Slimme radiatorknop als open/dicht kraan.

Opties

Verzoek is om een slimme radiatorkraan in te kunnen stellen als een zoneregelaar (open/dicht).

Dit is puur een software functie. Het meet gedeelte en de precieze aansturen zijn niet nodig. De kraan wordt open of dicht gestuurd als er warmte vraag in een zone is. Dit lijkt mij allemaal redelijk simpel te realiseren in de software.

Als warmte vraag in zone A dan open klep of juist omgekeerd.

26
26 stemmen

Active · Laatst bijgewerkt

Reacties

  • micky_nl
    Opties
    Al vaak gevraagd. Beter alles samenvoegen zodat het voor Tado duidelijk is.
  • Dekker85
    Dekker85
    januari 2022 aangepast
    Opties
    Dit zou ik ook graag willen. Toevallig net aangevraagd. Maar zeggen dat het niet mogelijk is. Maar zou het zoveel makkelijker maken.

    Heb een Honeywell zone klep gehad. Om het te regelen zoals tado het voorstelt. Maar die gaan binnen een jaar kapot. A kosten €180.

    Dan is het niet leuk om te sparen op de kosten gas maar dan steeds een zonneklep te moeten kopen.

    Mijn cv systeem:

    Vloerverwarming beneden met bedrade slimme thermostaat en slimme radiatorknop.

    En bovenverdieping radiatoren met slimme radiatorknoppen.
  • NTGNS
    Opties

    Yep ook aangevraagd. Zou dit heel graag zien. Het liefst op basis van een percentage per radiatorknop, en niet op basis van een temperatuur.

  • micky_nl
    micky_nl ✭✭
    januari 2022 aangepast
    Opties
    Ik kan niet meer stemmen???

    Maar ook hier stipt op nummer 1 wens!
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Dit is al lang mogelijk! je moet de knop dan in de ruimte configureren waar je wilt dat die de verwarming regelt, en als meettoestel voor die ruimte geef je dan iets anders op bijvoorbeeld een thermostaat, draadloze temperatuurvoeler of een andere knop.

  • Dekker85
    Dekker85
    januari 2022 aangepast
    Opties
    Dat klopt. Je kan de slimme radiatorknop wel mee laten gaan met een slimme thermostaat.

    Maar waar het om gaat is dat hij dan volledig open moet gaan.
    En niet een klein beetje. Zo verhinderd hij de stroming naar de vloerverwarming. En duurt het heel lang voordat de vloerverwarming opwarmt.

    Dus een radiatorknop gebruiken als zone klep.
  • micky_nl
    Opties
    Het is inderdaad al lang mogelijk. Werkt alleen voor geen meter (helaas te laat achter gekomen)!

    Klep (lees: radiatorknop) moet gewoon in te stellen als wel/niet zelf moduleren. Kwestie van kleine software-aanpassing.
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    ok maar dat stond niet duidelijk in de vraag. ik denk dat de vraag anders gesteld moet worden, dwz er bij vermelden dat de kraan helemaal open of helemaal dicht moet gaan.

  • Dekker85
    Opties
    Is gedaan. Staat ook helemaal bovenaan. En daar kan je ook op stemmen.
  • Doremy
    Opties
    Weinig actie zie ik over dit topic van Tado ?! Voor de vloerverwarming zou dat een uitkomst zijn dat bij een warmte vraag van de thermostaat de radiators wel regelen maar de slimme radiatorknop op de vloerverwarming dat die 100% open gaat ipv nu geknepen met 1 streepje
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    "Weinig actie zie ik over dit topic van Tado"

    Heb jij ooit wel eens een actie gezien van Tado naar aanleiding van een topic??

  • Petrick
    Opties
    Dus als ik het goed begrijp is een Tado radiator knop op zichzelf ook modulerend en gaat mijn vloerverwarming niet (altijd) volledig open indien er warmtevraag is?
  • NICKD85
    NICKD85
    december 2022 aangepast
    Opties
    “”Dus als ik het goed begrijp is een Tado radiator knop op zichzelf ook modulerend en gaat mijn vloerverwarming niet (altijd) volledig open indien er warmtevraag is?””

    Dat klopt. Je kan in de app zien hoeveel streepjes de radiator knop aangeeft. Dit staat gelijk aan hoever de knop open staat.

    De knop die ik in de vloerverwarming zone heb zitten moet meteen volledig open gaan. Zodat hij werkt als een zoneklep.
  • Petrick
    Opties
    Nu je het zegt die waren me wel eens opgevallen maar verder nooit aandacht aan geschonken.

    Als dit al aanwezig is in de App dan mag het niet te moeilijk zijn om dit optioneel te maken. Maar wat ik inmiddels geleerd heb uit de verschillende reacties is dat Tado geen aandacht schenkt aan klant vragen. Jammer, zeker niet de beste reclame.
  • micky_nl
    Opties
    En waarom ze het niet doen…????

    Volgens mij een sterk verkoopargument om voor tado te kiezen.
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Nou ik denk dat een uitgangspunt van Tado is: alles zo eenvoudig mogelijk houden, geen instelmogelijkheden voor de klant want dat gaat ie toch maar verkeerd doen, dat kunnen wij veel beter voor em doen. En vooral zo weinig mogelijk variatie aanbrengen: voor iedereen de standaard oplossing. Dat maakt de ruimte voor "speciale wensen" wel heel beperkt.

  • mandraft
    Opties

    Upvote!

    Zelfde als "uitschakelen alle kamers" maar dan "Open zetten alle kamers" of per knop.

    En idd, gewoon een software aanpassing

    HEAT_hvac_mode [OPEN=open] // zonder temperatuurmeting
    

    Of dat de knop gewoon kan werken als een thermostaat knop. Dus geen sturing van warmtevraag

  • Andreplusplus
    Opties

    @mandraft Dat laatste kan al. Stel voor de ruimte geen zoneregelaar in, maar zet dit op ‘onafhankelijk’.

  • Jan_nl
    Jan_nl ✭✭✭
    maart 2023 aangepast
    Opties

    Open alle kamers is er feitelijk ook al, evt per knop.

    Eigenlijk alleen handig als je het systeem wil vullen met water.

  • Rinkguil
    Opties
    Ik heb dit probleem opgelost inmiddels. Heb een tado knop gepakt en daarop een microswitch gemaakt die schakelt zodra hij beweegt. Met dit signaal stuur ik een elektrische kogelkraan open.
  • Dekker85
    Opties
    Hier wil ik wel meer van weten. Kan je dit mij beter uitleggen. In een berichtje?
  • TiesS
    Opties
    @Rinkguil ik ben ook wel geïnteresseerd in die oplossing
  • Buys
    Buys
    november 2023 aangepast
    Opties

    Ik heb het eindelijk voor elkaar gekregen dat Tado mijn knoppen zo heeft afgesteld dat ze direct al bij 1 streepje warmtevraag verder/volledig opengaan. Diverse malen bij Tado helpdesk de robot sufgeluld, er is uiteindelijk een ticket aangemaakt welke naar tevredenheid is afgehandeld.

    Ter info, ik heb een warmtepomp op aan/uit geschakeld en overal tado knoppen, WP verwarmd 'laag en traag' waardoor moduleren tado ongewenst effect had.

    reactie Tado;

    Dank voor uw geduld. We hebben de parameters aangepast, voor de Slimme Radiator Thermostaten. Dit betekend dat deze appparaten zelfs bij de geringste hoeveelheid warmtevraag zich sneller volledig open moeten draaien.

    Mochten er nog verdere vragen zijn, kunt u altijd bij me terecht.

    Met vriendelijke groet,

    Wendy

    #364: Hardware Escalations

    We hebben je ticket afgehandeld

    Ingediend

    18 October

    In behandeling

    Opgelost

    26 October

  • eschwin
    Opties

    Ook bij mij lijkt het probleem opgelost te zijn doordat tado wat parameters heeft aangepast. Tekst afkomstig uit een andere post op deze website

    Kleine update:

    Ik heb contact gehad met de support van Tado. Ze hebben een parameter aangepast waardoor mijn knoppen eerder en langer open blijven staan bij een lagere warmtevraag. Voor nu lijkt het goed te gaan en gaan de knoppen meteen open zodra de CV aanslaat bij een kleine warmtevraag (warmte op peil houden in een ruimte).

    Mijn setup is 1 knop in de woonkamer met bedrade thermostaat en 1 knop in een studiekamer met daar een aparte draadloze tado thermostaat. Ik maak geen gebruik van open therm en heb een awb thermomaster 3hr ketel. In mijn CV circuit is een bypass aanwezig die afgesteld staat op 0.4 bar momenteel.