat ook meer of minder open. Waarom? Omdat de knop alleen het debiet door de radiator kan regelen en niet de watertemperatuur en als je dat debiet alleen met open/dicht kan regelen krijg je veel te grote temperatuurschommelingen

  • Rob
    Rob | Admin
    Opties

    Met andreplusplus eens.

    Dat een radiatorknop moduleert is juist de bedoeling, bij een radiator. Dat dit niet optimaal is voor vloerverwarming is ook waar.

    In theorie kan je onze radiatorknoppen wel gebruiken voor vloerverwarming (mits in de app gekoppeld aan een ander tado° apparaat), maar juist vanwege die modulerende werking en de hier beschreven problemen is dit niet iets wat we actief aanraden. Een zoneklep gekoppeld aan een Slimme Thermostaat is daar een betere oplossing. Zie situatie 2 of 3 in dit artikel.

    Dit neemt niet weg dat ik de suggestie hier wel begrijp en we dit onderwerp meenemen op ons (lange) wensenlijstje.

  • Als voorbeeld wijs ik naar de Honeywell HR92, Met evohome kun je ook een aan/uit functie toewijzen aan deze radiatorknop, op het moment van warmtevraag, zelfs heel laag gaat de hr92 geheel open of dicht en functioneert deze als zoneklep.

    volgens mij is dit toch simpel te programmeren?

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Als je een radiatorknop voor de radiator gebruikt is het OOK niet goed dat ie moduleert!

    In ieder geval niet op zijn eentje. Dit kan alleen goed werken als het in samenwerking met alle andere knoppen gebeurt, en dan zou het met vloerverwarming ook wel werken.

    Kijk als je 1 kamer hebt waar warmte gevraagd wordt (ook al is het maar een beetje) dan moet die knop gewoon vol open gaan. Onzin om dat dan te knijpen. Geeft problemen met ketels die in storing gaan, er is een bypass nodig, en die gaat dan werken (verloren warmte!).

    Als er 2 kamers zijn die warmte vragen, een een boel en een een beetje, dan zou je kunnen kiezen om die een boel vraagt helemaal open te draaien en die een beetje vraagt gedeeltelijk open. Dat kan alleen als de kranen van elkaar weten hoeveel warmte ze vragen, en dat weten ze niet denk ik.

    Dus dan is het beter dat kranen gewoon vol open gaan en als een ruimte op temperatuur is gaat die kraan gewoon dicht, en als er nog andere kamers zijn die warmte vragen gaan die verder met verwarmen, zo niet dan gaat de ketel uit.

    Maar de ketel stoken met een radiator kraan bijna niet open, dat is gewoon NIET GOED en dat hebben anderen al meerdere keren aangegeven. Maar Tado doet er niks mee.

  • Andreplusplus
    Opties

    @Rob ik ben nu wel benieuwd hoe de warmtevraag van een knop en/of draadloze temp sensor naar de zonergelaar gaat en hoe die dat vertaalt naar een vraag aan een (modulerende) ketel. En hoe zich dat verhoudt tot de stand van de knop zelf.

    En is er een manier waarop de zoneregelaar warmtevragen uit meerdere ruimtes combineert? Of is het 1:1 doorgeven?

  • micky_nl
    Opties
    Precies! Wat is het nou voor onzin om een knop te knijpen wanneer een kamer bijna op temperatuur is? Laat die knop open! De ketel regelt de aanvoer wel.

    Bij verschillende ruimtes is het een ander verhaal.

    Maar laat ons dit zelf kiezen!!
  • Andreplusplus
    Andreplusplus ✭✭✭
    januari 2022 aangepast
    Opties

    @micky_nl je spreekt jezelf tegen. De knop regelt autonoom, heeft geen weet van andere kamers en knoppen in dezelfde kamer. Net als een conventionele thermostaatknop kan deze geleidelijk open en dicht, om grote schommelingen te voorkomen.

    De knop kan niet ‘weten’ in welke situatie die is toegepast. Vergeet tevens niet dat een radiator een langzaam systeem is. Niet aan/uit of gedimd als een lamp bijv, maar er zit heet water in, en als de knop dan dichtgaat, geeft de radiator nog steeds warmte af. En als ie koud is en de knop gaat open, dan duurt het even voor de hele radiator heet is en volledige warmteafgifte doet.

    “Maar de ketel stoken met een radiator kraan bijna niet open, dat is gewoon NIET GOED” ben ik het grotendeels mee eens, maar zie de onafhankelijk opererende knoppen. In een systeem met 1 knop: helemaal waar. Meerdere knoppen- ik weet het zo niet 1-2-3. Maar de knop die zelf warmte vraagt, zou natuurlijk niet (bijna) dicht moeten zitten. Vandaar mijn vraag aan @Rob van @tado_mod

  • Rob
    Rob | Admin
    Opties

    @Andreplusplus

    Als commentaar:

     Vergeet tevens niet dat een radiator een langzaam systeem is. Niet aan/uit of gedimd als een lamp bijv, maar er zit heet water in, en als de knop dan dichtgaat, geeft de radiator nog steeds warmte af. En als ie koud is en de knop gaat open, dan duurt het even voor de hele radiator heet is en volledige warmteafgifte doet.

    Dat is helemaal juist, en daarom wil je dus ook niet dat het ventiel van de radiator compleet open is totdat de temperatuur exact gehaald is. Hij moet vooraf de radiator al (enigszins) afknijpen, zodat de kamertemperatuur niet door de restwarmte in de radiator verder opwarmt dan de bedoeling is; de zogenaamde overshoot.

    En is er een manier waarop de zoneregelaar warmtevragen uit meerdere ruimtes combineert? Of is het 1:1 doorgeven?

    Even kort door de bocht: Hij pakt de kamer met de hoogste warmtevraag. Wanneer kamer A 75% warmtevraag heeft, kamer B 50% en kamer C 15%, dan zal de zoneregelaar 75% warmte vragen. Hij telt het dus niet bij elkaar op.

    zie de onafhankelijk opererende knoppen. In een systeem met 1 knop: helemaal waar. Meerdere knoppen- ik weet het zo niet 1-2-3. Maar de knop die zelf warmte vraagt, zou natuurlijk niet (bijna) dicht moeten zitten.

    Wanneer je inderdaad een uitgebreid systeem hebt met meerdere radiatorknoppen in verschillende kamer waar meerdere gelijktijdig warmte vragen, dan wil je juist wel dat de knop zelf moduleert. Dat doet een 'domme' thermostatische knop ook.

    Wanneer er maar 1 kamer is in het tado° systeem dat op een bepaald tijdstip warmte vraagt, dan is het een ander verhaal. Ik weet dat bij systemen met vloerverwarming waar je een Extensiekit/Draadloze Ontvanger op de ketel hebt een Slimme Thermostaat bekabeld op een zoneklep, de zoneklep altijd open staat wanneer de vloerverarmings-kamer als enige om warmte vraagt. Ongeacht de hoogte van de warmtevraag. Wanneer er meerdere kamers in dat tado° account zijn die gelijktijdig warmte vragen, dan kan de thermostaat de klep ook gedurende x minuten sluiten als een soort modulerende aansturing. Maar dus alleen wanneer er ook een andere kamer warmte vraagt, zodat de ketel altijd zijn water kwijt kan.

    Ik ben niet 100% zeker of dit met radiatorknoppen ook zo werkt, maar ik meen van wel.

  • micky_nl
    Opties
    Mijn wens is nog steeds om een knop in te kunnen stellen als open/dicht.

    Lijkt me geen heel ingewikkelde functie om in te bouwen en ik weet zeker dat een hoop klanten er door geholpen zijn.
  • Aarie
    Opties
    Een minimaal openinspercentage zou voor mij ook een erg gewenste funtie zijn. In mijn huis heb ik beneden 1 grote ruimte met veel radiatoren en ook vloerverwarming. De Tado thermostaat hangt beneden. Daarnaast heb ik boven 2 kamers beide 1 radiator en slimme radiatorknop. Ik wil graag 1 van de slaapkamers (de babykamer) 's nachts op temperatuur houden, maar zie telkens dat de temperatuur in de woonkamer dan ook enorm oploopt omdat ik die niet kan reguleren. Hierdoor neemt mijn gasverbruik enorm toe in vergelijking tot een systeem waarbij ik geen slimme radiatorknoppen zou hebben. Als de radiatorknop in de babykamer meer zou openen zou dit effect sterk gereduceerd worden. Ik kan mij voorstellen dat er veel meer gebruikers zijn die een deel van hun huis niet met slimme radiatorknoppen hebben uitgerust. Daarom ook mijn verzoek om de funtie van een minimale openingsstand toe te voegen in de gebruikersinterface van de Tado app.
  • Douwe
    Douwe ✭✭✭
    november 2023 aangepast
    Opties
    Je kunt in de woonkamer ook slimme knoppen en zone kleppen
    plaatsen, dan is het probleem van ongewenst opwarming van de woonkamer opgelost
  • eschwin
    Opties
    Met de winter weer in aantocht hebben we hier weer behoefte aan. Ik heb nu een bericht naar de helpdesk gestuurd met de vraag om een parameter aan te passen dat als een knop open gaat hij 100% open gaat of 0% als hij dicht is. Nu komt het inderdaad ook bij mij voor dat als mijn woonkamer als enige warmte vraagt (1 radiator) en de warmtevraag is minimaal want er hoeft zo nu en dan alleen bijverwarmd te worden, dan stroomt het water door mijn bypass in plaats van naar de woonkamer omdat de knop simpelweg niet ver genoeg open gaat
    Dit resulteert in onnodige kosten.

    Mijn bypass staat zelfs op 0.5 bar ingesteld. Je kan dus bijna zeggen dat de knop niet of misschien 1% open gaat. Dit werkt zo niet voor mij helaas en als dit niet aangepast kan worden dan kost tado mij dus meer gas dan dat het bespaard.
  • eschwin
    eschwin
    november 2023 aangepast
    Opties

    Kleine update:

    Ik heb contact gehad met de support van Tado. Ze hebben een parameter aangepast waardoor mijn knoppen eerder en langer open blijven staan bij een lagere warmtevraag. Voor nu lijkt het goed te gaan en gaan de knoppen meteen open zodra de CV aanslaat bij een kleine warmtevraag (warmte op peil houden in een ruimte).


    Mijn setup is 1 knop in de woonkamer met bedrade thermostaat en 1 knop in een studiekamer met daar een aparte draadloze tado thermostaat. Ik maak geen gebruik van open therm en heb een awb thermomaster 3hr ketel.