nieuw met Tado

Opties

Hoi lezers,

Tado is voor mij nieuw maar heb het één en ander al gelezen om te kijken wat ik nodig heb om mijn huis slim te verwarmen. Misschien dat ik vragen stel die al 100x zijn gesteld maar hoop op begrip van jullie en dat jullie misschien willen meedenken.😁

situatie:

Gehele beneden verdieping is voorzien van vloerverwarming.

Eerste verdieping heeft 4 radiatoren

tweede verdieping heeft 1 radiator.


Ik wil in principe alles slim maken. Dus hieronder wat ik denk nodig te hebben.

  • Bedrade thermostaat starterskit incl. bridge + 4 stuks slimme thermostaat knoppen.
  • 1 extra slimme thermostaat knop.
  • zoneklep voor de vloerverwarming (welk merk en type raden jullie aan?)
  • extensiekit? (ben er nog niet helemaal achter waarom en hoe maar begreep voor de aansturing van de zoneklep. Ik kan vanaf de thermostaat in de WK een draad trekken naar de zoneklep voor aansturing. Is de extensiekit dan nog nodig?)
  • Ik moet ook thermostaat kranen plaatsen bij de meeste radiatoren, welke raden jullie daarvoor aan? Is er misschien een type dat het best compatibel is met een Tado slimme thermostaat knop?

Hoor graag jullie mening hierover en of ik dingen over het hoofd heb gezien.


Groet,

Ruud

Reacties

  • B79
    B79 ✭✭✭
    Opties
    Je hebt je huiswerk goed gedaan om mee te beginnen.
    De zoneklep klep moet open en dicht gestuurd worden met je slimme thermostaat die aan de muur hangt. Dus vanaf dat punt moet er een kabel naar je vloerverwarming zoneklep lopen.
    De extensie kit heb je nodig ivm de technische beperking van je slimme thermostaat. Die kan alleen de relais functie of open therm functie aansturen. Niet allebei tegelijk.
    Met de extensie kit ga je je cv ketel aansturen.

    Welke de beste thermostaat ventielen zijn om op je radiatoren te plaatsen maakt niet zoveel uit.
    Maak gewoon een paar foto’s van jouw opstelling. En ga daarmee met een tado knop naar een lokale installateur. Die hebben vast bakken met die spullen die een mooi setje voor je kan samenstellen.
  • Thanks voor je reactie B79.

    Dus als ik het goed begrijp, correct me if I'm wrong.
    Moet ik eigenlijk een draadloze thermostaat aanschaffen ipv een bedrade thermostaat. En dan hoef ik geen losse extensiekit aan te schaffen.
  • B79
    B79 ✭✭✭
    Opties
    Je hebt een bedrade thermostaat nodig om je zoneklep te regelen EN een extensie kit (ofwel draadloze ontvanger)
    Met de thermostaat stuur je de zone klep aan en met de draadloze ontvanger je ketel.
    Een thermostaat kan geen 2 dingen tegelijk aansturen
  • Ok, dat is inderdaad duidelijk.

    Maar ik ben nu een beetje bij de grotere webshops een winkelmandje aan het maken. En losse extensiekits kan ik niet vinden, of ik kijk niet goed. Daarom dacht ik ipv een bedrade thermostaat starter kit schaf ik een draadloze starter kit aan omdat daar wel een extensiekit in zit.

    Maar weet alleen niet of er ook verschil zit in thermostaten bij deze pakketen.

    Als ik dit niet goed heb hoor ik het graag

  • B79
    B79 ✭✭✭
    Opties
    Ik denk dat bij vele de verwarring ontstaat doordat de naam van extensie kit is veranderd voor draadloze ontvanger.
    De oude garde van gebruikers die hier zitten (dit is niet de helpdesk namelijk) zijn als het ware opgegroeid met de term “extensie kit”
    Als je draadloze ontvanger gaat zoeken bij bv Coolblue of andere partij krijg je hetzelfde.
  • HalloRuud
    HalloRuud
    november 2021 aangepast
    Opties

    Ik ben gelijk even gaan zoeken in de webshops maar kom het echt niet tegen. Er staat dat deze niet meer leverbaar is.

    Mocht jij het wel kunnen vinden, heb je dan een link?

    Kwam ook het volgende stukje tegen van Tado zelf:

    Hier staat dat die draadloze ontvanger alleen te verkrijgen is via een starterspakket. Hebben ze hem los uit het assortiment gehaald misschien?

    Dat is eigenlijk ook de reden dat ik benieuwd ben of er een verschil zit tussen de thermostaten uit een draadloos of bedraad starterskit.

  • Heb contact gehad met een webshop hierover. En die kwamen met het volgende.

    De draadloze ontvanger word nergens meer los aangeboden. Omdat dit niet mag van Tado. Alleen in de webshop van Tado zelf is deze nog te bestellen.

    De thermostaat in een draadloze starterskit is ook niet dezelfde als die in een bedrade starterskit. In de draadloze starterskit is de thermostaat inprincipe alleen een temperatuur sensor en niet echt een thermostaat.


    Bedankt voor je reacties @B79, ik ben er zo wel uit denk ik.

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Ik dacht ook dat het zo zit als je daar schrijft maar onlangs sprak iemand dat weer tegen, dwz dat er in een draadloze starterkit niet de standaard thermostaat zit maar een "temperatuurvoeler".

    Of dat wel of niet gaat werken in die vloerverwarming setup daar over hoor je ook verschillende beweringen.

    Ik zou zeggen vraag het niet hier maar bij de servicedesk, dan heb je tenminste nog een stok om mee te slaan als het toch niet blijkt te werken.

  • Andreplusplus
    Opties

    En in plaats van een zoneklep (als je iets kiest, neem een Honeywell, ga niet prutsen met slimme knoppen etc) kun je ook proberen of het aansturen van de vloerverwarmingpomp (met een bedrade thermostaat) voor je werkt. Dit heb ik ook en werkt prima. Spaart een zoneklep uit. Enige nadeel is dat je in de zomerperiode de pomp af en toe wil laten draaien om te voorkomen dat deze vastloopt. Ik doe dat door de pompschakelaar aan te sluiten in de periode.

  • @Rob2

    Zoals het mij is verteld klopt jouw verhaal. Je moet echt een bedrade thermostaat nemen en een extensiekit (deze is alleen nog te verkrijgen bij Tado zelf). Anders krijg je het niet goed werkend op vloerverwarming. Maar de praktijk moet het nog uitwijzen, eerdaags ga ik alles bestellen.

    @Andreplusplus

    Werkt dit hetzelfde? Je ondervind hier geen problemen mee? Is wel interessant als de zoneklep eruit gehaald kan worden.

    Ben heel benieuwd naar hoe je dit heb opgelost. Gewoon met een relais die de stroomtoevoer schakelt?

  • Andreplusplus
    Opties

    @HalloRuud Hallo Ruud 😉Ik heb een bedrade thermostaat aan de CV ketel gekoppeld. Deze zit in ruimte ‘Woonkamer’.

    Ik heb een tweede bedrade thermostaat aan de VVW-pomp aangesloten, het relais in de thermostaat (die is ingesteld op aan/uit) schakelt de pomp. Deze thermostaat zit in dezelfde ‘Woonkamer’.

    Daarvoor heb ik een supportvraag via de chat gesteld, want je kan dit niet zelf instellen in de app. Was binnen een dag geregeld. De eerste thermostaat is de temperatuurvoeler voor de ruimte. Je moet bij de supportvraag even het serienummer doorgeven welke van de twee welke functie heeft.

    Ik heb wat geknutseld voor de bedrading (moet nog steeds netjes opgehangen worden 🤔)

    Grijze kabel zit in stopcontact, zwarte stekker is van de pomp en het relais schakelt de pomp. Deze thermostaat geeft dezelfde temperatuur aan als de andere.

    Enige nadeel is dat er geen nadraaitijd is geprogrammeerd om de pomp nog een kwartiertje langer te laten draaien, maar dat is tot nu toe geen probleem. Verder zal ik in de zomer een pompschakelaar gebruiken ipv deze thermostaatschakeling om de pomp 1x per 24 uur te laten draaien tegen vastlopen.