Viessmann vitodens 111-w

Gerdinio
Gerdinio
december 2021 aangepast in Algemene vragen en opmerkingen
Na installatie van de tado thermostaat (bedraad) reageert de viessmann niet. Kan iemand zeggen welke interface code nodig is om in te stellen in de thermostaat? Ik heb deze nu op D37 gezet maar werkt dus niet.
Tado aangesloten zoals de handleiding aangaf. 2 kabeltjes, eentje op + en eentje op -

Reacties

  • Denk dat het opgelost is. Code moest op D01 staan ipv D37. Dus gewoon als opentherm. Dit lijkt te werken nu.
  • Xilinxx
    Xilinxx
    februari 2022 aangepast

    @Gerdinio , ik heb zelfde ketel aangesloten op opentherm.

    Probleem is dat bij een klein temperatuur verschil, de temperatuur van de ketel naar 25graden wordt gestuurd. Dus ik vraag 20graden, in de kamer wordt het 19.9graden. Dan schiet Tado in actie maar door het kleine verschil vraagt die slechts 25graden warm water en die blijft dan uren doordraaien totdat de temperatuur verschil groter wordt.. (onnodig stroomverbruik van de circulatiepomp)

    Bij een groot verschil +2gr komt dit wel in orde.

    Werkt jou ketel daadwerkelijk met opentherm of terug naar het relais overgestapt?

  • Alan969
    Alan969
    februari 2022 aangepast

    @Xilinxx is dat niet de bedoeling van een modulerende ketel? Continu blijven verwarmen op het laagst mogelijke vermogen zodat het grootst mogelijke rendement gehaald wordt? Als je 20° vraagt en het wordt 19,9, dan is dat toch OK. de meeste thermostaten werken met een verschil van 0,5°C.

  • Xilinxx
    Xilinxx
    februari 2022 aangepast

    Het tado regelalgortime reageert blijkbaar al op 0.1gr verschil.

    @Alan969 , ik kan me voorstellen dat dit bij vloerverwarming zou werken. Maar niet met gietijzeren radiatoren. Een klein verschil stuurt een kleine warm-water-temperatuur setpoint naar de ketel (via opentherm). Met als gevolg dat na 2u draaien van de circulatiepomp die temperatuur in de kamer naar 19.8 gezakt is ipv omhoog zoals gewenst. Omdat verwarmen met 25graden warm water geen zin heeft... (die 25graden lees ik af op mijn ketel en wordt door tado regeling gezet.)

    Mijn punt is dat de circulatiepomp blijft draaien voor niks omdat er toch geen extra warmte wordt afgegeven bij zo'n lage setpoint (=25gr).

    De minimale verwarmingsTemp zou op 50gr mogen staan, dan warmt er tenminste iets op. Maar dit is blijkbaar niet instelbaar.

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭

    Heeft die ketel geen modulerende pomp dan? Dat is tegenwoordig toch wel vrij standaard...

    En kun je in de ketel niet configureren wat het minimale modulatiepercentage is en wat hij moet doen als je thermostaat minder vraagt? Je kunt dan bijv instellen dat het minimaal 30% moet zijn ook al vraagt de ketel 25, en dat ie dan 30 geeft of uit gaat (afh van wat je instelt).

  • In de folder van de 110W- 111W zie ik staan: "hoogrendementspomp".

    Ik vermoed dat de pomp wel degelijk moduleert maar kan dat niet bevestigen

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭

    Dat hoor je meteen want dan is de hoeveelheid geluid ook variabel. Je hoort bijvoorbeeld bij het aanslaan van de ketel de pomp even voluit gaan en dan terugvallen naar een veel lager nivo.

  • B79
    B79 ✭✭✭
    Volgens mij is een modulerende pomp verplicht in nieuwe cv ketels.
    In mijn zoektocht voor mijn nieuwe cv ketel kwam ik geen enkele tegen zonder een variabele pomp. Scheen een regel te zijn die al een paar jaar eerder ingegaan was.
  • Volgens deze handleiding https://www.gebruikershandleiding.com/Viessmann-Vitodens-111-W-B1LA/preview-handleiding-625053.html vind ik helemaal niks terug van instelpunten voor modulatie. Als ik nu gewoon de Minimum Warm-Water-Setpoint kon instellen die Tado doorstuurt was mijn probleem meteen opgelost.

    Het probleem/resultaat is dat mijn circulatiepomp uren kan blijven draaien zonder dat de temperatuur in de kamer verhoogt.

    De oplossing is dan manueel de gewenste kamertemperatuur verhogen (grotere delta) en dan gaat de temperatuur meteen naar 70graden en dit is ideaal. Maar niet mogelijk via het regelalgortime.😣

  • @Xilinxx Zie blz 23/24 van de handleiding. Kun je niet op iets hoger vermogen instellen dan nu?

  • @Andreplusplus , staat op hoogste vermogen ingesteld. Maar dit is het maximaal vermogen om de temperatuur te bereiken. Als Tado via opentherm slechts 25graden vraagt wordt dat grootste vermogen uiteraard niet aangesproken...

    Net mailtje gehad van Tado dat er geen minimale temperatuur kan ingesteld worden en dat de enige oplossing voor mij is met Relais werken. 😪