Eerst thermostaatventiel?

Opties

Hi all,

Ik kreeg op bijgevoegde radiatorkraan mijn Tado thermostaatknop niet geinstalleerd. Niet zo vreemd ook, want het is een normale kraan en niet een thermostaatkraan:)).

Vraagje; welke spullen heb ik nodig deze alsnog geinstalleerd te krijgen? Alleen een ventiel, een heel stuk, een kraan, whatever wat moet ik nog aanschaffen?


Hoor het graag!


Beste Antwoord

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Antwoord ✓
    Opties

    Ja uiteraard, maar dan moet je de boel nog langer los halen... Met de juiste steeksleutel eerst boven los maken en daarna rechts. Echter met een foto komt men er ook wel denk ik, houd er desnoods een meetlat bij terwijl je fotografeert.

    Het beste kun je Heimeier Eclipse kranen nemen, of als het echt het minimum moet kosten dan de standaard Heimeier kranen. De Tado past er dan direct op zonder geklungel met adapters, en de Eclipse heeft het voordeel dat je deze waterzijdig kunt inregelen, dwz je kunt instellen hoeveel water er doorloopt als de kraan helemaal open is. Daarmee kun je zorgen dat als alles vol open staat alle radiatoren even warm worden (of iets meer of minder warm naar gelang het belang van die radiator).

Antwoorden

  • Rob
    Rob | Admin
    Opties

    @RodneyVL

    Dat is inderdaad niet compatibel, maar wel compatibel te maken. Is wel een wat lastiger klusje dan simpelweg een radiatorknop vervangen. Zie ook dit artikel.

    In de meeste gevallen wordt hier een verwarmingsmonteur voor aangeraden, maar iemand die handig is kan het ook zelf. In ieder geval moet het water uit de leiding. In de meeste gevallen wordt het T-stuk buis midden op de foto vervangen door een vergelijkbare met een thermostatisch ventiel. In theorie kan je ook alleen het koperkleurige ventiel vervangen door een thermostatische, maar qua kosten/moeite/het vinden van het juiste ventiel maak je het jezelf daar niet makkelijker mee meen ik.

    Zie het hierboven genoemde artikel voor nog wat generieke tips.

  • RodneyVL
    Opties

    Rob,

    Dank je zover, dat had ik ook al in gedachten. Naar een installatiebureau gaan met het stuk en dan vragen naar een vergelijkbare met thermostatisch ventiel moet toch wel mogelijk zijn?


    Mvg

    Rodney

  • RodneyVL
    Opties

    Hi Rob,


    Dank weer. Volgens mij bedoel jij dan deze?

    Fijn weekend


  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    november 2021 aangepast
    Opties

    Ja zo ziet die er dan uit, alleen moet je checken of de draad diameter van die twee aansluitingen ook klopt met wat je nu hebt. Dat is bijvoorbeeld 1/2" of 5/8" of 3/4".

  • RodneyVL
    Opties

    Staat dat er ook op of hoe moet ik dat meten?