Tado in nieuwbouwhuis

Beste,


Onlangs ben ik de gelukkige eigenaar geworden van een nieuwbouwhuis die ik zou willen voorzien van een Tado thermostaat. Helaas beschik ik niet over de technische kennis om te weten of dit geschikt is of niet, daarom hier zo veel mogelijk informatie en hopelijk kan iemand mij hier dan vertellen of de Tado voor mij een oplossing is.


Huidige (domme) thermostaat is een honeywell t40 t87g2014-e.

Daarnaast hebben we een Panasonic Air-to-Water hydromodule + tank type WH-ADC0309J3E5.


Op de begane grond is er vloerverwarming terwijl boven gewoon (4) normale radiatoren zijn. Op dit moment werken de radiotoren boven enkel als er beneden bij de radiator een warmtevraag is. Dit is een van de dingen die we op hopen te lossen met de Tado door zowel de thermostaat te vervangen als ook de radiatorknoppen te voorzien van Tado thermostaat knoppen.

Gaat het probleem wat hierboven geschetst wordt inderdaad opgelost worden met de genoemde setup? En zijn er nog andere zaken waar we in dit geval op moeten letten?

Verder ook de vraag hoe lastig de installatie is, is dat gewoon simpelweg de oude thermostaat verwijderen en de draadjes in de Tado pluggen of komt hier toch nog wel wat meer bij kijken?


Alvast vriendelijk bedankt.

Jop

Antwoorden

  • Je zal de vloerverwarming dmv een zone klep moeten scheiden van de rest van het huis.

    De kamerthermostaat bedient dan de zone klep en praat draadloos met een extensie kit die aan de cv installatie hangt.

    De thermostaat knoppen praten direct met de extensie kit.

    Tenminste dat is de theorie, de praktijk bij mijn setup is het daar nog niet me eens.

  • Herres
    Herres ✭✭✭
    “Op dit moment werken de radiotoren boven enkel als er beneden bij de radiator een warmtevraag is.” Bedoelt u hiermee soms bij de thermostaat?
    Uw warmtebron is kennelijk een warmtepomp, of zit er ook nog een cv keteltje?
    Is de warmtepomp ook ingesteld op koeling in de zomer?
  • Bedankt voor de antwoorden.


    @CasR Is de installatie van zo'n zone klep ingrijpend? Of heeft een handige installateur dit zo gedaan? En welk deel van de praktijk werkt bij jou nog niet zo als gepland als ik vragen mag?


    @Herres excuus, gaat inderdaad over de thermostaat beneden. Warmtebron is inderdaad de warmtepomp, geen cv ketel.

    Geloof dat hij theoretisch ook zou moeten kunnen koelen maar daar is hij nu niet voor ingesteld.

  • Herres
    Herres ✭✭✭
    Het zal wel lukken.
    Maar als het om recente nieuwbouw gaat dan zou ik evt. werkzaamheden in overleg met of door de installateur die het heeft aangelegd laten doen ivm garantie op de installatie.
  • @Joppie Ik heb inmiddels via deze community een werkend antwoord gekregen. Mijn probleem lijkt opgelost.

    Hieronder een foto van hoe mijn zone klep is ingebouwd. Gewoon in de aanvoer leiding ( retour mag met dit model overigens ook, net waar je ruimte hebt ) Monteren is een kwestie van systeem aftappen, leiding doorzagen en vastzetten. Eigenlijk moet er ook nog een bypass in , ik heb echter twee radiatoren die altijd open staan dus dat heb ik nog even uitgestel;d. De aansluiting is van de klep is omcirkeld in de foto hieronder en aangesloten op COM en NO in de kamer thermostaat.